شام کاری ترامپ و کیم جونگ اون در ویتنام

    کد خبر :497834
شام کاری

کاخ سفید خبرنگاران را به دلیل پرسش سوال های حساس به ضیافت شام رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در پایتخت ویتنام راه نداد.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در هانوی پایتخت ویتنام دیدار کرده و شام کاری خوردند، کاخ سفید برخی خبرنگاران را به این ضیافت راه نداد.
خبرنگاران خبرگزاری های رویترز، آسوشیتدپرس و بلومبرگ که در جمع اصحاب رسانه ای بودند که به همراه ترامپ به ویتنام رفته بودند، به این ضیافت راه نیافتند.
خبرنگاران رویترز و آسوشیتدپرس درنشست خبری مشترک ترامپ و کیم از رئیس جمهوری آمریکا درباره احتمال کوتاه آمدن او از خلع سلاح هسته ای کره شمالی و نظرش درباره اظهارات مایکل کوهن وکیل پیشینش درباره او پرسیدند.
کوهن که پیشتر وکیل شخصی ترامپ بود چهارشنبه شب در جلسه استماع کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را فریبکار و متقلب خوانده و اسناد پرداخت حق السکوت از سوی او به یک بازیگر فیلم های مستهجن که ادعای ارتباط نامشروع با ترامپ داشته را افشا کرد.
ماموران کاخ سفید پس از نشست خبری ترامپ در حالی که او به همراه کیم به ضیافت شام می رفت از ورود این سه خبرنگار به اتاق پذیرایی خودداری کردند اما عکاسان خبری به این ضیافت راه یافتند.
سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید سپس در بیانیه ای مکتوب دلیل این اقدام را پرسش سوال های حساس از سوی خبرنگاران عنوان کرد.
نشست دو ساعته سران آمریکا و کره شمالی ساعتی پیش پایان یافت و آنها محل برگزاری نشست را به سمت محل اقامتشان ترک کردند.
رییس جمهوری آمریکا در ابتدای این نشست با اشاره به موفقیت دیدار نخست در سنگاپور ابراز امیدواری کرد که این دیدار نیز به موفقیت هایی برابر یا بیشتر از دیدار نخست منجر شود.
کیم هم در این نشست از ‘ترامپ’ برای ‘تصمیم شجاعانه’ اش به منظور برگزار کردن این نشست ها تشکر کرد و افزود: برای دیدار بعدی با ترامپ باید صبوری کرد.
دور میز شام علاوه بر دو رهبر و مترجمان، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و ‘مایک ملوانی’ رئیس کارکنان کاخ سفید و همچنین ‘کیم یونگ چول’ مشاور ارشد رهبر کره شمالی و ‘ری یونگ هو’ وزیر امور خارجه این کشور حضور داشتند.
خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره از جمله نابودی راکتور هسته ای یونگ بیون و ارایه جدول زمانی برنامه خلع سلاح هسته ای کره شمالی از مهمترین خواسته های ترامپ از کیم است در عوض گفته می شود که کره شمالی نیز به دنبال رفع تحریم‌های بین المللی، امضای توافقنامه نهایی صلح بر مبنای پایان جنگ کره، خروج نیروهای نظامی و تسلیحات آمریکا از شبه جزیره کره و ایجاد کانال مستقیم دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل است.
رهبران دو کشور پیش از این در خرداد سال جاری در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند نتیجه این نشست، توافقی مبهم در زمینه عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره بود.
بر اساس این گزارش، از آن زمان تاکنون با وجود آنکه کره شمالی یکی از سایت های هسته ای خود را نابود و از آزمایش هسته ای خودداری کرده، آمریکا تنها به توقف رزمایش های مشترک با کره جنوبی اکتفا کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید