رنو سر ما کلاه گذاشته است

    کد خبر :49519

معاون وزیر صنعت ضمن انتقاد از عملکرد رنو تصریح کرد: در مشارکت نباید سر طرف مقابل کلاه بگذارد این یک واقعیت است که در قرارداد رنو ما هم کاهلی کرده‌ایم.

به گزارش بازتاب به نقل از پردیس خودرو، منصور معظمی رئیس سازمان ایدرو و معاون وزیر صنعت در خصوص وضعیت صنعت خودروی کشور اظهار کرد: این را صریح می‌گویم که ما تولیدکننده خودرو هستیم نه خودروساز. 40 سال پیش چند درصد خودرو داخلی‌ساز می‌شد و امروز خودروهای جدیدی که می‌آید چند درصدشان داخلی‌سازی می‌شوند؟ اینکه مونتاژ می‌کنیم یا به‌صورت سی‌کی‌دی می‌سازیم هنر نیست. ما با خودروسازان معروف اروپا و آسیایی همزمان وارد صنعت خودرو شدیم. ببینید آنها به کجا رسیده‌اند و ما به کجا.
وی افزود: البته من نمی‌خواهم منکر زحمات و خدماتی که در صنعت خودرو کشیده شده است بشوم، اوایل در دهه 40 پیکان کاملاً به‌صورت ارزبری و خرید خارجی ساخته می‌شد اما امروز ما بیش از 1200 قطعه‌ساز داریم که در داخل ساخته می‌شود (هرچند که در بحث مواد اولیه هنوز نیازمند واردات هستیم)، ولی به هر حال ایجاد شغل شده است.
معاون وزیر صنعت عنوان کرد: موضوع دیگری که امروز ما وارث آن هستیم توجه به واگذاری‌های خودرویی است که تمام ساختارهای مالی و ارتباطی را به هم ریخته است، مثلاً سهام را به تعاونی کارکنان فروخته‌اند و تعاونی در جای دیگری دوباره سهام خریده و همان شرکت با مراجعه به خودروسازان سهام خودرویی خریده است و این روال در هم موجب شده مناسبات مالی این بخش به هم بریزد. اینکه گفته می‌شود که صنعت خودرو دولتی است غلط است چرا که دولت در دو خودروساز یک عضو هیئت‌مدیره دارد اما به‌قدری ساختار سهام تودرتو و پیچیده است که این شایبه به وجود آمده که صنعت خودرو دولتی است.
معظمی بیان کرد: یا در برخی مواقع گفته می‌شود وزارت صنعت در همه کارهای خودروسازان دخالت می‌کند. من شاهد هستم که روحیه شخص آقای نعمت‌زاده به صنعت خودروسازی نگاه پدر به فرزندش است و به‌شدت از خودروسازان کیفیت، رضایت مشتری و… را طلب می‌کند.
وی گفت: سیاستی که ما در سازمان گسترش و پیش بردیم و آقای نعمت‌زاده هم از آن حمایت کردند این بود که به‌سمت مشارکت با برندهای خوب برویم و آقای وزیر هم قبول کرد، به همین دلیل برای ایدرویی که هیچ سابقه حضور در بخش خودروسازی نداشت ورود به بحث قراردادهای خودرویی و طرف مذاکره قرار گرفتن جای سؤال بود، اما ایدرو به‌صورت مشارکت 40درصدی با رنو جلو رفت.
معاون وزیر صنعت تصریح کرد: من معتقدم که صنعت خودروی ایران هیچ راهی جز مشارکت با صاحبان برند معتبر دنیا ندارد؛ البته ممکن است این نظریه مخالفانی داشته باشد و به نظرشان احترام می‌گزارم اما واقعیت این است که اگر شما مشارکت کردید و خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کرد برد کرده‌اید نه اینکه آن طرف خارجی در بازار ایران تنها به‌فکر فروش باشد نه اینکه بازار ایران نمایندگی برند خاصی شود.
معظمی اظهار کرد: این امر در مورد همه خودروسازان مطرح است حالا می‌خواهد پژو باشد یا سیتروئن یا رنو و… باید قطعاً به‌فکر سرمایه‌گذاری در ایران باشد یعنی پول، تکنولوژی جدید بیاورد و بازار هم برای محصولاتی که قرار است در ایران درست کند نیز ایجاد کند، یعنی هم از بازار ایران استفاده کند و هم محصولی را که در ایران تولید می‌کند، بفروشد، این بهترین نوع مشارکت است. هم‌اکنون در بازار ترکیه، توسط برزیل همین اتفاق در حال رخ‌دادن است، این کشورها هم از همین روش استفاده کرده‌اند. هنر ما باید این باشد که از رهگذر این مشارکت خودمان را تجهیز کرده و ارتقای کمی و کیفی به صنعت‌مان بدهیم. ما باید کنار این مشارکت بازارهای خارجی را بشناسیم، کیفیت و تکنولوژی‌مان را تقویت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم بگویم که رنو کار خوبی کرده است، نه اصلاً، چرا که در مشارکت نباید سر طرف مقابل کلاه بگذارد، این یک واقعیت است که در قرارداد رنو ما هم کاهلی کرده‌ایم مثلاً چقدر سایپا در خصوص این قرارداد بحث کرده و دنبال حق و حقوق خود بوده است؟ لذا در قراردادهای جدیدی که مطرح کردیم سعی کردیم تمام شرایط را در نظر بگیریم و منافع دو طرف با توجه به اصول مشارکت حفظ شود.
معاون وزیر صنعت گفت: ضمن اینکه نباید همیشه نگاه‌مان به گذشته باشد و آینده را فراموش کنیم، حالا فرض کنیم که اشتباهی صورت گرفته است خوب در قراردادهای جدیدی که می‌بندیم سعی کنیم درست قرارداد ببندیم و درست مذاکره کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید