جدیدترین اخبار
۱۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۵ اقتصادی کد خبر :49710

پشت‌ پرده زمینگیر شدن «ای‌تی‌آر» هما

یک ماه از آغاز پرواز ۴ هواپیمای «ای تی آر» نو متعلق به هما گذشته اما حدود یک هفته است که یک فروند آن به دلیل عدم تحویل یکی از قطعات از سوی شرکت فرانسوی، زمینگیر شده است.

یک منبع آگاه در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به زمینگیر شدن یکی از چهارمین فروند از هواپیماهای ای تی آر ۷۲ ـ ۶۰۰ برجامی هما با رجیستر نامبر EP-ITD گفت: علت زمینگیر شدن این هواپیما، خرابی گرم کن غذا عنوان شده اما این در حالی است که علت اصلی آن، خرابی یکی از قطعات اصلی هواپیما و عدم تعهد کمپانی سازنده (شرکت ای تی آر) برای تهیه قطعه خراب شده است.

وی آخرین پرواز EP-ITD را ۲۰ ژوئن عنوان و اظهار کرد: هواپیمایی که نقدا و با قیمت ۳۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی خریداری شده (بر اساس اظهارات فرهاد پرورش مدیرعامل هما در نشست خبری مراسم ورود ۴ فروند ای تی آر در سالن آشیانه انقلاب وابسته به ایران ایر) پس از ۱۰ روز فعالیت، به دلیل ناتوانی هما در تأمین قطعه خراب شده، زمینگیر شده است؛ اما ازآنجایی که نمی خواهند این موضوع را رسانه ای کنند، خرابی دستگاه گرم کن غذای آن را بهانه کرده اند.

این منبع آگاه افزود: یکی دیگر از مشکلات هما در استفاده از «ای تی آر» ها، عدم استفاده از آنها در مسیرهای پرمسافر است و در حال حاضر در مسیرهایی استفاده می شوند که عمدتا با تعداد زیادی صندلی خالی تردد می کنند.

به گفته این کارشناس صنایع هوایی، هواپیماهای مدرن «ای تی آر» ۷۲ ـ ۶۰۰ به گونه ای ساخته شده اند که به راحتی می توانند در روز ۱۲ سورت پرواز داشته باشند؛ حال آنکه سه فروند «ای تی آر» فعال تنها روزانه ۴ سورت پرواز انجام می دهند که این مساله، زیان هنگفتی برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پی دارد. به عنوان مثال «ای تی آر» ۷۲ ـ ۶۰۰ با رجیستر EP-ITA در روز گذشته مسیر تهران ـ گرگان ـ تهران ـ اصفهان ـ تهران را انجام داد. EP-ITB تهران ـ رامسر ـ تهران ـ دزفول ـ تهران، EP-ITC نیز مسیر تهران ـ اصفهان ـ شیراز ـ اصفهان ـ تهران را طی کرد. این تعداد پرواز برای «ای تی آر» که می تواند تا سه برابر این مسیر را در هر روز طی کند، نشان دهنده بهره وری کمتر از ۲۰ درصدی این هواپیماست.

زیان یک میلیارد تومانی هما از نپریدن «ای تی آر»

وی با بیان اینکه اگر برنامه ریزی هما صحیح بود، می بایست چهار فروند «ای تی آر» مجموعا در هر روز ۴۸ سورت پرواز داشته باشند، ادامه داد: این در حالی است که تا روز شنبه گذشته، در مجموع ۳۷ سورت پرواز با این چهار فروند انجام شده است؛حال آنکه اگر قرار بود بر اساس بهره وری واقعی پرواز داشته باشند، می بایست ۲۶۴ بار در آسمان کشور تردد کنند. از آنجایی که بر اساس آماراعلامی هما، در هر پرواز این شرکت به طور میانگین ۷۰ درصد صندلی ها خریداری می شود و همچنین به طور میانگین بلیت هر پرواز ۱۰۰ هزار تومان باشد، هما قاعدتا باید از هر سورت پروازی با ای تی آر، ۵ میلیون تومان درآمد داشته باشد. اگر ۲۶۴ پرواز انجام شده بود، هما تا به حال یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان درآمد داشت که متأسفانه با ۳۷ پرواز، تنها ۱۸۵ میلیون تومان در یک ماه گذشته از محل فروش بلیت های ای تی آر درآمد داشته است؛ یعنی بیش از یک میلیارد و یک صد میلیون تومان ضرر کرده که علت آن ضعف برنامه ریزی در عملیات هوانوردی این شرکت است.

(جدول نشان دهنده همه پروازهای ای تی آر زمین گیر شده با رجیستر EP-ITD که از ۲۰ ژوئن پرواز ندارد؛ منبع: سایت فلایت رادار ۲۴)

سالی که نکوست …

به گزارش خبرنگار مهر، عدم تامین قطعه از سوی کمپانی «ای تی آر» در حالی است که هنوز زمان زیادی از تحویل این هواپیماها به ایران نگذشته است و هیچ تحریم جدیدی علیه کشورمان وضع نشده که کمپانی سازنده به استناد آن بخواهد از تحویل قطعات هواپیما به ایران امتناع کند و مشخص نیست اگر تحریم تازه ای علیه کشورمان وضع شود، تامین قطعات این هواپیماها چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

این درحالی است که فرهاد پرورش مدیرعامل این شرکت در مراسم ورود این هواپیماهای برجامی به کشور گفته بود:« مقدار زیادی از قطعات مصرفی این ۴ فروند را با خودِ همین هواپیماها همراهمان آورده ایم و برای آنکه وزنشان بالا نرود، آنها را میان ۴ هواپیما تقسیم کرده ایم.»

همچنین یکی از بندهای مندرج در قرارداد هما با کمپانی «ای تی آر»، تعهد این شرکت به تأمین قطعات است که با توجه به زمینگیر شدن ۱۰ روزه چهارمین فروند از این هواپیماها، شرکت سازنده به تعهدات خود عمل نکرده است.

بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که غربی ها نسبت به انجام تعهدات خود در خصوص تحویل ۱۹۳ فروند هواپیمای باقی مانده هما (اعم از ایرباس، بوئینگ و ای تی آر) از جمله تحویل ۱۶ فروند ای تی آر (از مجموع ۲۰ ای تی آر خریداری شده) عمل کنند.

منبع:خبرگزاری مهر

وبگردی

روی خط خبر

  • تغییرات اجتماعی در بساط زنان دستفروشِ مترو
  • شرط حل مشکل مالیاتی صادرکنندگان
  • چهار تجربه موفق فتح بازارهای صادراتی
  • ایجاد اشتغال پایدار رویکرد اصلی دولت در حوزه زنان است
  • برخی لوازم خانگی ۵ تا ۱۰ درصد گران شدند
  • امنیت شغلی پرستاران شرکتی تامین شود
  • باید خود را برای زندگی با کم آبی آماده کنیم
  • سهم ۴درصدی ایران از بازار نفت/ ایران ظرفیت تولید روزانه ۶میلیون بشکه نفت دارد
  • احتمال تمدید توافق نفتی تا میانه سال ۲۰۱۸
  • «آنام» از هفته آینده روی آنتن شبکه ۳
  • شوخی متفاوت فردوسی پور با مجری مشهور خبر
  • تدوام افزایش قیمت نفت بر اثر رشد جهانی اقتصاد
  • خبرهای خوش از قراردادهای جدید نفتی در راه است
  • راه علاج اقتصاد معدن
  • کلانتری: باید خود را برای زندگی با کم آبی آماده و سازگار کنیم
  • عباس عبدي:جريان اصلاح‌طلب بايد دست به خانه‌تکاني جدي بزند/با اين ادبيات و نگاه نمي‌شود کاري از پيش برد
  • آیت الله مصباح یزدی: برخی خود را باسوادتر از رهبری می دانند چون مثلا دکترا دارند؛ با کنایه از ولایت فقیه می گویند / اگر امریکا غلطی بخواهد بکند، به دست همین خودی ها انجام می دهد
  • حجتی به منظور بازدید از کانونهای ریزگرد وارد خوزستان شد
  • استقبال علی مطهری از دستور مهم رهبری درباره خروج نظامی ها از اقتصاد /حضور نظامی‌ها در اقتصاد می‌تواند موجب فساد شود /بعد از امام نظامی ها فضا را برای ورود به اقتصاد باز دیدند
  • اصولگرایان چگونه به انتخابات ۹۸ نکاه می کنند ؟/ میرتاج‌الدینی: با این وضع دولت ، ماجرای آبادگران تکرار شده و همه اصولگرایان رای می آورند
  • اجرای طرح سراسری پلیس برای امنیت و آرامش شبانه در پایتخت+ جزئیات
  • خودکشی در جشنواره‌ تئاتر فجر
  • شهرداری‌ها به صنایع آلاینده به چشم منبع درآمد نگاه نکنند
  • کاهش ۱۰کیلومتری سرعت مجاز در آزاد راه‌ها مطرح نشده/ شماره‌گذاری خودرو‌های غیراستاندارد متوقف می‌شود
  • بازار چشم‌انتظار دلارهای دولتی/ ذخایر مکفی ارزی همچنان در پستو!
  • پرداخت ۵میلیارد تومان به شرکت ترکیه ای کوزو در ازای تحویل مسکن مهر
  • چرا تعرفه خودروهای هیبریدی ۱۱۰۰ درصد افزایش یافت؟
  • پشت پرده گرانی دلار چیست؟
  • شرط «بانکی» برای دریافت یارانه ۹۷ / ثبت نام دوباره از متقاضیان یارانه
  • ادعای جدید تیلرسون درباره “برجام”