طرح مبهم «معامله قرن»

    کد خبر :497960
معامله قرن

تکاپوی مقامات آمریکایی از جمله داماد ترامپ برای جلب رضایت اعراب در زمینه پذیرش معامله قرن در سایه نادیده گرفتن حقوق فلسطینی ها در این طرح مانند دیگر طرح های آمریکا در منطقه ناکام خواهد ماند.

جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، و «جیسون گرینبلات» نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه بار دیگر به منظور جا انداختن نقشه دولت آمریکا علیه مسأله فلسطین موسوم به «معامله قرن» راهی خاورمیانه و کشورهای عربی شدند.

سفارت آمریکا در امارات روز سه‌شنبه اعلام کرد کوشنر و گرینبلات در نخستین روز سفر خود به خاورمیانه روز دوشنبه با «شیخ خلیقه محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و حاکم امارت دیدار و گفتگو کردند. بنا به این گزارش این مقامهای آمریکایی در ادامه برنامه خود قرار است به بحرین بروند و پس از آن با مقامات عمان، قطر و یک کشور عربی دیگر دیدار و گفتگو کنند.

جرد کوشنر به تازگی در گفتگو با شبکه اسکای‌نیوز امارات درباره جزئیات طرح آمریکا گفت: ما تاکنون توانسته ایم بیشتر جزئیات این طرح را محرمانه نگه داریم و این مسئله بسیار مهمی است. در مذاکرات قبلی ما دیدیم که جزئیات قبل از اینکه به نتیجه برسیم فاش می‌شود و همین مسئله سیاستمداران را مجبور به فرار از طرح می‌کند.

به گزارش مهر،کوشنر افزود: ما بر چهار اصل در طرحمان تکیه کرده‌ایم. اصل اول آزادی است. ما می‌خواهیم مردم از آزادی مذهبی، اجتماعی و عبادت و احترام برخوردار باشند. می‌خواهیم عزت و کرامت مردم حفظ شود و به یکدیگر احترام بگذارند. مسئله دیگر امنیت است. پیامدهای اقتصادی این طرح تنها به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها محدود نمی‌شود بلکه شامل تمامی منطقه از جمله اردن، مصر و لبنان نیز می‌شود. بخش سیاسی آن نیز مفصل است و شامل ترسیم مرزها و حل مسائل و وضعیت نهایی می شود.

اگر بخواهیم این سخنان کوشنر را مبنای معامله قرن بدانیم بدیهی است که در نهایت به این نتیجه می رسیم که آمریکا خیرخواه فلسطینی ها بوده و برای آزادی و عزت و امنیت آنها نه تنها تلاش می کند بلکه سفیران خود را به زحمت انداخته و آنها را به کشورهای منطقه گسیل داشته تا رضایت مقامات این کشورها را جلب کنند! اما نکته قابل توجه اینجاست که تا اینجای کار بسیاری از کشورهای عربی از جمله اردن و هم چنین تشکیلات خودگردان فلسطین که با رژیم صهیونیستی و آمریکا روابط خوبی دارد مخالفت جدی خود را با طرح آمریکا اعلام کرده اند.

چنانچه این طرح که به زعم کوشنر به دنبال آزادی و امنیت فلسطینی ها است همانقدر که داماد ترامپ از آن تعریف می کند جذاب و رؤیایی است چرا اکثر کشورهای عربی با آن مخالف هستند؟

بررسی معامله قرن و گزارش ها و اخبار منتشر شده در این خصوص نشان میدهد که یک ابهامی تعمدی در این زمینه وجود دارد گویی که مقامات آمریکایی تمایل ندارد جزئیات دقیق آن را منتشر کنند و پیش از انتشار آن به دنبال جلب رضایت و موافقت مقامات کشورهای عربی و به اصطلاح گرفتن چک سفید امضا از آنها هستند به طوریکه پیش از این دو مقام ارشد کاخ سفید گفته بودند: «کوشنر درباره جنبه سیاسی طرح مذکور هیچ اطلاعاتی در اختیار مقامات کشورهای منطقه نخواهد گذاشت و در عوض به دنبال جلب حمایت از بخشهای اقتصادی طرح (معامله قرن) است».

پس از تصمیم دونالد ترامپ در به‌ رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان «پایتخت» رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، روابط محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و آمریکا تیره شد، به حدی که محمود عباس گفت «قدس فروشی نیست» و وعده داد «هرگز طرح صلح آمریکا» را نخواهد پذیرفت. عباس پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی همچنین وعده داد که تشکیلات خودگردان از این پس حضور آمریکا در روند گفتگوهای صلح یا هرگونه طرح صلح پیشنهادی از آنها را نخواهد پذیرفت.

عربستان و امارات از حامیان اصلی این طرح آمریکایی علیه آرمان فلسطین، در حال اعمال فشار بر تشکیلات خودگردان و دیگر کشورهای عرب منطقه برای پذیرش طرح معامله قرن دولت ترامپ هستند. گروه‌های مقاومت منطقه از مخالفان جدی این طرح آمریکایی‌اند.

بر اساس گزارش های رسانه ای منتشر شده در خصوص جزئیات این طرح، معامله قرن شامل شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر خواهد بود. همین طور قرار است دولت آمریکا منطقه‌ای را در اطراف قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین پیشنهاد دهد که کیلومترها دورتر از اراضی اشغالی ۱۹۶۷ خواهد بود.

هم چنین در این طرح، دونالد ترامپ با الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین به اراضی اشغالی موافقت کرده است. قرار است دولت آمریکا پس از آن یک «مفهوم امنیتی مشترک» را برای رژیم صهیونیستی و فلسطین به عنوان شرکای صلح ارائه دهد که شامل تشکیل کشور فلسطین عاری از هرگونه سلاح با نیروهای پلیس بین‌الملل و همکاری امنیتی دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با مشارکت اردن، مصر و آمریکا و برخی کشورهای دیگر که خواستار آن باشند، خواهد بود و نظامیان صهیونیست هم در امتداد رود اردن و کوه های مرکزی به منظور تأمین امنیت مستقر خواهند شد.

بر اساس طرح مد نظر آمریکا، کشورهای جهان باید رژیم صهیونیستی را به عنوان وطن قوم یهود به رسمیت بشناسند. همچنین به موجب این طرح، آب‌های منطقه‌ای، حریم هوایی و امواج الکترومغناطیسی تحت نظارت و مراقبت طرف صهیونیستی خواهد بود. رهبران فلسطین این طرح را یک طرح تحمیلی و نابودگر خوانده اند که در حقیقت به معنی کشوری واحد با دو نظام سیاسی است و هدف آن مشروعیت‌بخشی به نظام آپارتاید رژیم صهیونیستی و شهرک سازی این رژیم با معیارها و استانداردهای آمریکا است.

کنار هم گذاشتن تحولات اخیر جهان در زمینه مسأله فلسطین و اقدامات رژیم صهیونیستی نشان دهنده آن است که یک رویکرد جدی در زمینه انحراف افکار عمومی از آرمان فلسطین و تشکیل یک ائتلاف عربی علیه ایران به جای رژیم صهیونیستی وجود دارد. برگزاری کنفرانس ورشو با حضور مقامات عربی و صهیونیست یکی از این نمونه ها است. آنها تلاش میکنند تا در مرحله نخست رژیم صهیونیستی را از دایره خطر خارج کرده و ایران را به جای آن بنشانند و بعد از عادی سازی روابط میان اعراب و تل آویو، یک ائتلاف ضد ایرانی در میان این کشورها ایجاد کنند.

دوره گردی منطقه ای مقامات آمریکایی و دیدار با سران عربی برای جلب رضایت آنها در خصوص پذیرش معامله قرن نیز در همین راستا می گنجد. آنها تلاش دارند تا بعد از عادی سازی روابط و موافقت اعراب با طرح صلح عربی گام بعدی خود را درخصوص اتحاد عربی علیه ایران به جای اتحاد عربی علیه رژیم صهیونیستی عملی کنند؛ اقدامی که در سایه مخالفت کنونی اعراب و به ویژه گروه های فلسطینی با مفاد این طرح مانند دیگر طرح های رئیس جمهور آمریکا نظیر تشکیل ارتش عربی یکپارچه و یا به اصطلاح ناتوی عربی و اعزام آن به سوریه و در نهایت هدف قرار دادن ایران عقیم خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید