آغاز درمان اولین انسان با دستکاری ژنتیکی

    کد خبر :497149

محققان برای اولین بار از روش دستکاری ژنتیکی کریسپر برای درمان یک بیمار در آمریکا استفاده کرده اند تا میزان کارآیی و ایمنی روش مذکور مشخص شود.

اگر چه پیش از این تلاش هایی در این زمینه در چین انجام شده، اما جنجال ها و حاشیه های این کار استفاده از کریسپر را در این کشور ناتمام گذاشت و حالا چند شرکت دارویی مانند ورتکس و CRISPR Therapeutics با همکاری یکدیگر در حال اعمال این روش بر روی فردی هستند که به یک بیماری نادر خونی مبتلاست.

پیش از این در سال ۲۰۱۸ هم تلاش هایی در این زمینه در آمریکا انجام شده بود. اما سازمان دارو و غذای آمریکا به علت ابهام های موجود در این زمینه ادامه استفاده از روش درمانی کریسپر را متوقف کرده بود.

روش دستکاری ژنتیکی کریسپر که به CTX۰۰۱ نیز شهرت دارد برای مداوای برخی انواع تالاسمی و کم خونی ها نیز قابل استفاده است. این بیماری ها معمولا به علت جهش ژنتیکی رخ می دهند و استفاده از روش دستکاری ژنتیک کریسپر به دستکاری سلول های بنیادی و جلوگیری از افزایش هموگلوبین در گلبول های قرمز خون و نجات بیمار منجر می شود.

به گزارش مهر ،قرار است این روش در ماه های آینده بر روی بیماران دیگری در کانادا و اروپا نیز آزمایش شود. این افراد نیز به تالاسمی مبتلا هستند و البته برای بررسی نتیجه این کار باید تا پایان سال ۲۰۱۹ انتظار کشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید