اولین نشست کارگروه اهل قلم حوزه ایثار برگزار شد

    کد خبر :49674

همزمان با ۱۴ تیرماه، اولین نشست کارگروه اهل قلم حوزه ایثار با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر خانه فرهنگ ایثار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت؛ در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری ضمن تبریک روزی که به نام «روز قلم» نامگذاری شده به نقش و ارزش آفرینی قلم در سیر تحول تاریخ تمدن زندگی بشر پرداخت و اضافه کرد: تاریخ زندگی بشر در یک نگاه کلی به دو دسته تقسیم می‌شود: یک بخش به زندگی ما قبل از تاریخ و بخش دوم به تاریخ بشر. در مقطعی که به نام تاریخ از آن یاد می‌شود، بالاترین نقش را قلم ایفا کرده است و این نشان می‌دهد که در مسیر تحول بشریت، قلم نقش بسیار مهم و اثرگذاری را بر عهده داشته است.

وی ادامه داد: تحولی که اسلام در این زمینه ایجاد کرده است بسیار حائز اهمیت است و با وجود اینکه دشمنان همواره سعی داشته‌اند چهره دین و اسلام را کدر و خراب کنند و آن را مقابل اندیشه و فکر قرار دهند و به دنبال ضربه زدن به اسلام ناب بوده‌اند و آن را مقابل ارزش‌ها نشان داده‌اند، اما همچنان ناکام مانده‌اند و نتوانسته اند به هدفشان برسند چون دین اسلام به قلم و ارزش قلم، بهای فراوانی داده است.

انصاری ضمن اشاره به آیات سوره علق و تاکید و توجه قرآن به قلم بیان کرد: وقتی می‌بینیم اولین آیه¬ای که به پیامبر خدا نازل می‌شود با «اقراء» شروع و نقش قلم سریعاً به قلب پیامبر نازل می‌شود. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ. ۲) خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ. ۳) اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ. ۴) الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ. ۵) عَلَّمَ الْإِنْسانَ مالم یعلم …به این آیه که نگاه کنیم بیان نوری و وحی است که می‌گوید: بخوان آن هم در زمانی که سراسر حجاز تعداد کسانی که سواد خواندن و نوشتن داشتند به بیست نفر نمی‌رسید. حال در این سرزمین دینی می‌آید که اولین آیه قرآن آن با «اقراء» «بخوان» شروع می‌شود و در ادامه به نقش قلم و تعلیم دادن انسان با قلم اشاره می‌کند.

وی افزود: ما در قرآن کریم سوره‌ای به نام «قلم» داریم و چه ارزش و اعتباری از آن بالاتر که قرآن به «قلم» قسم یاد می‌کند و به چیزی قسم یاد نمی‌شود مگر بااهمیت و ارزشمند باشد.

مشاور وزیر در امور ایثارگران در ادامه اظهار داشت: خدا با قسم خوردن به قلم به یک ابزار قسم می‌خورد به وسیله‌ای که می‌تواند انسان ساز باشد. بنابراین دلیل بزرگی وجود داشته است که خداوند به آن قسم یاد کرده و می‌فرماید: قسم به آنچه قلم می‌نویسد و این به آن معناست که قلم به خودی خود ارزشی ندارد و ارزش آن به چیزی است که نگارش می‌شود.

وی ضمن توجه به ارزش کار ایثارنویسان صاحب اندیشه و قلم تصریح کرد: روز قلم، تجلیل از نتیجه تفکر و اندیشه است. کسانی جرأت می‌کنند بنویسند و محتوای فکرشان را در معرض قضاوت دیگران قرار دهند جزو مجاهدان و مبارزان هستند. بنابراین اهل قلمی که قلم به دست می‌گیرند و به بحث ایثار و فداکاری ـ که این مقوله هم همچون ارزش قلم، عمق و اعتباری به بلندا و وسعت تاریخ بشر دارد ـ می‌پردازند و ایثارگری فداکاران و ایثارگران جامعه را ثبت و نگارش می‌کنند کاری بزرگ انجام داده‌اند و شایسته تقدیرند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری از کم کاری‌ها در حوزه تاریخ شفاهی و نگارش و ثبت و تدوین جلوه‌های درخشان ایثار و فداکاری انتقاد کرد و گفت: ما حماسه‌ای به عظمت هشت سال دفاع مقدس داشته‌ایم، سرمایه جاودانه‌ای از دلیرمردی‌ها و رشادت‌ها که باید به نحو احسن به آن پرداخته می‌شد اما متاسفانه آن‌طور که شایسته این حماسه است به آن پرداخته نشده و آن‌طور که باید الگوسازی نکرده‌ایم.

مشاور وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی همچنین به برخی اهداف و برنامه‌های خانه فرهنگ ایثار اشاره کرد و بیان داشت: در خانه فرهنگ ایثار و مقاومت که زیرمجموعه دفتر امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به دنبال هم اندیشی، هم‌نشینی، هم‌دلی و هم‌فکری هستیم و تنها در این صورت است که می‌توان به جلو پیش رفت. از این رو باید با کمک اصحاب قلم به تولید اندیشه خوب و مناسب در زمینه فرهنگ ایثار و فداکاری، تدوین این اندیشه‌ها و سپس ترویج آن در قالب محصولات اثرگذار فرهنگی اعم از کتاب، فیلم، شعر و…بپردازیم.

وی در بخشی از صحبت‌هایش به تعداد ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالغ بر ۲۷۰۰ ایثارگر داریم که می‌توانیم قدم‌های نخست ترویج فرهنگ ایثار را با یاری آنان برداریم.

انصاری همچنین تاکید کرد: در بین این ایثارگران که یک نمونه جمعی آن را امروز در این نشست داریم و اهل قلم هستند، صدها توانمندی ارزشی بزرگ داریم که ما باید از این توانمندی‌ها در راستای تحقق ترویج فرهنگ ایثار استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری در انتهای صحبت‌های خود به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی که قرار است با هماهنگی خانه فرهنگ ایثار برگزار شود اشاره کرد و گفت: به دنبال آنیم تا خلاءهای موجود بر سر راه ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری را پر کنیم و در این مسیر یکی از کارهایی که میخواهیم انجام بدهیم استفاده از همراهی اهالی قلم «ایثارنویس» است. کسانی که ایثار در بیان اندیشه دارند و هم بتوانیم از توانمندی این عزیزان برای رسیدن به اهداف بلند فرهنگ ایثار بهره ببریم و نیز در کنار این حرکت، نوعی تکریم از این قشر ارزشمند به عمل بیاوریم و قدردان ایثارگری و زحمات آنان باشیم.

در این نشست، عبدالحمید موذن مدیر خانه فرهنگ ایثار نیز ضمن تبریک روز قلم به ایثارگران اهل قلم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهل قلم ایثارنویس حاضر در این جلسه گفت: ابزار اصلی فعالیت در خانه فرهنگ ایثار، قلم هست و تکیه گاه ما برای پیگیری اهداف مورد نظر و اعتلا و تحکیم و ترویج فرهنگ ایثار، اهل قلم و اهل نظر هستند.

وی همکاری اهل قلم را در برنامه های مورد نظر حوزه تکریم ایثار و نگارش تاریخ شفاهی ایثارگران و برنامه های مربوط به تحکیم و ترویج فرهنگ ایثار در همه جلوه های آن را در جامعه که از اهداف مهم خانه فرهنگ ایثار است خواستار شد.

گفتنی‌ست در این نشست؛ اعضاء حاضر و اهل قلمی که حضور داشتند به طرح برخی از نظرات و پیشنهادهای خود در خصوص فرایند و چگونگی برگزاری نشست های هم اندیشی پرداختند و در این باره اظهارنظر کردند.

در پایان جلسه مقرر شد تا با تدوام تشکیل جلسات و دعوت از سایر صاحبنظران و اهل قلم و فرهنگ این جلسات در قالب یک انجمن با عنوان اهل قلم حوزه ایثار پیگیری شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید