برندگان هشتمین جایزه کتاب سال سینما

    کد خبر :495913
جایزه کتاب سال سینما

آیین هشتمین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینمای ایران با حضور کاندیداهای بخش تالیف و ترجمه در خانه سینما برگزار شد.

هشتمین آیین جشن کتاب سال سینمای ایران به دبیری خسرو دهقان با نیم ساعت تاخیر و حضور هنرمندانی چون سیروس الوند، غلامرضا موسوی، نیکی کریمی، فرشته طائرپور، محمدعلی سجادی و… عصر یکشنبه ۵ اسفندماع در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای مراسم کلیپی از فیلم محمد رسول الله پخش شد.

کامران ملکی که اجرای مراسم را برعهده داشت ضمن خوش آمدگویی گفت: همه بزرگان نشر و مترجم و‌ ناشران در این جشن حضور دارند و بسیار خوشحالیم از حضور آنها. امیدواریم هشتمین جشن کتاب سال سینمای ایران به شما خوش بگذرد.

خسرو دهقان دبیر این دوره از جش کتاب سال در ادامه مراسم اذعان کرد: خدا را سپاس می گویم که این امکان برایم به وجود آمد تا دبیری جشن را برعهده داشته باشم. خداراشکر که سه تفنگدار به من فرصت دادند که در مجله فیلم حضور داشته باشم و در حال حاضر بتوانم در این مراسم باشم.

وی افزود: شان این نشست و کاری که خانه سینما می کند اهمیت نوشته را نشان می دهد. اگر نوشته ای وجود نداشته باشد ما به حیوانات ماقبل تاریخ تبدیل می شویم. هر ارتباطی که ما با هم داریم بر اساس ادبیات است. در پایان از هیات داوران نیز تشکر می کنم که بر ما منت گذاشته و در این دوره حضور داشتند.

پس از آن کلیپی از هیات داوران و صحبت های آنها درباره انتخاباتشان پخش شد.

ملکی پس از پخش کلیپ به دبیران دوره های گذشته اشاره کرد و‌ گفت: یکی از موثرترین افرادی که از این جشن حمایت می کند منوچهر شاهسواری تهیه کننده و مدیرعامل خانه سینماست.

سپس منوچهر شاهسواری پشت تریبون قرار گرفت و اذعان کرد: در جشن کتاب سال سینما، خانه سینما وجهه حقوقی را برعهده دارد و بخش تالیفی بر عهده کسان دیگری است که ما سپاسگزار آنها هستیم. هرجشنواره ای در این کشور با حاشیه و تقاضاهای معقول و غیر معقول مواجه می شود ولی این که جشن کتاب سال سینما با این آداب و بدون حاشیه برگزار می شود خیلی دلپذیر است و‌ این امر را مدیون کسانی هستیم که نوشتند و به ما آموختند. گاهی اوقات آدم ها سکوت می کنند تا آماده شنیدن باشند و بعضی اوقات سکوت می کنند که حرف حق را بشنوند.

مدیرعامل خانه سینما در پایان صحبت هایش تاکید کرد: در آینده فقط دانش و خلاقیت حرف اول را می زند. نخواندن و ندانستن غصه ای است که در آینده از آن بسیار پشیمان خواهیم شد. امیدوارم خسرو دهقان زنده باشند و از هیات انتخاب ممنونم. این سخن را با جوانان ایران دارم که زیبایی شما با دانش تکمیل می شود و اینگونه فرصت بالیدن می یابید.

پس از آن سید حسن حسینی بیانیه هیات داوران را خواند و گفت:۳۱۶ کتاب سینمایی در سال گذشته منتشر شده که ۷۲ عنوان برای دبیرخانه فرستاده شد و ما از بین آنها دست به انتخاب زدیم.

پس از آن برای اهدای جایزه بخش تالیف مهرزاد دانش، علیرضا محمودی، حسن خجسته، عزیزالله حمیدنژاد و همایون امامی روی سن رفتند.

مهرزاد دانش عضو هیات انتخاب گفت: ما در اداره کل چاپ و‌نشر وزارت ارشاد کتاب های برتر این جشن را خریداری و تقدیم کتابخانه های سراسر کشور می کنیم. جوانان ما در مکان های دورافتاده می توانند از این کتاب ها استفاده کنند و ما همانطور که قبلا اعلام کرده بودیم از کتاب های برنده ۳۰۰ نسخه و از کتاب های نامزد ۲۰۰ نسخه خریداری کرده و به کتابخانه های سطح کشور می فرستیم.

پس از آن از نوبت به اهدای جوایز رسید که از میان نامزدهای انتخابی بخش لوح تقدیر این بخش به عباس بهارلو نویسنده کتاب «سینماسوزی» اهدا شد و تندیس زرین و لوح تقدیر به صالح نجفی نویسنده کتاب «فیلم به مثابه فلسفه» اهدا شد.

همچنین تندیس زرین و لوح تقدیر بهترین ناشر به اعظم کیان افراز مدیر انتشارات افراز اهداشد.

در ادامه مراسم لوح تقدیر بخش ترجمه برای ترجمه «درک تئوری فیلم» به رحیم قاسمیان اهدا شد.

تندیس زرین و لوح تقدیر این بخش به مهدیس محمدی برای ترجمه کتاب «قاب زدایی» (جستارهایی در باب نقاشی و سینما) اهدا شد.

سپس نکوداشت لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی برگزار شد که وی در سخنانی گفت: اگر فیلمخانه ملی ایران موفقیتی کسب کرده با کمک شما اصحاب رسانه و سینما بوده که از ما حمایت کردید.

نیکی کریمی که برای این بخش از مراسم روی سن حضور داشت، گفت: من امسال فیلم های جشنواره ملی فیلم فجر را در موزه سینما دیدم و از نزدیک شاهد زحمات خانم طاهری بودم.

تجلیل بعدی از وازریک درساهاکیان مترجم بود که به دلیل اینکه وی در ایران زندگی نمی کند، لوح تقدیر او به مسعود مهرابی اهدا شد. مهرابی بخشی از متنی که درساهاکیان برای این مراسم نوشته بود خواند: هنوز هوای ایران با من است. زندگی در هجرت ساده نیست و گویا همیشه گرهی در گلو داشته باشی.

جایزه ویژه هیات داوران نیز به محمد تهامی نژاد اهدا و از او تجلیل شد. تهامی‌نژاد در سخنانی گفت: من از دهه ۴۰ مشغول مطالعه و نگارش درباره سینما هستم و این علاقمندی من است.

سیروس الوند که برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه بود در سخنانی گفت:خوشحالم در جامعه ای که تعداد خلافکاران آن از تعداد فرهیختگان آن بیشتر است، در این مراسم حضور دارم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید