اسکای نیوز گزارش داد:

افشای ابعاد جدیدی از حمایت عربستان از تروریسم

    کد خبر :49548

در حالی که عربستان قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده، تازه ترین گزارش ابعاد جدیدی را از حمایت این کشور از گروه های تروریستی در اروپا فاش می کند.

به گزارش بازتاب اسکای نیوز گزارش داد میان دریافت کمک‎ های مالی خارجی به ویژه عربستان سعودی و موج اخیر حملات تروریستی به انگلیس و اروپا می توان ارتباط مستقیمی یافت.

موسسه «هنری جکسون» با استناد به تحقیقاتش اعلام کرده که میان ارائه کمک‎ های مالی خارجی به ویژه از سوی عربستان و گروه های مروج خشونت ارتباطی آشکار وجود دارد.

نتایج تحقیق اخیر این موسسه نشان می ‌دهد که انگلیسی ها مرتبط در عراق و سوریه مواردی هستند که توسط نهادهای تحت حمایت مالی خارجی به افراط ‌گرایی کشیده شده ‌اند.

موسسه هنری جکسون بر اساس یافته‌ های تحقیقاتش می گوید گروهی از شهروندان و بنیادهای خیریه در عربستان سعودی در زمینه صدور نوعی وهابیت غیرلیبرال متعصب به شدت فعال هستند. از این رو متهم کردن قطر به «حمایت از تروریسم» از سوی این کشور بیشتر به «طنز» می‌ماند.

«تام ویلسون» از پژوهشگران «مرکز مقابله با افراط‌ گرایی و تروریسم» و نویسنده این گزارش می ‌گوید: «در حالیکه کشورهایی از حاشیه خلیج فارس برای پیشبرد افراط گرایی گناهکار شناخته شده‌ اند، عربستان سعودی بی‌ تردید باید در صدر این فهرست قرار گیرد.»

این موسسه همچنین از دولت انگلیس خواسته است منابع خارجی تامین مالی موسسات و نهادهای مذهبی نیازمند کمک‌ های مالی را مورد بررسی قرار دهد.

برآوردها در سال 2007 حاکی از آن بود که عربستان سعودی سالانه دست ‌کم دو میلیارد دلار برای ترویج وهابی گری در سراسر جهان هزینه می‌ کند. این رقم تا سال 2015 به دو برابر رسیده است. بر همین اساس در سال 2007 تعداد مساجد وابسته به جریان سلفی‌ گری و وهابی ‌گری 68 مورد گزارش شده است. حال آنکه این رقم در سال 2014 به 110 مسجد افزایش یافته؛ مساجدی که ظرفیت گردآوری حدود 45 هزار عضو وفادار را داشته است.

دولت انگلیس گزارش دیگری در سال 2015 درباره سازمان‌ های تکفیری این کشور انجام داده است. گفته می ‌شود این تحقیق به دلیل حساسیت بالای اطلاعات مرتبط با عربستان سعودی اجازه انتشار عمومی پیدا نکرده است.

«ترزا می» نخست‌ وزیر انگلیس که در جریان دیدار دو ماه پیش خود از عربستان روابط سیاسی و اقتصادی لندن با ریاض را برای کشورش بسیار ضروری و حیاتی خوانده بود با این انتقاد و اتهام روبروست که مانع از انتشار این گزارش شده است.

گزارش مفصلی که در سال 2015 به دستور «دیوید کامرون» در همین خصوص تهیه شده بود هنوز اجازه انتشار عمومی پیدا نکرده است. برخی به مخالفت با انتشار این تحقیقات پرداخته اند؛ چرا که چنین تحقیقاتی احتمالا برای دولت انگلیس که روابط نزدیک اقتصادی و نظامی با کشورهای حوزه خلیج ‌فارس، به ویژه عربستان دارد دردسرساز خواهد شد.

در همین ارتباط «دن جرویس» از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان انگلیس با ابراز نگرانی از ارتباط میان عربستان سعودی و حمایت مالی از افراطی ‌گری، از دولت خواسته که نتایج این گزارش را منتشر کند.

به اعتقاد برخی از تحلیلگران انتشار نتایج تحقیقاتی از این دست احتمالا روابط لندن و ریاض را دستخوش تغییر خواهد کرد؛ چرا که به گزارش الجزیره، عربستان سعودی بزرگ ترین شریک تجاری انگلیس در خاورمیانه است. انگلیس در سال 2015 بیش از هشت میلیارد کالا و خدمات به عربستان سعودی صادر کرده است. این در حالی است که مخالفان دولت بر اولویت امنیت داخلی به جای تجارت تاکید دارند.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر پیشتر خواستار تعلیق تحویل تسلیحات نظامی به عربستان به علت نقض حقوق بشر و عملیات نظامی این کشور در یمن شده بود.

نتایج این تحقیق در برهه ای حساسی و در حالی منتشر می‌ شود که امروز چهارشنبه وزیران خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر در شهر «قاهره» و برای گفت‌ و گو بر سر بحران قطر گرد هم آمدند. این چهار کشور با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم طی هفته‌ های گذشته تلاش کرده ‌اند این کشور را به انزوا بکشانند.

علاوه بر انگلیس، عربستان از متحدان نزدیک آمریکا در خاورمیانه هم محسوب می‌ شود. «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا در نخستین دیدار خود از ریاض یک توافق تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری امضا کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید