رییس کمیسیون امنیت ملی: ارتباط استعفای «ظریف» با سقوط دولت تحلیلی خائنانه است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۱۳
    کد خبر :496611
استعفای ظریف

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی استعفای ظریف را غافلگیرکننده خواند و گفت‌: این که برخی در تحلیل‌هایشان استعفای ظریف را به معنای سقوط دولت عنوان کرده‌اند تحلیلی خائنانه است که باید با آن برخورد شود.

حشمت الله فلاحت پیشه در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در واکنش به استعفای ظریف گفت‌: آقای ظریف با استعفا قهرمان نمی‌شود. ملت، قدر زحمات ظریف را می داند. در طول برجام تمام قدرت‌های دیپلماتیک دنیا اعم از سازمان‌ها و دولت ها حضور داشتند و ایشان به خوبی نمایندگی کرد.

وی افزود: باید از هر اقدامی که باعث خوشحالی دشمنان شود پرهیز کنیم. آقای ظریف بیش از همه می داند که دشمنان ما ناجوانمردی به خرج دادند. خود ایشان اولین کسی بود که در جریان عهد شکنی دشمنان قرار گرفت. لذا انتظار این است که ایشان بماند و سیاست خارجی کشور را پیش ببرد. چون از لحاظ موضوعی و شکلی و با تجدید ساختار در وزارت امور خارجه آشنا است و خودش می‌تواند این سامان را به سرانجام برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال‌ حاضر در مجلس شورای اسلامی دو جریان اصولگرا و امید دغدغه‌ دارند مبنی بر این که نمی‌توان در مسائل سیاسی به ویژه‌ سیاست خارجی کار غیر شفاف انجام داد. مجلس شورای اسلامی دو بار به آقای ظریف رای اعتماد داده است. بیشترین سوالات نیز در مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه مطرح شد. ایشان شخصی پاسخگوست، لذا در این شرایط استعفا غافلگیر کننده بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که «ما از گلایه‌های آقای ظریف اطلاع داشتیم»، در این باره خاطرنشان کرد: مشخصا برخی اختلافات در دولت وجود داشت، منتها آقای ظریف این را می دانند که در حوزه سیاست خارجی با تنوع نظرات، مهم آن است که باید تحمل سیاستمداران زیاد باشد.

وی اضافه کرد: امروز در مجلس شورای اسلامی جریان امید به همراه برخی از نمایندگان نامه‌ای را تهیه و امضا کردند که در آن خواستار عدم پذیرش استعفای آقای ظریف توسط رییس جمهور بودند. از طرف دیگر نمایندگان اصولگرا مخالف بودند و انتقاد از این داشتند.

فلاحت پیشه در ادامه، خاطرنشان کرد: معتقدم در این موضوع باید به چند نکته توجه کرد، اول این که امیدواریم موضوع استعفا به گونه‌ای حل شود که گام به پیش باشد و امیدواریم که ایشان بمانند. البته اگر هم به هر دلیلی استعفایش پذیرفته شد باید گام به پیش دولت در سیاست خارجی طراحی شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ربط دادن استعفای ظریف به افول و سقوط دولت اقدام خائنانه است. برخی مواضعی را گرفته و اعلام کرده‌اند که استعفای ظریف به معنای سقوط دولت است که این تحلیلی خائنانه‌تر و حتی خائنانه تر از تحلیل دشمنان ما همچون آمریکاست. واکنش آمریکا برای ما خیلی جالب بود که خیلی بهتر از برخی از افراد داخلی بود که ادعای دفاع از نظام دارند، اما نوع تحلیل شان و ربط دادن به سقوط دولت خائنانه است باید نسبت به این موضوع برخورد شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، وی با بیان این که «این چیزها در جمهوری اسلامی ایران طبیعی است»، در این باره بیان‌ کرد: موارد متعدد استعفا در سطوح مختلف وجود داشته است حتی در همین کشور یک سوم از مسئولان ارشد در رده‌های سیاسی بالا شهید شدند، اما کشور راهش را به پیش ادامه‌ داد. در حال‌ حاضر هم استعفایی شکل گرفته است که معتقدم موضوع به نحو احسن مدیریت می‌شود.

فلاحت پیشه ابراز امیدواری کرد که مدیریت آینده وزارت امور خارجه با ظریف و نه بدون ظریف باشد، ولی هر گونه که شود این نباید باعث نوسانات در کشور گردد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش، با اشاره به دیدار بشار اسد با مقام معظم رهبری گفت‌: این دیدار پیام بزرگی برای دنیا داشت، این دیدار در شرایطی صورت گرفت که شش سال پیش دشمنان سوریه به ۸۰۰ متری کاخ اسد رسیدند و تنها حدود ۱۱ درصد خاک سوریه در اختیار بشار اسد بود، اما در حال‌ حاضر ۶۷ درصد از خاک سوریه در اختیار دولت مستقر سوریه است و شاید حدود ۲۰ درصد سوریه در درون دولت سوریه و در حال مذاکره است و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از خاک سوریه به دلیل مداخلات خارجی بلاتکلیف باقی‌ مانده است.

فلاحت پیشه افزود: دیدار بشار اسد با مقام معظم رهبری و رییس جمهور به دیکتاتورها این پیام را داشت که آنهایی که پول خرج کرده و به آمریکا وصل شده‌اند امروز سقوط کرده و در قرنطینه سقوط خود دیدار بشار اسد با مقامات جمهوری اسلامی ایران را نظاره کردند، لذا این دیدار نباید تحت الشعاع هیچ چیز حتی استعفای آقای ظریف قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: ملت و مجلس شورای اسلامی قدردان زحمات آقای ظریف است، طبیعتا نقدهایی به رفتار ایشان همچون سایر سیاستمداران وجود دارد، اما ما قدردان زحمات ایشان هستیم. البته که ایران از چنان ظرفیتی برخوردار است که هر اتفاقی را به یک گام رو به جلو پیش می‌برد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره احتمال برگزاری جلسه غیر علنی در مجلس شورای اسلامی برای بررسی استعفای ظریف، گفت‌: با آقای لاریجانی صحبت کردم. قرار شد ابتدا ما از کم و کیف موضوع اطلاع پیدا کنیم و بعد در باره جلسه تصمیم گیری شود.

وی خاطر نشان کرد: بنده با آقای ظریف تماس گرفتم که موفق نشدم، ایشان جوابگوی تلفن نیست. تماسی با شورای معاونان امور خارجه داشتم که امور سیاست خارجی و شرایط کشور ادامه‌ دارد اما ما هنوز نتوانستیم با ایشان ملاقاتی داشته باشیم.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا گلایه‌های ظریف مربوط به ناهماهنگی‌ها ارتباطی با سفر بشار اسد به ایران دارد، در این باره خاطرنشان کرد: اگر ناهماهنگی وجود داشته است در درون دولت بوده است. طبق پروتکل باید آقای ظریف در دیدار بشار اسد با رییس جمهور حضور پیدا می‌کرد که به هر دلیل موضوع بین آقای ظریف و دولت است. موضوع فراتر از این حرف‌ها است و نباید موضوع ناهماهنگی را به سیاست ایران در سوریه ربط داد.

وی تاکید کرد: سیاست ایران در سوریه، مسئولیت و هماهنگی‌ها مشخص است. خود آقای ظریف هم بارها اعلام کرده است که با قاسم سلیمانی و دیگران ارتباط تنگاتنگی دارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آقای ظریف از سفر بشار اسد به ایران اطلاعی نداشته است و از این موضوع گلایه دارد، خاطر نشان کرد: این را باید از خود ایشان سوال کنید، اما معتقدم که موضوع در این حد نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید