نگرانی پیشوای مذهبی یهودیان آمریکا از تصمیمات سیاسی نتانیاهو

    کد خبر :495610
پیشوای مذهبی یهودیان

پیشوای مذهبی جامعه یهودیان آمریکا گفت ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با حزب سیاسی افراطی ملی گرا سبب نگرانی‌هایی زیادی در یهودیان آمریکا شده است.

مالکوم هواینلین، معاون اجرایی کنفرانس روسای سازمان‌های بزرگ یهودیان آمریکا این ائتلاف را برای بسیاری از یهودیان آمریکا نگران کننده خواند و افزود، بروز اینگونه نگرانی‌ها می‌تواند بهانه‌های جدیدی برای منتقدان اسرائیلی فراهم می‌کند.

به گزارش افکارنیوز، هفته گذشته نتانیاهو از ادغام حزب “قدرت یهودیان” با حزب بزرگتر ” یهودیان در وطن” برای انتخابات آوریل استقبال کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به عنوان بخشی از توافق، ضمن اختصاص یک کرسی به فهرست نامزد‌های حزب لیکود تضمین کرد در صورت پیروزی دو سمت برای این حزب در کابینه در نظر خواهد گرفت.

اعضای حزب ” قدرت یهودیان” خود را به عنوان وارثان ایدئولوژیک جنبش غیرقانونی “کاچ” تلقی می‌کنند اگر چه این حزب به دلیل دیدگاه‌های نژادپرستانه در اسرائیل و آمریکا تحریم شده است. این در حالی است که این توافق نه تنها با انتقاد بسیاری از رهبران اسرائیل روبرو شده است بلکه حتی طرفداران سرسخت اسرائیل در آمریکا علیه آن موضع گرفته اند.

هواینلین با توجه به نگرانی‌های موجود، به کسانی که از چنین توافقی حمایت می‌کنند هشدار داد. وی تصریح کرد، آنچه باید انجام داد این است که بدانیم رویکرد جامعه یهودیان آمریکا به این توافق چگونه است و لذا باید بسیار دقت کنیم اینگونه تصمیم گیری‌هایی که نگرانی زیادی برای ما به وجود آورده در جذب گرایش‌های مورد نظر با شکست روبرو شود.

پیشوای مذهبی جامعه یهودیان آمریکا که سرگرم دیدار از اسرائیل است گفت: هنوز در این باره با نتانیاهو گفتگو نکرده و پیش از چنین نشستی قصد ندارد درباره وی قضاوت کند.

وی معتقد است، نخست‌وزیر اسرائیل براساس دلایل و محاسباتی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده، اما بدیهی است سیاست نمی‌تواند درباره هر چیزی امر و نهی کند، زیرا در چنین جایگاهی نخست‌وزیر باید عوامل، پیامد‌ها و نگرانی‌ها را در نظر بگیرد. هواینلین افزود، جامعه اسرائیل که با افراطی گرایی مخالف است باید در نهایت تصمیم گیری کند.

نتانیاهو ضمن انتقاد شدید، منتقدان را به تلاش برای ائتلاف با احزاب افراطی عرب‌ها متهم کرد و آنان را منافق خواند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید