دیدار در هانوی؛ مذاکره مهم ترامپ و اون + تصاویر و حاشیه ها

    کد خبر :497797

این دیدار که دارای بیشترین پوشش خبری و رسانه‌ای است در هتل متروپل هانوی میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا آغاز شده است.

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ – ۱۵:۵۶          تصاویر/ دیدار و گفت‌وگوی ترامپ و کیم

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ – ۱۵:۴۵

ترامپ و اون

ترامپ و اون

رهبر کره شمالی در اظهاراتی کوتاه گفت اطمینان دارد دومین نشست او و رئیس‌جمهور آمریکا به نتیجه منتهی خواهد شد.
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ – ۱۵:۴۲

ترامپ در ابتدای دیدار با کیم:

فکر می‌کنم [دیدار با کیم] بسیار موفق باشد و رابطه بسیار خوبی داشته باشیم.

(خطاب به کیم) دیدار اول‌مان بسیار موفق بود… بعضی می‌خواهند که سریع‌تر پیش برود، اما شما راضی هستید، من هم راضی‌ام.

قرار است بعد از دیدار اولیه دو طرف در یک شام کاری حاضر شوند.

حاشیه ای که پیش از دیدار امروز ترامپ و اون توجه عکاسان را جلب کرد، سیگار کشیدن رهبر کره شمالی در ایستگاه قطار چین بود.

جزئیاتی از برنامه دیدار ترامپ و اون

روز گذشته درباره جزئیات این دیدار مایک پامپئو، رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا اعلام کرد قرار است این شهر به زودی میزبان دومین دیدار میان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی باشد.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، بر اساس اعلام کاخ سفید، رییس‌جمهوری آمریکا دیدار خود با رهبر کره شمالی را چهارشنبه طی یک ضیافت خصوصی آغاز خواهد کرد. البته ترامپ قبل از این دیدار، با رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر ویتنام ملاقات خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، پامپئو و میک مولوینی، رییس دفتر کاخ سفید ترامپ را در جریان دیدارهایش با رهبر کره‌شمالی همراهی خواهند کرد. کیم جونگ اون نیز در این دیدارها به همراه دو تن از دستیاران خود حاضر خواهد شد. رییس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی هر دو مترجمانی نیز به همراه خواهند داشت.

به گزارش نامه نیوز، بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نشست‌های رسمی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون روز پنج‌شنبه پیگیری و برگزار خواهد شد.

ترامپ نیز در صفحه توییتر خود نوشت که برای ملاقات با کیم جونگ اون به ویتنام می‌رود. او در این توییت اعلام کرد که چشم‌انتظار نشستی بسیار مفید با رهبر کره‌شمالی است.

در دیدار نخست ترامپ به رهبر کره شمالی چه گفت؟

ترامپ در این دیدار اولیه گفت: دوست دارم که بگویم این افتخاری برای من است که دیداری با رهبر کیم در ویتنام داریم. اینجا فرش قرمزی انداخته شده و از ما در این کشور استقبال شده است. من این اعتقاد را دارم که نشست اول ما (در سنگاپور) بسیار موفقیت آمیز بود و در هر دو از آن راضی بودیم اما پیشرفت بزرگتر روابط بین ما بوده است.

ترامپ خطاب به رهبر کره شمالی افزود: کشور شما امکانات اقتصادی نامحدودی دارد و ما به شما برای پیشرفت کمک می‌کنیم.

تحلیل کارشناسان از نتایج احتمالی دیدار اون و ترامپ در ویتنام

بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی درباره گشایش اقتصادی در کره شمالی تخمین زده و با فرض اینکه یک آزادسازی اقتصادی شبیه به ویتنام در کره شمالی صورت می‌گیرد، اعلام کرده که این مساله فرصت‌های سرمایه گذاری تا ۹ میلیارد دلار و فرصت‌های دیگر سرمایه گذاری را تا دو میلیارد دلار در هر سال احتمالاً در پی دارد.

این بانک سرمایه گذاری در تحقیقی آورده است: جمعیت ۱۸ میلیونی سن کار در کره شمالی احتمالاً به چرخه تولید آسیا می‌پیوندد که دستمزد ساعتی آن کمتر از ویتنام است. آزادسازی اقتصادی در کره شمالی احتمالاً تأمین کننده ارتباط گم شده در توسعه ارتباطات تجاری شبه جزیره کره به سمت اروپا است اگر که خط ریلی دو کره به روسیه و چین بپیوندد.

با این حال تحلیلگران به صورت هشدار گونه‌ای می‌گویند که توافق صلح بین دو کره احتمالاً به دستیابی کره شمالی به تسلیحات اتمی پایان نمی‌دهد.

مقام‌ها و کارشناسان گفته‌اند که رهبران دو کره احتمالاً اعلامیه صلح برای پایان جنگ دو کره را امضا می‌کنند. سایر توافقات شاید باعث گشایش دفاتر نمایندگی در دو کره و تصویب اقداماتی در جهت خلع سلاح اتمی شود که شامل اجازه ورود به بازرسان برای نظارت بر انهدام راکتور اتمی یانگ‌بیون کره شمالی در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر پیونگ یانگ است.

نهاد بین‌المللی برای مطالعات استراتژیک مستقر در لندن گفته که باید برای رسیدن به توافق صلح با دقت عمل کرد در غیر اینصورت احتمالاً به خطرات امنیتی در منطقه منجر می‌شود.

این نهاد اعلام کرد: صلح بین واشنگتن و پیونگ یانگ شاید به خروج غیرمنتظره نیروهای آمریکایی از کره جنوبی منجر شود که باعث درک نادرست در پیونگ یانگ می‌شود.

دنیل راسل، دیپلمات ارشد در آسیا تا ۲۰۱۷ گفته است: یک توافق صلح که زرادخانه شیمیایی، بیولوژیکی و تسلیحات اتمی کره شمالی را در جای خود حفظ می‌کند و تهدیدی مستقیم علیه آمریکایی‌ها و متحدانش است، یک پیمان صلح نیست.

وی ادامه داد: مسیر دستیابی به صلح در شبه جزیره کره با اقداماتی برگشت ناپذیر از سوی کره شمالی برای انهدام برنامه تسلیحات اتمی‌اش آغاز می‌شود.

بانک DBS سنگاپور نیز گفته که جزئیات خلع سلاح اتمی کره شمالی و احتمال کاهش تحریم‌ها علیه این کشور احتمالاً توسط بازارها مثبت انگاشته می‌شود.

“چتان سث”، تحلیلگر مؤسسه Nomura نیز گفته است: اگر ما در راستای خلع سلاح اتمی کره شمالی پیشرفتی ببینیم، این مساله می‌تواند یک گشایش مثبت برای بازارهای آسیایی به ویژه کره شمالی باشد.

“نیک توییدال”، تحلیلگر مؤسسه تضمین‌های راکوتن استرالیا مستقر در سیدنی نیز گفته است: اگرچه انتظار می‌رود این نشست در هانوی در راستای خلع سلاح اتمی کره شمالی مثبت باشد، انتظار کمی از لحاظ به روز شدن بازار وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید