پارلمان انگلیس با تعویق مشروط برگزیت موافقت کرد

    کد خبر :497825
پارلمان انگلیس

xنمایندگان مجلس عوام انگلیس به لایحه‌ای رأی مثبت دادند که اگر توافقنامه مدنظر دولت برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا در پارلمان رأی نیاورد، برگزیت به تعویق بیافتد.

در این رأی‌گیری که شامگاه چهارشنبه به وقت محلی انجام شد، ۵۰۲ تن از نمایندگان در مقابل ۲۰ تن دیگر موافقت خود را با این لایحه اعلام کرده و به‌این‌ترتیب احتمال تمدید مذاکرات برگزیت پس از مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قوت گرفت.
به گزارش ایرنا، پیش‌ازاین نمایندگان مجلس به طرح پیشنهادی حزب کارگر درباره خروج از اتحادیه اروپا با اختلاف ۸۳ رأی مخالفت کردند و در رأی‌گیری دیگری به لایحه «اعلام مخالفت با برگزیت بی توافق تحت هر شرایطی» رأی موافق ندادند.
حزب کارگر پس از اعلام نتایج رأی‌گیری امشب عنوان کرد که لایحه جنجالی برگزاری مجدد همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا را تقدیم مجلس خواهد کرد. بیشتر مردم انگلیس در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند، بااین‌حال اختلاف‌نظر نمایندگان مجلس بر سر نحوه خروج از اتحادیه اروپا، حزب کارگر را به این نتیجه رسانده که تصمیم‌گیری درباره برگزیت باید دوباره به رأی مردم گذاشته شود.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر پیش‌تر گفته بود که اگر با طرح پیشنهادی او درباره خروج از اتحادیه اروپا در پارلمان مخالفت شود، از برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت حمایت خواهد کرد.
«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس این اقدام را خیانت به رأی مردم و ناقض دمکراسی می‌داند. او قصد دارد برای دومین بار پیش‌نویس توافقنامه برگزیت را در تاریخ ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) به رأی بگذارد. اگر این توافق رأی نیاورد، یک روز بعد یعنی ۱۳ مارس لایحه برگزیت بی توافق را به رأی خواهد گذاشت. اگر هیچ‌کدام از دو لایحه رأی نیاورد ۱۴ مارس لایحه تمدید برگزیت را برای مدت محدودی به رأی می‌گذارد تا در این مدت آخرین تلاش‌های خود را برای رسیدن به توافق نهایی با اتحادیه اروپا انجام دهد.
بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگلیس قصد دارد در تاریخ ۲۹ ماه مارس (نهم فروردین) از اتحادیه اروپا خارج شود، اما تاکنون به راه‌حل موردتوافقی درباره نحوه خروج نرسیده‌اند.
نمایندگان مجلس عوام ماه گذشته با پیش‌نویس توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مخالفت کردند. نخست‌وزیر انگلیس ازآن‌پس در تلاش است تا از طریق مذاکره با اتحادیه اروپا به توافقی برسد که تائید پارلمان کشورش را کسب کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید