احتمال عدم ثبت جهانی شهر یزد

    کد خبر :49681

مزایده عمارت ناصرالدین میرزا، احتمال عدم ثبت جهانی یزد در اجلاس لهستان و حواشی فیلتر سایت‌های گردشگری از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

 در این هفته مدیراداره میراث‌فرهنگی شهرستان فلاورجان از کشف یک گورستان بزرگ تاریخی متعلق به دوران پیش از اسلام در محدوده این شهرستان خبر داد و گفت:  این گورستان بزرگ در گستره‌ای به مساحت ۱۶۸ هکتار قرار گرفته و دارای بیش از چهارصد گور سنگی است که کارشناسان باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در بخش پیربکران از توابع این شهرستان آن را کشف کرده‌اند.

کریمان افزود: «طبق برآوردهای اولیه، اجرای برنامه‌های پژوهشی در قالب بررسی، مطالعه و کاوش‌های باستان‌شناختی  در این گورستان کم‌نظیر به اعتباری بالغ بر یک‌میلیارد ریال نیازمند است که همکاری تمام نهادهای ذی‌ربط در سطح شهرستان را می‌طلبد.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مجموعه تاریخی بزرگ‌ترین گورستان تاریخی کشف‌شده در فلات مرکزی ایران در طی پنجاه سال اخیر توسط سازمان میراث‌فرهنگی است.

شرایط اخذ تی‌نماد و ای‌نماد برای سایت‌های گردشگری باید ترکیب شود

پس از بحث های مختلف پیرامون فیلتر شدن سایت های گردشگری، مسئول دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی گفت: می‌بایست شرایط سازمان میراث برای فعالیت سایت‌های گردشگری با شرایط گرفتن ای‌نماد یکی می‌شد تا متقاضیان به دو سازمان مراجعه نکنند.

عماد الدین سخایی به خبرنگار مهر گفت: مجوزهای سازمان میراث فرهنگی برای کسب و کارهای اینترنتی در هیات و کمیته در حال بررسی است اما مجوز T با توجه به موانع قانونی در کمیته مصوب نشده است و البته در کمیته‌ای با حضور معاون گردشگری به سازمان میراث فرهنگی اعلام شد که اگر می خواهید این سایت ها مدارکی داشته باشند بهتر است به هیات اعلام کنید تا مجوز E با اعمال همان شرایط مورد نظر شما داده شود. در این صورت بحث مراجعه مردم به دو نهاد و سازمان و دریافت مجوزهای جداگانه کمتر می شود و در زمانی که متقاضی می خواهد مجوز E را بگیرد همان زمان باید شرایط سازمان میراث فرهنگی را نیز احراز کرده باشد. وظیفه ذاتی هیات مقررات زدایی این است که از این مراجعات چند باره جلوگیری کند.

مناطق نمونه گردشگری در کشور پروژه های قابل دفاعی نیستند

مناطق نمونه گردشگری مناطقی بودند که همیشه درباره آنها چالش هایی وجود داشت از رشد یک باره آنها تا نحوه مدیریت شان. این بار در سازمان میراث فرهنگی جلسه ای برگزار شد و معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: تنها حدود ۶۰-۷۰ منطقه در کشور را می‌توان به عنوان منطقه نمونه گردشگری قلمداد کرد که هنوز این مناطق پروژه قابل دفاعی نیستند.

در این برنامه سعید شیرکوند گفت: در دولت هشتم تعداد مناطق نمونه گردشگری، هشت منطقه بود که دو سه منطقه از آن مسئله دار هستند اما در دولت نهم و دهم به یک باره این مناطق به یک هزار و ۱۶۸ منطقه رسید. ما در دولت یازدهم با چنین رقمی مواجه شدیم که حتی حدود اربعه آن مشخص نبود و یا افرادی که به عنوان سرمایه گذار ورود پیدا کرده بودند اهلیتشان مغرض نبود و یا اصلاً در این وادی ورود پیدا نکرده بودند. در دولت یازدهم روند آن  بررسی شد. شورای عالی معماری و شهرسازی می‌خواست آن‌ها را ملغی کند اما ما گفتیم روی برخی از این مناطق کار شده است اختیار آن را به ما بدهید تا تکلیفمان را مشخص کنیم.

وی تصریح کرد: مناطق نمونه قابل قبول حدود ۶۰-۷۰ منطقه بودند که می شد نام آنها را منطقه گردشگری گذاشت تا اینکه اکنون این ایده دنبال شد و تصمیم گرفتیم سرمایه گذاران را دور هم جمع کنیم تا همدیگر را بشناسند و تجربیاتشان در انجمن سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری به اشتراک گذاشته شود و برای اینکه شکل حقوقی تعریف شده ای داشته باشد آنها را در قالب یک انجمن ساماندهی کردیم.

مذاکره با اسپانیایی‌ها برای توسعه گردشگری و هتل‌سازی در ایران

در این هفته محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران به خبرنگار مهر گفت: برای همکاری‌های تجاری میان ایران و اسپانیا گروهی از اتاق بازرگانی ایران شهریور ماه راهی اسپانیا خواهد شد این برنامه در پی سفر هیات تجاری اسپانیایی است که سال گذشته به ایران آمدند و نشست مشترکی را برگزار کردیم. در ادامه و پیگیری آن موضوعات، رئیس اتاق بازرگانی اسپانیا از اتاق ایران هیاتی را دعوت کرده و قرار است که این هیات دو مجمع تجاری برای توسعه همکاری‌های تجاری در مادرید و بارسلون برگزار کنند.

وی گفت: موضوع دیگر درباره گردشگری است یکی از مذاکرات ما در حوزه توسعه گردشگری بین ایران و اسپانیا خواهد بود چون گردشگری یکی از جنبه‌های تجاری بین دو کشور است و افرادی نیز از کمیسیون گردشگری اتاق ایران در این سفر ما را همراهی می کنند بخشی از فعالیت‌ها و مذاکرات هم به جذب سرمایه خارجی و سرمایه گذاری اسپانیایی‌ها در ایران مربوط می‌شود که با آنها نیز برای جذب بیشتر این سرمایه گفتگو می شود. همچنین دو کشور برای ساخت هتل‌های چند ستاره در ایران نیز مذاکره خواهند کرد.

ماجرای حمله هکر ها به دو سایت حوزه میراث فرهنگی

هک شدن دو سایت وابسته به سازمان میراث فرهنگی از جمله خبرهای دیگر این هفته بود. در ساعات اولیه روز شنبه دو سایت خبرگزاری وابسته به سازمان میراث فرهنگی، سایت خبرگزاری میراث آریا و پرتال رسمی این سازمان هک شدند.

سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری این موضوع و شناسایی هکرهای این دو سایت است. روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: کارشناس فنی سازمان با گذشت دقایقی وارد عمل شدند و هر دو سایت را از هک خارج کردند.

رأی چهل‌ویکمین کمیته میراث‌جهانی یونسکو علیه رژیم صهیونیستی

در جریان چهل‌ویکمین کمیته میراث‌جهانی یونسکو در کراکف لهستان کمیته رای گیری یونسکو به یک مصوبه در خصوص مدیریت و حفاظت شهر قدس، علیه رژیم صهیونیستی رأی داد.

بندی که اردن به‌عنوان قیم بیت‌المقدس پیشنهاد داد با ۱۰ رأی مثبت، سه رای منفی و هشت رای ممتنع از مجموع ۲۱ رای کمیته میراث جهانی به تصویب رسید.

نماینده رژیم صهیونیستی در این جلسه با عصبانیت ضمن سیاسی خواندن، این تصمیم را علیه اسرائیل و یهودیت دانست و این رای را غیرمنصفانه توصیف کرد.  او از سه کشوری که به این مصوبه رأی منفی دادند تشکر کرد و مجددا به مظلومیت یهودیان و کشتار آن‌ها توسط نازی‌ها در همین شهر (کراکف لهستان) اشاره کرد.

بعد از او نماینده اردن به‌عنوان قیم قدس ضمن تشکر از تصمیم بی‌طرفانه و کارشناسی کمیته درباره سخنان نماینده رژیم صهیونیستی گفت: «از این‌که در هر جلسه و رویدادی حرف‌های تکراری و مظلوم‌نمایی نماینده اسرائیل را می‌شنویم خسته شده‌ایم.»

او طرف مقابل را به سیاسی کردن همه موضوعات محکوم و تأکید کرد که نه قطعنامه پیشنهادی مصوب و نه رأی کمیته هیچ‌کدام ربطی به سیاست ندارد و کل کار فرهنگی و بر اساس علم و منطق است.

عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا به مزایده گذاشته شد

«عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا» تهران را این هفته پس از پایان عملیات مرمت، توسط صندوق بازنشستگی کشوری به مزایده عمومی گذاشتند. بر اساس توافق صندوق بازنشستگی کشوری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، صندوق بازنشستگی متعهد به مرمت بنا شد. در این زمینه یک هلدینگ وابسته به صندوق بازنشستگی، در مدت ۳ سال مرمت این بنا را زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به پایان رسانید و آن را آماده احیاء و بهره‌برداری کرد.

در دفترچه معرفی در اسناد مزایده در ارتباط با احیای این بنا آمده است: «فرآیند اخذ موافقت اصولی» از «اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران»، با عنوان «موافقت اصولی تاسیسات گردشگری» برای عملکرد «پذیرایی» طی شده است. پیش‌بینی می‌شود برنده مزایده بلافاصله بتواند با تجهیز این بنا، مقدمات احیاء و بهره‌برداری از آن را آغاز کند.

احتمال تعویق ثبت جهانی یزد در اجلاس لهستان

اجلاس میراث فرهنگی یونسکو در لهستان آغاز شده و امسال سازمان میراث فرهنگی نیز قرار است که پرونده ثبت جهانی شهر یزد را به داوری بگذارد اما از قبل آن این سازمان اعلام کرده که ممکن است این پرونده به دلیل ایراداتی ثبت نشود.

معاون میراث فرهنگی کشور به همراه گروه کارشناسان و معاون استاندار یزد در حالی تهران را به مقصد شهر کراکف در کشور لهستان برای حضور در چهل و یکمین اجلاس میراث جهانی یونسکو ترک می کند که قرار است پرونده جهانی شهر یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و یکی از بزرگترین شهرهای خشتی جهان در کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی و در صورت رای موافق اعضاء به ثبت جهانی برسد.

۹ سال از ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث موقت جهانی یونسکو می گذرد و این پرونده از سالهای گذشته به دلیل ساخت و سازهای غیراصولی دستخوش پیچیدگی های بسیار شد و همین ساخت و سازها تبدیل به معضلی جدی برای ثبت جهانی یزد شد. بدین ترتیب ثبت جهانی شهر یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست یونسکو نیازمند مدیریت یکپارچه، برنامه ریزی گسترده شهری، رعایت اصول معماری و تجدیدنظر در ضوابط نظام مهندسی و ساخت و ساز شد.

ارائه بلیت مسابقات شرط برگزاری تورهای جام جهانی ۲۰۱۸

همزمان با برنامه ریزی ها برای حضور ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه معاون گردشگری گفت: اگر آژانسی می‌خواهد تور جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه را برگزار کند باید بلیت شرکت در مسابقات را نیز ارائه کند و گرنه حق استفاده از عنوان جام جهانی را ندارد.

مرتضی رحمانی موحد گفت: جام جهانی فوتبال ظرفیتی است که برای کشور میزبان منافعی را به همراه دارد برای بازدیدکنندگان نیز زمانی این مزیت قابل لمس است که بتوانند این مسابقات و جاذبه‌های گردشگری بیشتری را ببینند وگرنه در هر زمانی از سال می‌توان به روسیه رفت و جاذبه‌های گردشگری آن را دید. غیر از این چه دلیلی دارد در محدوده زمانی یک ماهه مسابقات جام جهانی به روسیه سفر کنیم؟

وی افزود: اما اگر در برنامه سفر به روسیه آن هم در زمان مسابقات، دیدن بازی‌ها جزو تورهای گردشگری نباشد هیچ فرقی با بقیه روزهای سال نخواهد کرد جز اینکه ممکن است تورهای گردشگری آن در این زمان گران‌تر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید