رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران عنوان کرد

نابودی بیش از ۱۲۱ هکتار از باغات تهران در مدیریت شهری گذشته

    کد خبر :495252
برج باغ‌ها

رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به صدور ۴۸۵ پروانه ساخت و ساز در حوزه برج باغ‌ها اعلام کرد: ظرف ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۲۱ هکتار از باغات نابود شده است.

زهرا صدراعظم نوری در جریان بررسی لایحه برج باغ‌ها که امروز (یکشنبه‌) در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفته بود، در تشریح گزارش کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد: یکی از مصوباتی که خسارت‌های بسیاری برای شهر تهران به همراه داشت، مصوبه “برج باغ ها” بود. بی تردید اگر امروز درست تصمیم گیری کنیم و آن چه که کمیسیون‌ها در بررسی این موضوع انجام داده‌اند به درستی به تصویب برسد، قطعا اقدام خوبی که توسط مدیریت شهری در اواخر سال گذشته برای توقف مصوبه برج باغ‌ها انجام شد را تکمیل می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هر دو کمیسیون معماری و شهرداری و سلامت شورای اسلامی شهر تهران بحث های مختلفی داشتند، اما ۹۰ درصد از نظرات مشترک است و علت ارسال دو نامه توسط این کمیسیون به صورت مجزا به هیات رییسه این بود که به نظرات مختلف اعضای کمیسیون‌ها احترام گذاشته و این نظرات به درستی منعکس شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم حفظ فضای سبز شهر تهران، خاطرنشان کرد: علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری متاسفانه مشاهده شد که در تصمیمات مدیریت شهری ظرف سال‌های گذشته اقدامات مغایر با منویات ایشان بوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در سال ۱۳۲۵ بر اساس عکس‌های هوایی تهران نزدیک به ۵۰۰۰ هکتار اراضی مشجر، داشته است، در این باره گفت‌: در مدت ۷۲ سال پس از ۱۳۲۵ حدود ۲۵۰۹ هکتار از اراضی مشجر و باغات در تهران نابود شده است. در شرایطی که ما این ریه های شهر را به آهن و سیمان تبدیل می‌کنیم، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت آلودگی هوا چنین سرنوشتی نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، یادآور شد: ظرف ۱۰ سال با مصوبه برج باغ‌ها اتفاقاتی رخ داد که امروز باید مدیریت شهری گذشته که شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری دوره پنجم را دروغگو خطاب می‌کند، پاسخگو باشد. ۲۶۱ پروانه در حوزه برج باغ‌ها در منطقه یک معادل ۵۶ هکتار، ۵۰ پروانه در منطقه ۲ معادل ۸.۵ هکتار، ۴۶ پروانه در منطقه چهار معادل ۷.۸ هکتار، ۴۱ پروانه در منطقه ۳ معادل ۶.۶ هکتار، ۲۹ پروانه در منطقه ۵ معادل ۹.۸ هکتار، ۲۱ پروانه در منطقه ۱۰ معادل ۱۵.۴ هکتار، ۳۷ پروانه در منطقه ۲۲ معادل ۱۷ هکتار از باغات شهر تهران را نابود کردند.

به گفته نوری ، مصوبه برج باغ‌ها سطح اشغال ۳۰ درصد و حداکثر تا ۹ طبقه باید تعیین می‌شد و طبقات زیرزمین نباید زیاده از حد می‌شد و حداکثر سه طبقه در نظر گرفته می‌شد ، اما متاسفانه در ۸۴ درصد از پروانه‌های صادر شده برای برج باغ‌ها سطح اشغال از ۳۵ تا ۸۴ درصد بوده است. تعداد طبقات نیز در ۶۳ درصد از پروانه ۹ تا ۱۲ طبقه و در ۳۰ درصد از پروانه ها ۱۲ طبقه به بالا بوده است. وضعیت زیر زمین نیز با توجه به افزایش عمق گودبرداری‌ها موجب تخریب باغات شهر تهران شده است. در حقیقت در بسیاری از پروانه هایی که صادر شده است تخلف صورت گرفته و این ضعف دستگاه نظارتی بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تصریح کرد که اختلاف نظر میان دو کمیسیون تنها بر روی اراضی پنج هزار متر به بالا و همچنین موضوع سطح اشغال ۳۰ به ۷۰ است. با بررسی مصوباتی که سطح اشغال ۳۰ به ۷۰ بوده است نشان دهنده این است که ۷۰ درصدی که به شهرداری واگذار شده است هیچ باغی حفظ نشده و با انجام توافق بر روی این ۷۰ درصد نیز ساخت و ساز صورت گرفته است، لذا نظر ما در کمیسیون سلامت ۲۰ به ۸۰ است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، نهایتا پس از بحث و بررسی اعضا در خصوص مصوبه برج باغ ها اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۷ رای موافق به کلیات این طرح رای دادند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید