سود برابر ایران با توتال

    کد خبر :49759

روز گذشته وزیر نفت در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر اینکه قرار است 50 تا 70‌ درصد کل درآمد‌ میدان پارس جنوبی به شرکت توتال داده شود،‌ این شایعات را غلط دانست و اعلام کرد که درآمد ایران از این میدان در طول عمرش با نفت 50 دلار حدود 84‌ میلیارد دلار خواهد شد، ولی درآمد توتال و مجموعه‌اش طی 20 سال، طبق آنچه به تصویب شورای اقتصاد هم رسیده حدود 12‌ میلیارد دلار خواهد بود،‌ یعنی چیزی حدود کمتر از 15‌درصد درآمد کل میدان در طول عمر آن خواهد بود.

حضور توتال در ایران

امضاي قرارداد فاز 11 پارس جنوبی، اولين قرارداد بزرگ نفتي و گازي با شرکت‌هاي خارجي، پس از آغاز تحريم‌هاي بين‌المللي است. قراردادي 20 ساله که قابليت تمديد تا 25 سال را هم دارد. ارزش اين قرارداد چهار ميليارد و 857 ميليون دلار است که قرار است در 10 سال هزينه سرمايه‌گذاري آن تسويه شود، آن هم نه با پول نقد بلکه از محل در اختيار قراردادن بخشي از محصول فاز 11 (ميعانات گازي). با اين روش ديگر پولي هم رد و بدل نمي‌شود تا دچار مشکلات بانکي شود. اين پروژه قرار است ظرف مدت 40 ماه اولين توليدش را آغاز کند؛ اگر چنين شود رکورد فازهاي چهار و پنج پارس‌جنوبي را مي‌شکند. پيش‌بيني مي‌شود که فاز 11 با فرض قيمت 50 دلاري هر بشکه نفت، در 20 سال، 84 ميليارد دلار درآمد عايد کشور کند.

سهم ایران در قرارداد با توتال

وزیر نفت گفت: بعضی‌ها گفته‌اند 50‌ درصد و بعضی‌ها گفته اند 70‌ درصد کل درآمد میدان نفتی‌مان را به خارجی می‌دهیم، این حرف غلط است. حدود 84‌میلیارد دلار سهم ایران از قرارداد توتال خواهد بود. بیژن زنگنه یادآورشد: پیش از این توضیحات لازم را ارائه کرده بودم و باز هم الان می‌گویم که ارزش خالص آنچه سرمایه‌گذاری کردیم،‌ حدود پنج‌میلیارد دلار است،‌ البته توتال بیش از این و نزدیک شش‌میلیارد دلار ارزش خواهد آورد. برآورد ما این است که یک‌میلیارد آن صرف مالیات و عوارض به دستگاه‌های دولتی خواهد شد. او ادامه داد: همان‌طور که پیش از این هم گفته بودیم، 1/50 درصد این قرارداد سهم توتال و 30‌درصد سهم شرکت ملی نفت چین است و 9/19 سهم شرکت ایرانی پترو پارس است. اصل پول و سود آن حداکثر 50‌درصد تولید میدانی است. وزیر نفت در پاسخ به برخی شایعات گفت: بعضی‌ها گفته‌اند 50‌درصد و بعضی‌ها گفته اند 70‌ درصد کل درآمد میدان را به خارجی‌ها دادیم، این حرف غلط است.

ما گفته‌ایم درآمد ما از این میدان در طول عمرش با نفت 50 دلار حدود 84‌ میلیارد دلار خواهد شد ولی درآمد توتال و مجموعه‌اش طی 20 سال، طبق آنچه به تصویب شورای اقتصاد هم رسیده حدود 12‌میلیارد دلار خواهد بود،‌ یعنی چیزی حدود کمتر از 15‌درصد درآمد کل میدان در طول عمر آن خواهد بود. زنگنه ادامه داد: وقتی که دوره بازپرداخت طولانی می‌شود طبیعتا مبلغ هم بیشتر می‌شود. در قراردادهای متقابل هم که داشتیم همین مقدار دو برابر را تجربه می‌کردیم. این کاری است که نوعی سرمایه‌گذاری خارجی تلقی می‌شود و در شرایطی که بعضی‌ها از جمله دشمنان ما در آن طرف اقیانوس‌ها و چه دشمنان ما در منطقه،‌ می‌خواستند تحریم‌ها ادامه پیدا کند و هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شکل نگیرد ما این حرکت بزرگ را توسط دو شرکت بزرگ معتبر نفتی دنیا انجام داده‌ایم. او گفت: بحث ایجاد سرمایه‌گذاری زنجیره‌ای توسط توتال انجام شده که در دست مذاکره جدی است. یادداشت تفاهم آن برای نهایی‌شدن مذاکره می‌شود. بحث‌ها را تا نهایی نشدند خیلی اعلام نمی‌کنیم،‌ وقتی که نهایی شد آن را اعلام می‌کنیم. وزیر نفت تصریح کرد: توتال هیچ‌گاه قرارداد خود با ایران را لغو نکرد، هیچ‌قراردادی با ما نداشته‌اند که برای توسعه صنایع بالا دستی حضور داشته باشند و آن را لغو کرده باشند.

منافع ملی حرف آخر را می‌زند

همچنین سفیر کشورمان در فرانسه قرارداد ایران با شرکت فرانسوی توتال را دارای سه شاخصه مهم ارزیابی کرد و گفت: ورود توتال درها را به‌ روی دیگر شرکت‌های جهان باز خواهد کرد و این قرارداد ترس بسیاری از شرکت‌های اروپایی و غیراروپایی از آمریکا برای سرمایه‌گذاری در ایران را ریخت. علی آهنی افزود: این یک قرارداد مشترک بین ایران، چین و فرانسه است. قراردادی مهم که سه شاخصه مهم دارد. اول از همه نگاه آینده‌نگر توتال به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی و انرژی‌های فسیلی در ایران است. ورود توتال درها را به‌روی دیگر شرکت‌های جهان نیز باز خواهد کرد.

نزدیک به ۲۰۰‌ میلیارد دلار قرار است در زمینه انرژی در دولت جدید سرمایه‌گذاری شود. از این رو این موضوع اهمیت زیادی دارد. او دومین شاخصه مهم این قرارداد را شکست تابوی ممنوع بودن فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی، اروپایی و غیراروپایی در بخش انرژی یا حتی به صورت کلی در ایران دانست و گفت: این قراداد ترس بسیاری از شرکت‌های اروپایی و غیراروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران را ریخت. این دیپلمات ایرانی سومین پیام مهم این قرارداد را پاسخ منفی به تمامی تلاش‌هایی دانست که علیه ایران و ایرانی در جهان انجام می‌شود.

آهنی اظهار کرد: پس از برجام، محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه ایران اندک اندک رفع شدند. به این ترتیب دیگر مانعی برای شرکت‌های اروپایی و دیگر شرکت‌های چند ملیتی درباره همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران وجود نخواهد داشت. متاسفانه دولت آمریکا همواره سعی کرده است شرکت‌هایی را که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، تحت فشار قرار دهد، به ویژه شرکت‌های فرانسوی. آنها شرکت‌های اروپایی را تهدید می‌کنند و می‌ترسانند تا برای کار به ایران نروند. کاری که آمریکایی‌ها می‌کنند، پس از برجام به هیچ‌عنوان قانونی نیست و تمامی قوانین بین‌المللی را نیز زیر سوال می‌برد، چراکه سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی به هیچ‌عنوان ممنوع و غیرقانونی نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید