امضاهای طلایی در واردات کالاهای اساسی

    کد خبر :497677

وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه امضاهای طلایی در فرآیند تخصیص ارز، توزیع و حمل کالاهای اساسی نفوذ کرده گفت: رد پای رانت در ثبت سفارشات و واردات کالاهای اساسی به چشم می خورد.

یحیی آل اسحاق در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون اقتصاد ایران در نظام تدبیر اقتصادی لنگ می زند، گفت: هم اکنون معیشت مشکل اصلی مردم ایران است که همه دست به دست هم داده است که همه حل شوند اما تا الان راه به جایی نبرده به این معنا که دولت معادل ۱۴ میلیارد دلار ارز یارانه ای با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده اما همچنان صف های طولانی برای دریافت کالاهای اساسی به چشم می خورد.

وزیر اسبق بازرگانی افزود: متاسفانه دولت شرایطی را فراهم کرده که به کسی میدان نمی دهد و از نظرات کارشناسان و دلسوزان نظام بهره برداری نمی کنند به این معنا که هم اکنون برای توزیع کالاهای اساسی برنامه های مشخصی وجود دارد که مردم بتوانند با قیمت مناسب کالاهای اساسی خود را بدون صف دریافت نمایند و علیرغم اینکه طرحی در این رابطه با بهره گیری از نظرات کارشناسان و صاحب نظران تدوین ظرف یک هفته گذشته به دولت ارائه شده اما به آن بی توجهی کرده است.

آل اسحاق گفت: در این طرح تامین، توزیع و کنترل عرضه کالاهای اساسی مدنظر قرار گرفته و به راحتی شرایطی فراهم خواهد کرد که بازار قابل کنترل باشد.

وی اظهار داشت: تجربه ۴۰ سال قبل در تامین، توزیع و نظارت بر عرضه کالاهای اساسی در تدوین این طرح به کار گرفته شده و از نهادهای تصمیم گیر و مجلس نیز در تدوین آن نظرخواهی شده است اما متاسفانه دولت به آن بها نمی دهد.

آل اسحاق گفت: در مورد کالاهای اساسی باید گفت بازار کاملا قابل مدیریت است اما به نظر می رسد ذینفعان بازدارنده اجازه نمی دهند کالاها به موقع و با شرایط مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

وزیر اسبق بازرگانی خاطرنشان کرد: این ذینفعان بازدارنده در نوع تخصیص، عملیات ترخیص، تاخیر در ثبت سفارش و بروکراسی های دولتی نفوذ کرده و تلاش دارند تا شرایط به هم ریخته موجود بازار را حفظ کنند زیرا منافع شان در این است که دلار ارزان بگیرند بازار را آشفته نگه دارند و مردم را برای دسترسی به کالاهای اساسی خود با مشکل مواجه کنند.

وی معتقد است وجود امضاهای طلایی از مرحله دلار ۴۲۰۰ تومانی تا توزیع، حمل کالا، تخصیص ارز و ترخیص کالا، در زنجیره واردات کالاهای اساسی و توزیع آن در بازار به چشم می خورد و همین ذینفعان بازدارنده زنجیره ای را درست کرده اند که برآیند عملکردی آن صف های طولانی است که مردم در تامین کالاهای اساسی با آن مواجه هستند.

وی معتقد است افرادی که در راس امور اقتصادی در دولت مشغول به کار هستند باید با روحیه با نشاط و امیدوار وارد عرصه شده و افسردگی و یاس را کنار بگذارند زیرا همین موضوع مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید