مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد

لزوم توجه به توسعه پیش‌دبستانی

    کد خبر :496255
پیش‌دبستانی

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم توجه به توسعه پیش دبستانی در کشور از تلاش برای تصویب طرح صدور ID کارت برای مربیان پیش‌دبستانی خبرداد.

رخساره فضلی در نخستین همایش ملی یافته‌های پژوهشی در حوزه پیش دبستانی که امروز در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نرخ جذب کودکان در مقطع پیش دبستانی در پنج سال گذشته از ۳۸ به ۷۲ درصد و در خوزستان از ۲۸ به ۱۰۰ درصد رسیده است. امروز پیش دبستانی در تاریخ تعلیم و تربیت کشور ما در یک جایگاه خاص قرار گرفته است که یا به سلامت از آن عبور می‌کنیم و برای همیشه ماندگار خواهیم شد و یا کیفیت را مورد غفلت قرار می‌دهیم و سایر دستاوردها را از دست خواهیم داد.

وی افزود: گاهی می‌بینیم نگاه به پیش‌دبستانی، کم و کوچک است. در سیاست کلان کشور، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر این مساله تاکید شده است که پیش دبستانی امر حاکمیتی است و امور حاکمیتی اموری هستند که موجب اقتدار حاکمیت کشور می‌شوند.

مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: بخش زیادی از پیش دبستانی ما غیردولتی است اما آیا همه مردم این توانایی را دارند که فرزندان خود را در بخش غیردولتی به پیش دبستانی بفرستند؟ قطعاً نه اما چون امر حاکمیتی است دولت باید در برخی بخش‌ها وارد شود و تا حدی این امکان به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

فضلی تصریح کرد: آموزه‌های قرآنی، تربیت بدنی و مهارت‌های اجتماعی، محور فعالیت‌هایی هستند که سند تحول در مقطع پیش‌دبستانی بر آن تاکید کرده است اما متأسفانه گاهی شاهد هستیم که آموزش‌های دبستان وارد پیش دبستان شده است. طی این سال‌ها بخشنامه‌های زیادی برای پیش‌دبستانی فرستاده شده که سیاست‌های ما در آن تبیین شده است. در خوزستان در حوزه توسعه کمی پیشرفت مناسبی داشته‌ایم اما این پوشش ۱۰۰ درصدی نرخ ناخالص است. یعنی تعداد نوآموزان حاضر در پیش‌دبستانی نسبت به گروه سنی یک سال قبل از دبستان، به عدد ۸۵ درصد خالص در استان رسیده است.

وی افزود: از سال ۹۵ پیش دبستانی ردیف اعتبار مستقل دارد که این مساله مصوب مجلس است. به این معنا که این دوره به عنوان امر حاکمیتی در قانون بودجه سالانه دیده می‌شود. در برنامه کیفی ما نیز دو برنامه در نظر داریم که یکی به تجهیزات و منابع و دیگری به نیروی انسانی مربوط می‌شود.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: آموزش و پرورش پیش دبستانی امروز در حوزه کلان کشور به عنوان یک دوره رسمی پذیرفته شده و این قانون کشور است. دوره پیش دبستانی طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به‌صورت دولتی یعنی مشارکت مردم و غیردولتی است. در مناطق روستایی، مرزی، دوزبانه، عشایر، حاشیه شهرها و… پیش دبستانی دولتی است که تنها در سه مورد از موارد ذکر شده پیش دبستانی به صورت صد درصد دولتی و در بقیه موارد با حمایت دولت است.

به گزارش ایسنا، فضلی تصریح کرد: اولین گامی که برای برنامه‌ریزی برداشتیم انجام آمایش سرزمین بود. وضعیت پیش دبستانی در کل کشور را بررسی کردیم. نرخ پوشش پیش دبستانی در سیستان و بلوچستان در سال ۹۲ کمتر از ۱۰ درصد بود اما امروز ۸۵ درصد است. در خراسان شمالی نرخ پوشش هفت درصد بود اما اکنون نزدیک به ۹۰ درصد است. نرخ پوشش ناخالص پیش دبستانی در خوزستان نیز از ۲۷ به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است. نرخ پوشش خالص نیز ۸۳.۶ درصد است.

وی در ادامه گفت: اگر امروز در شرایط سخت اقتصادی و جنگ اقتصادی امیدوار هستیم که شرایط را پشت سر بگذاریم، درواقع به نیروی انسانی تکیه کرده‌ایم. جایی که محرومیت بالا است، دولت حضور جدی پیدا می‌کند. عملکرد ما طی ۵ سال به گونه‌ای بوده است که سال گذشته نرخ پوشش به ۹۶۸ هزار رسید و امروز تا الان نرخ پوشش ما به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. کمتر از ۱۰ درصد از سهم کل پیش دبستانی در کشور در خوزستان است. نرخ پوشش سال گذشته در کشور به ۷۰ درصد رسید و امسال به ۷۲ درصد رسیده است. نرخ پوشش روستایی پیش‌دبستانی نیز در کشور از ۱۹ درصد به ۵۰ درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار کلاس چند پایه با جمعیت حدود ۷۰۰۰ نفر در کشور وجود دارد که معلمان زیادی نیز در کلاس‌های چندپایه پذیرای نوآموزان پیش دبستانی بوده‌اند.

فضلی افزود: در سال‌های ۸۵ – ۸۶ تقریباً بیش از ۹۰ درصد پیش دبستانی دولتی بود که به دلیل شرایط خاص ایجاد شده و کاهش میزان پوشش دولتی در سال ۹۰ – ۹۱ این عدد به صفر رسید. از سال ۹۲ – ۹۳ دوباره کار خود را آغاز کردیم تا توازن و تعادلی در این حوزه ایجاد شود. حالا با حمایت دولت، ۱۳ هزار نفر تحت پوشش هستند. امسال پیش‌بینی می‌کنیم ۲۵۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گیرند.

وی در ادامه گفت: میانگین افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی طی ۵ سال در کشور ۳۲ درصد بوده است. خراسان شمالی، خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و کرمان، پنج استانی هستند که بیشترین افزایش تعداد پیش دبستانی را در آن‌ها داشته‌ایم. لازم است به طور جدی وارد بحث کیفیت شویم. در این زمینه هشت محور را برای کیفیت بخشی به آموزش پیش دبستانی، پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ما به هیچ عنوان حق نداریم هویت نوآموزان دوزبانه را مخدوش کنیم و زبان مادری را از آن‌ها بگیریم. باید به دانش‌آموزان احترام بگذاریم و اهداف دیگر را محقق کنیم.

فضلی درخصوص رسمی شدن مربیان پیش دبستانی گفت: درحال حاضر ۶۳ هزار مربی پیش دبستانی در کشور وجود دارد. اگر بگویم این افراد باید همه با هم رسمی شوند، قطعاً دولت با آن مخالفت می‌کند. در قدم اول باید مربیان ID کارت و هویت داشته باشند. امیدواریم این طرح به‌زودی مصوب شود. در این طرح مربیان پیش دبستانی باید در سامانه LPMS ثبت‌نام کنند و این ثبت‌نام باید به تأیید مدیر مدرسه برسد. بعد از آن ما دوره‌های آنلاین آموزشی برای این افراد برگزار می‌کنیم. ما در خصوص مربیان پیش دبستانی به بانک اطلاعاتی نیاز داریم.

وی تصریح کرد: با تلاش‌های فراوان توانستیم سن سنجش را یک سال کاهش دهیم. در حال حاضر تنها نوآموزان پیش دبستانی سنجش می‌شوند که نام آن‌ها در سامانه “سناد” ثبت شده باشد. ممکن است نوآموزی در این سنجش‌ها دیرآموز تشخیص داده شود (افراد دارای بهره هوشی بین ۷۰ تا ۸۴ دیرآموز محسوب می‌شوند). از نظر علمی اثبات شده است یک مهدکودک مناسب می‌تواند تا ۱۰ نمره بهره هوشی فرد را افزایش دهد. در این صورت نوآموزی با بهره هوشی ۸۰ مشکلش در مهدکودک حل می‌شود.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: دنیا امروز به اهمیت پیش دبستانی پی برده است. سرمایه‌گذاری پولی در پیش دبستانی ۱۱ درصد سود دارد، یعنی سرمایه‌گذاری در این زمینه بازدهی اقتصادی دارد. آموزش و پرورش باید به یک اولویت ملی تبدیل شود. اگر قرار است ما در برابر مشکلات و هجوم‌ها مقاومت کنیم، باید به آموزش و پرورش و در آموزش و پرورش به پیش دبستانی توجه کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید