جدیدترین اخبار
6 اسفند 1397 ساعت 15:31 اقتصادی کد خبر :496152

فاصله رونمایی تا تحویل الکتروتراک‎های ولوو؛ فقط 10‌ماه

برخی از سازندگان خودروهای سنگین در دنیا، با سرعت فراوانی در این سگمنت پیشرفت کرده‌اند و با عبور از موتورهای دیزلی به سمت ساخت خودروهایی با تکنولوژی سوخت پاک رفته‌اند. در این میان برخی تولیدکنندگان خودروهای سنگین تجاری طی سال‌های اخیر از ورود نمونه‌های الکتریکی به بازار خبر داده‌اند؛ هر چند برخی از این خودروسازان در پیچ و خم تولید انبوه مانده‌اند اما برخی دیگر مراحل تولید این محصولات را پشت سر گذاشته و به زمان ورود محصولاتشان به بازار نزدیک‌تر می‌شوند.

طی چند سال گذشته درخصوص تولید کشنده‌های الکتریکی، نام تولیدکنندگانی مانند تسلا، دایملر، هیوندای، فریت‌لاینر و ولووتراکس بیش از سایر رقبای آن‌ها به گوش می‌خورد، با این حال اما هنوز محصولاتشان به خط تولید انبوه راه نیافته و در حد رونمایی یا کانسپت باقی مانده است. براساس تازه‌ترین اخبار به نظر می‌رسد ولووتراکس نسبت به دیگر خودروسازان از سرعت عمل بیشتری برخوردار بوده چراکه با گذشت اندک زمانی از رونمایی مدل الکتریکی خود، اقدام به تحویل نخستین سری از این خودروها به مشتریان خود کرده است.

تحویل کامیون‌های الکتریکی به سه شرکت

شرکت ولووتراکس سوئد که یکی از بزرگ‌ترین سنگین‌سازان دنیا شناخته می‌شود، ابتدای سال جاری از نخستین محصول سنگین الکتریکی خود با نام ولوو FL رونمایی کرد. حالا با گذشت کمتر از 10ماه، انتشار تازه‌ترین خبرها از این خودرو نشان می‌دهد که نخستین سری از این محصولات، تولید و به مشتریان تحویل شده است.

ولووتراکس در نخستین اقدام خود درخصوص این خودرو، سفارش مربوط به سه شرکت را تحویل داده است که شامل یک محموله از کامیون‌های حمل زباله و بازیافت به شرکت Renova و کامیون‌های توزیع بار برای شرکت‌های تدارکاتی DB Schenker و کمپانی شراکتی TGM می‌شود.

خبرها حاکی از آن است که عرضه اصلی محصولات الکتریکی ولووتراکس شامل دو خودرو الکتریکی FL و FE به نیمه دوم سال جاری موکول خواهد شد. ورود اولین محموله از این کامیون‌ها در مرز کشورهای اروپایی است و این کشورها در زمینه استفاده از کامیون‌های الکتریکی و دوستدار محیط‌زیست در شهرهای خود پرچمدار خواهند بود.

براساس اعلام ولوو، کاربران این محصولات پیش از آن که خودرو خود را تحویل بگیرند، مجبور به شرکت در دوره‌های آموزشی ولوو خواهند بود، تا با کارایی و نحوه عملکرد کامیون‌های تمام‌الکتریکی آشنایی کافی داشته باشند.

FL؛ الکتریکی شهری ولووتراکس

طی سال‌های اخیر بسیاری از کشورها به‌ویژه در قاره اروپا به‌منظور کاهش سطح آلاینده‌های زیست‌محیطی به استفاده از خودروهای الکتریکی روی آوردند و قوانینی را درخصوص محدودکردن استفاده از مدل‌های دیزلی وضع کردند. در نتیجه این اقدام، بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای تجاری برنامه‌هایی را برای به‌کارگیری موتورهای الکتریکی در محصولات خود در دستور کار قرار دادند.

در این میان ولووتراکس نیز بیکار ننشست و برای آن‌که بتواند در آینده نزدیک، سهمی از این بازار داشته باشد، از محصول الکتریکی خود با نام FL رونمایی کرد. کامیون‌های FL که به‌عنوان نخستین محصول الکتریکی ولووتراکس شناخته می‌شوند، نخستین‌بار از سوی این شرکت در اختیار برخی مشتریان در گوتنبرگ قرار گرفتند و تولید انبوه آن‌ها به سال 2019 موکول شده بود.

این محصول که فروردین سال جاری از سوی ولووتراکس رونمایی شد، به یک باتری ۳۰۰‌کیلووات ساعتی مجهز است و به کمک آن می‌تواند مسافتی معادل ۳۰۰‌کیلومتر را بپیماید. همچنین این خودرو در کنار یک موتور الکتریکی ۱۸۵‌کیلوواتی به یک سیستم انتقال قدرت ۲‌سرعته مجهز شده است که امکان تولید گشتاوری معادل ۴۲۵‌نیوتون‌متر را برای این خودرو فراهم می‌آورد.

زمان لازم برای شارژ شدن باتری این خودرو، یک تا دو ساعت تخمین زده شده است. این در حالی است که برای شارژ شبانه یا AC حدود 10‌ساعت زمان لازم دارد.

FE؛ دومین کامیون الکتریکی ولوو

دومین سری از کامیون‌های الکتریکی با فاصله یک‌ماهه از محصول FL ولووتراکس رونمایی شد. این مدل هر چند شباهت‌های بسیاری به نخستین محصول الکتریکی این شرکت داشت اما در مقام مقایسه، از نظر سایز کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسید. دیگر تفاوت این محصول با FL درخصوص کاربری آن بود؛ این محصول به‌منظور استفاده در حمل‌ونقل بار و اجناس سنگین در مسافت‌های طولانی طراحی شده بود.

ولوو اعلام کرده بود این کامیون توانایی جابه‌جایی حدود 27‌تن بار را دارد که در مقایسه با محصول الکتریکی FL حدود 9‌تن بیشتر ارزیابی می‌شود. برخلاف FL این محصول از دو موتور الکتریکی برخوردار است که توانایی تولید 370‌کیلووات قدرت را دارد و گشتاوری در حدود 850‌نیوتون‌متر را تولید می‌کنند.

همچنین در این کامیون یک باتری لیتیوم‌یونی با توان حدود 200 تا 300کیلووات تعبیه شده است که با هر بار شارژ می‌تواند مسافتی حدود 200‌کیلومتر را بپیماید. به نظر می‌رسد این کامیون در کابین خود نیز آسایش بیشتری را برای کاربران به‌همراه دارد.

از سوی دیگر ظرفیت باتری این کامیون می‌تواند با توجه به نیاز خودرو بهینه‌سازی شود. زمان لازم برای شارژ شدن باتری این کامیون نیز حدود 1.5‌ساعت است و برای شارژ شبانه، تقریبا 10‌ساعت نیاز دارد. به نظر می‌رسد ولوو با ارائه این خودرو هدف توسعه ناوگان شهری خود را دنبال می‌کند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • انتقاد معاون محیط زیست از گوگرد بالای بنزین در تهران
  • فقر شدید فضای آموزشی در برخی مناطق تهران
  • چرا ایران و روسیه به یکدیگر احتیاج دارند؟
  • قیمت سبدنفتی اوپک از ۶۷ دلار فراتر رفت
  • تعیین سن ازدواج ۱۹ سالگی برای دختران در اندونزی
  • ۴ پهپاد ایرانی رونمایی شد
  • رئیس جمهور ترکیه به آمریکا هشدار داد
  • دادگاه به ادامه بازداشت کارمند کنسولگری آمریکا در ترکیه رأی داد
  • ابتکار: اجرای ۹ ماه مرخصی زایمان اجباری است
  • عربستان وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس را به دردسر انداخت
  • تلف شدن یک قلاده گربه‌ی وحشی در لرستان
  • جواب اعتراض کارگران برخورد تند نیست
  • از حضور بازپرس ویژه قتل در استادیوم تا بازداشت پیمانکار خاطی
  • هزینه صرفه جویی چاپ قبض برق چه می شود؟
  • نام شهدا تحت هیچ شرایطی از معابر و خیابانها حذف نخواهد شد
  • شاخص بورس ۸۰۰۰ واحد افت کرد
  • حاجی‌میرزایی: نمی‌توانیم کنکور را برداریم
  • همه آنچه درباره حذف یارانه‌ها باید بدانیم
  • کنسرت رایگان سراج در برج میلاد
  • ظریف: اگر آمریکا می‌خواهد در میز مذاکره جایگاهی داشته باشد به تعهداتش برگردد
  • ۸۸.۶ درصد مردم در کشور تا کنون به تئاتر نرفته‌اند
  • ایران ارزان‌ترین مقصد گردشگری در بین ۱۴۰ کشور جهان
  • بستری شدن خواننده معروف پیش از کنسرت
  • چرایی سقوط بورس تهران؛ آیا الان وقت خرید سهام است؟
  • واکنش وزیر ارشاد به حواشی «رستاخیز»
  • تور بزرگ مدونا در آمریکا و اروپا
  • علی مطهری: صدا و سیما هنوز زیر بار قانون نرفته است
  • ترامپ راهی برای کاهش تنش ها با ایران پیدا نکند، ریسک بروز یک درگیری گسترده افزایش پیدا خواهد کرد
  • پژمان بازغی در «سلفی با دموکراسی»
  • مانکن مشهوری که کارتن‌خواب شد