بورس کالا ضمانت مپنا برای عرضه المهدی را نمی‌پذیرد

    کد خبر :495765
بورس کالا

عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم گفت: در حالی که مپنا حاضر به عرضه الومینیوم المهدی در بورس است ولی بورس کالا ضمانت این شرکت را نپذیرفته و هر روز به یک بهانه جلوی عرضه را گرفته و به هیچ وجه همکاری مناسبی برای عرضه آلومینیوم المهدی ندارد.

آریا صادق نیت حقیقی در خصوص وضعیت عرضه آلومینیوم در بورس کالا گفت: در دوره مدیران قبلی آلومینیوم المهدی به دلیل نگرش آنان و فعلا نیز به دلیل بهانه های واهی عرضه این شرکت در بورس کالا صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که همچنان عدم عرضه هرمزال و المهدی در بورس کالا هستیم، گفت: تغییری که در مدیریت شرکت المهدی اعلام شد و در دوران مدیریت قبلی همکاری از طرف مدیران این شرکت برای عرضه را شاهد نبودیم و حتی شمش های ایرالکو نیز توسط المهدی از بازار جمع می شد ، در شرایط فعلی که خود دولت نیز متضرر شده و مدیریت المهدی تغییر کرده، در حالی که مپنا حاضر به عرضه در بورس است ولی بورس هر روز به یک بهانه جلوی عرضه را می گیرد و به هیچ وجه همکاری مناسبی برای عرضه المهدی ندارد.

وی با اشاره به این مطلب که ما از ضوابط و مقررات بورس کالا مطلع هستیم ولی در شرایط جنگ اقتصادی که خود مسئولان و نمایندگان بورس کالا نیز با حضور در جلسات ستاد تنظیم بازار به آن واقق بوده و مشکلات را به چشم خود می بینند، نباید روی موضع خودشان پافشاری کنند بلکه باید همکاری کنند تا این مشکل حل شود.

حقیقی با بیان این مطلب که از بورس کالا به شدت گله مندیم و این رفتار جای گلایه بسیار دارد، افزود: بورس کالا به جای آنکه این نقصان را برطرف کند ، دو هفته است با عدم قبول ضمانت مپنا جلوی عرضه المهدی گرفته شده در حالی که ما انتظار داشتیم در این امر پیشقدم شده و با تسریع و تسهیل شرایط عرضه و تقاضا را به تعادل برساند.

وی با بیان این مطلب که قرار بود در هفته به میزان 4500 تن شمش در بورس کالا عرضه شود که متاسفانه در مورد بیلت عرضه مناسب در بورس کالا صورت نگرفته، ادامه داد: کما فی السابق مشکلات وجود دارد و تنها ایرالکو به حداقل میزان 2 هزار تن به صورت مستمر ولی نامرتب که گاهی نیز قطع شده، عرضه شمش را در بورس کالا دارد.

عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم کمبود عرضه در بازار به افزایش قیمت منجر شده و در بورس کالا نیز شاهد قیمت های کاذب هستیم به نحوی که روزبه روز قیمت ها افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در حالی که آلومینیوم در حدود 19 هزار تومان در بورس کالا عرضه و در این قیمت رقابت صورت می گیرد حدود 22 هزار تومان معامله می شود .

به گفته حقیقی گرانتر بودن قیمت آلومینیوم در بورس کالا از قیمت صادراتی بلای جان صنایع پایین دستی شده و با توجه به گرانتر بودن قیمت مواد اولیه داخلی از نرخ های خارجی صادرات محصولات آلومینیوم متوقف شده است.

وی ادامه داد: شمش آلومینیوم 200 دلار به ازای هر تن گرانتر از ترکیه است و چگونه می توانیم در بازار عراق و افغانستان با ترکیه رقابت کنیم.

حقیقی با اشاره به این موضوع که فروش شمش آلومینیوم در حقیقت خام فروشی مواد اولیه صنایع پایین دستی است که عمدتا از طرف المهدی و ایرالکو صورت می گیرد،ادامه داد: این وضعیت منجر به آن شده که ظرفیت بسیاری از چرخه تولید خارج شود و امسال حداقل 50 درصد افت تولید داشته ایم، شرکت های با حدود 20 درصد و شرکت های بالاتر از 50 درصد مجبور به کاهش تولید و تعدیل نیروهای خود شده اند.

وی با بیان این مطلب که به طور میانگین حدود 40 الی 50 درصد در ظرفیت واحدهای تولید صنایع پایین دستی آلومینیوم با تعدیل مواجه شده افزود: بخشی شاهد تغییر الگوی مصرف محصولات آلومینیومی هستیم، بطور مثال درب و پنجره های UPVCجایگزین درب و پنجره آلومینیومی و سیم و کابل آلومینیومی نیز به دلیل قیمت بالا و عدم صرفه اقتصادی جای خود را به سیم و کابل های مسی داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید