ثبت ۱۰هزار مورد کودک آزاری در سال گذشته در کشور

    کد خبر :496828

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از ثبت ۱۰هزار مورد کودک آزاری در سال گذشته خبر داد.

حبیب الله مسعودی فرید در حاشیه افتتاح خانه امن «آتنا» با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز با افتتاح خانه امنی در ارومیه، ۲۴ امین خانه امن را افتتاح کردیم. چندین سال قبل که میخواستیم خانه های امن را راه اندازی کنیم انتقادهای زیاد شد و می گفتند شما با این کار می خواهید این افراد از خانه بیرون بیایند و به این مراکز بروند. اما ما اعتقاد داشتیم هر زنی و یا هر دختری که از خانه فرار می کند حتما اشکالی در آنجا وجود دارد که آن دختر یا زن از خانه بیرون می آیند.

وی بااشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی و بیان اینکه در حال حاضر ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور داریم، گفت: بایستی موردهای محتلفی که به اورژانس اجتماعی مراجعه می‌کردند را تفکیک می‌کردیم، یعنی میان زنان آسیب دیده و زنانی که در خانه زندگی می کردند اما مورد خشونت واقع شدند تفاوتی قایل می‌شد، حتی برخی از این زنان با کودکانشان مراجعه می کردند ، برای همین خانه های امن را راه‌اندازی کردیم.

به گفته وی، کاری که این خانه‌های امن انجام می دهند این است که که فرد را از مراحل اولیه که دچار ترس و استرس و مشکل جسمی شده عبور می دهند و اگر فردی دچار مشکلی جسمی نیز شده باشد با هماهنگی هایی که با دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد به آنجا مراجعه می کند و مشکل جسمی‌اش برطرف خواهد شد. بعد از آن نیز با رویکرد مددکاری اجتماعی، برنامه های کمکی برای این افراد ایجاد می‌شود .

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: اولین کار ما این است که ببینیم مشکل خانواده چیست، باید به کل خانواده مداخله کنیم یعنی هم آزار دیده و هم آزارگر مورد توجه قرار گیرند. گاهی مداخله در حد مشاوره است و گاهی نیز جدی‌تر می‌شود به شکل که فرد آزارگر در صورت نیاز به مراکز قضایی ارجاع داده خواهد شد.

وی همچنین به طرح «نماد» اشاره کرد و گفت: طرح نماد در استان البرز آغاز شده و در نظرآباد نیز کل شهر را پوشش داده است. در این راستا مشکلات بسیاری پیگیری شد. سیاست ما این است که در کنار خانواده باشیم البته خانواده‌ای که صلاحیت و شرایط لازم را داشته باشد. اما ممکن است مشخص شود با هر اقدامی آن شرایط مناسب ایجاد نمی شود و فرد بایستی به این سمت زندگی یعنی مهارت آموزی حرکت کند که در این زمینه قدم‌های بزرگی برداشته شده است.

به گزارش ایسنا، فرید در ادامه گفت: با قاطعیت می‌توان گفت در کشورهای اطراف هم چنین مسائلی در خصوص مددکاری اجتماعی وجود ندارد و ما در کشورهای منطقه و خاورمیانه و یا غرب آسیا جزو کشورهای پیشرو در این زمینه هستیم.

مسعودی فرید در ادامه به خشونت خانگی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۰۰ زن در خصوص خشونت خانگی مراجعه کردند گفت: هنوز شیوع شناسی‌ انجام نشده است تا ببینیم میزان این شیوع چقدر است یعنی ۱۵۰۰ نفر را سال گذشته در این مراکز پذیرش کردیم، همچنین در خصوص کودک آزاری نیز بر اساس آمارهای اورژانس اجتماعی و تماس‌های دریافتی حدود ۱۰ هزار مورد کودک آزاری گزارش شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید