اعلام نرخ دیه ۹۸ به فروردین سال بعد موکول شد

    کد خبر :495360
نرخ دیه

با بر هم خوردن بازار دام در کشور و افزایش شدید نرخ‌ها در این حوزه، به نظر تعیین نرخ دیه به چالشی بسیار بزرگ تبدیل شده است؛ چالشی که ظاهرا قرار نیست در سال جاری فرجام بیابد.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اعلام موکول شدن اعلام نرخ دیه سال ۹۸ به فروردین ماه سال آتی، به افزایش قیمت شتر، گاو و گوسفند اشاره کرده که نرخ دیه بر اساس مضربی از قیمت آن‌ها مشخص می‌گردد.

اللهیار ملکشاهی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه بنا بر مصوبه مجلس، اختیار تعیین نرخ دیه هر سال به رئیس قوه قضاییه داده شده، گفت: قوه قضاییه هر سال با بررسی تورم و قیمت اقلام ششگانه‌ای که مبنای تعیین دیه هستند، این نرخ را تعیین و اعلام می‌کند. رئیس قوه قضاییه پس از اظهارنظر کارشناسان در فروردین ماه این نرخ را اعلام خواهد کرد و با توجه به بالا رفتن قیمت شتر، گاو و گوسفند برای دیه باید پایین‌ترین نرخ در نظر گرفته شود.

اظهار نظر رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از این رو جالب توجه است که در نتیجه افزایش شدید قیمت دام در کشورمان در ماه‌های اخیر، گمانه زنی‌های زیادی در خصوص نرخ دیه سال آتی مطرح می‌شود که از جمله آنها، تغییر مبنای تعیین نرخ دیه است. مبنایی که تا کنون نرخ شتر بوده است.

مبنایی که اگر قرار باشد به آن استناد شود، می‌بایست شاهد افزایش چشمگیر نرخ دیه در سال ۹۸ باشیم چراکه قیمت شتر از حدود دو میلیون تومان در سال گذشته (که مبنای تعیین دیه سال جاری قرار گرفته) به چند برابر افزایش یافته است. افزایشی که موجب می‌شود محاسبه نرخ ۱۰۰ شتر به دیه‌ای میلیاردی برای ماه‌های حرام در سال آتی برسد.

اتفاقی که ممکن است موجب شود مبنای تعیین نرخ دیه تغییر کرده و همان گونه که ملکشاهی تاکید کرده، یکی دیگر از اقلام ششگانه مبنای نرخ دیه مدنظر قرار گرفته و مبنای تعیین نرخ دیه شود؛ مبنایی که پایین‌ترین نرخ دیه را بر مبنای واحد پول کشورمان به دست می‌دهد. اتفاقی که اگر قرار به وقوع آن باشد، می‌بایست شاهد تعیین نرخ شش مبنای تعیین نرخ دیه باشیم:

۱- ۱۰۰ شتر سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
۲- ۲۰۰ گاو سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
۳- یک هزار گوسفند سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
۴- ۲۰۰ دست لباس سالم از حله‌های یمن
۵- یک هزار دینار مسکوک و غیر مغشوش که هر درینار یک مثقال شرعی طلا به وزن ۱۸ نخود است.
۶- ۱۰ هزار درهم مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر درهم به وزن ۶/۱۲ نخود نقره هستند.

اعلام نرخ دیه ۹۸ به فروردین سال بعد موکول شد/ باید پایین‌ترین نرخ ملاک باشد
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید