مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی معلولان هشدار داد

احتمال تعطیلی برخی مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان در سال ۹۸

    کد خبر :497330

مدیرعامل انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان کشور با بیان اینکه در سال ۹۶، هزینه نگهداری ماهانه یک معلول و سالمند به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسید گفت: این رقم در سال ۹۷ به بالغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که این امر مشکلاتی را برای مراکز ایجاد کرده است.

سعید سعدآبادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳۰۰ مرکز نگهداری یا آموزش توانبخشی در کشور فعال هستند، افزود: ۲۵ هزار نفر پرسنل نیز در این مراکز در حال ارائه خدمات به معلولان و سالمندان هستند و حدود ۱۲۰ هزار نفر از معلولان، سالمندان، بیماران روانی مزمن، تحت پوشش این مراکز قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های مراکز توانبخشی هر ساله طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تعیین می‌شود،اظهار کرد: بر اساس قوانین و مقررات هر ساله نماینده انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان کشور، نماینده سازمان بهزیستی و نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره میزان و کف یارانه مراکز توانبخشی تصمیم‌گیری می‌کنند و بر اساس آن میزان مشخص شده یارانه در بودجه سنواتی دولت پیش‌بینی می‌شود.

مدیر عامل انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان کشور با بیان اینکه در حال حاضر یارانه‌ای که به مرکز نگهداری توانبخشی معلولان و سالمندان پرداخت می‌شود همانند سال گذشته است و همین امر مشکلات عدیده‌ای را برای مراکز توانبخشی ایجاد کرده، اظهار کرد: مراکز نگهداری اعم از مراکز سالمندان و معلولان به صورت خصوصی و غیر دولتی اداره می‌شود و بخشی از هزینه‌های این مراکز توسط خیرین و بخشی دیگر توسط دولت تامین می‌شود.

سعدآبادی در ارتباط با نحوه هزینه کردن مراکز توانبخشی معلولان و سالمندان توضیح داد:‌ یارانه‌ای که در اختیار مراکز قرار می‌گیرد صرف هزینه‌های مواد غذایی، پوشاک و … می‌شود و بر اساس گزارش‌ها و آمارهای اخذ شده نسبت هزینه‌های صورت گرفته در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ به مراتب بالاتر است.

وی افزود: در سال ۹۶، هزینه نگهداری یک معلول و سالمند به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسید که این رقم در سال ۹۷ به بالغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که این امر مشکلاتی را برای مراکز ایجاد کرده است.

مدیر عامل انجمن عالی مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان کشور ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که مراکز توانبخشی اعم از سالمندان و معلولان دارند این است که یارانه مراکز به موقع پرداخت نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، سعدآبادی با اشاره به اینکه طبق شرایط اقتصادی باید ماهیانه ۷۷۰ هزار تومان تحت عنوان یارانه پرداخت شود، تصریح کرد: متاسفانه این رقم کاهش پیدا کرده است و بر اساس سال گذشته حدود ۶۴۰ هزار تومان ماهیانه به عنوان یارانه برای هر فرد معلول و سالمند پرداخت می‌شود.

سعدآبادی با اشاره به اینکه ۹۵۰ مرکز روزانه داریم که یارانه این مراکز ۴۳۵ هزار تومان است، گفت: در واقع یارانه مراکز شبانه روزی نیز ۸۰۰ هزار تومان است که البته این ارقام به مراکز توانبخشی پرداخت نمی‌شود. از ۱۲۰ هزار نفری که در مراکز توانبخشی نگهداری می‌شوند، ۱۵ هزار نفر مجهول‌الهویه هستند و هیچ خانواده‌ای را ندارند که باید این افراد مورد حمایت قرار بگیرند.

وی در پایان ضمن تاکید بر شرایط نامناسب مراکز توانبخشی اعم از سالمندان و معلولان به لحاظ اقتصادی ادامه داد: در صورتی که این شرایط ادامه پیدا کند قاعدتا تعداد قابل توجهی از این مراکز در سال آینده تعطیل خواهند شد به همین دلیل از ریاست سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم تا اعتبارات سازمان بهزیستی را به صورت صددرصد پرداخت کنند تا مشکلات این مراکز نیز مرتفع شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید