بهترین روش برای ورود اسیدهای چرب امگا3 به بدن

    کد خبر :495518

مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی گفت:اسیدهای چرب امگا3، دسته ای از اسیدهای چرب ضروری هستند که بدن ما قادر به ساختن همه آنها به مقدار کافی نبوده و باید از طریق غذا وارد بدن ما بشوند.

مینا کاویانی افزود: اسیدهای چرب امگا 3 در فعالیت‌ های فیزیولوژیک بدن نقش های مهمی ایفا می کنند. همچنین در تنظیم عملکردهای زیست شناختی، بینایی، دستگاه قلبی و عروقی، تولید مثل، دستگاه ایمنی و عصبی نقش دارند. انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور،،

به گزارشوی ادامه داد: به همین دلیل کمبود آنها می تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی نظیر التهاب، مشکلات عروقی و عصبی در بدن شود.

کاویانی گفت: بدن ما قادر به ساختن همه اسیدهای چرب غیراشباعی که حداقل دو پیوند دوگانه (اسیدهای چرب چند غیراشباع) و زنجیره کربنی طولانی دارند، به مقدار کافی نیست، به همین دلیل این اسیدهای چرب باید از طریق غذا وارد بدن ما بشوند و به آنها اسید چرب ضروری می گویند.

کاویانی اشاره کرد: منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 شامل منابع دریایی نظیر ماهی ها به ویژه انواع چرب و روغن آنها و مغزهایی مثل گردو است. روغن های گیاهی مثل روغن آفتابگردان و ذرت همچنین برخی دانه های گیاهی مانند بذر کتان و بَزرَک هم دارای مقادیر خوبی از این نوع اسیدهای چرب هستند.

مسول آموزش همگانی انستیتو ضمن اشاره به نکاتی در مورد امگا3 گفت: از آنجائیکه اسیدهای چرب امگا3 غیراشباع بوده و ساختمان بسیار حساسی دارند و منابع غذایی دارای این اسیدهای چرب به راحتی در اثر عواملی مانند حرارت بالا و بیش از حد، هوا و نور تخریب می شوند، در این صورت همین اسیدهای چرب مفید، تبدیل به مواد خطرناکی مانند رادیکال های آزاد برای بدن می شوند و می توانند زمینه ساز بروز مشکلاتی نظیر انواع سرطان ها شوند.

کاویانی توصیه کرد که هنگام استفاده از منابع غذایی امگا3 باید مواردی را رعایت کنیم که شامل موارد زیر می باشد:
– از حرارت دادن زیاد به آنها بپرهیزیم.
– هنگام پخت در ظرف را بسته نگه داریم.
– روغن های مایع را در ظروف در بسته به دور از نور نگهداری کنیم.
– هنگام پخت غذا از مواد غذایی آنتی اکسیدان مثل زردچوبه استفاده کنیم.
– چنانچه از پودر آسیاب شده موادی مثل بذر کتان استفاده می کنیم، تا حد امکان آنها را به مقدار مورد مصرف تهیه و در ظروف دربسته به دور از نور و گرما نگهداری کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید