کنگره مخالف قرارداد هسته‌ای دولت ترامپ و عربستان است

    کد خبر :494956
کنگره

نامزد جایزه صلح نوبل و افسر سابق سیا گفت: کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای احتمالی آمریکا با عربستان که امکان غنی‌سازی و بازفرآوری را به ریاض بدهد مخالفت خواهد کرد.

در گزارشی که مجلس نمایندگان آمریکا منتشر کرد، فاش شده است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روند انتقال فناوری‌های «بسیار حساس» هسته‌ای به عربستان را سرعت بخشیده است.

مجلس نمایندگان آمریکا در این گزارش می‌ گوید که کسانی برای کمیسیون نظارت این مجلس فاش کرده‌ اند که دولت دونالد ترامپ تلاش کرده است بدون توجه به ملاحظات حقوقی و امنیتی هر چه سریعتر به عربستان فناوری‌ بسیار حساس و پیشرفته هسته‌ ای بدهد.

این گزارش همچنین از مخفی بودن تعاملات دولت ترامپ با عربستان سعودی اظهار نگرانی کرده است. بر اساس اعلام این خبرگزاری، در گزارش ۲۵ صفحه‌ ای «الایجا کامینگز» رئیس کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده شده است که انتقال این فناوری‌ ها می‌ تواند به اشاعه سلاح‌ های هسته‌ ای و بی‌ ثباتی خاورمیانه منجر شود.

در ادامه گزارش مذکور در این خصوص آمده است که شرکت‌ های خصوصی که در تماس نزدیک با ترامپ و دولتش هستند، با توجه به درآمد چند میلیارد دلاری ساخت و راه‌ اندازی این فناوری‌ ها، فشار زیادی برای انتقال آن به عربستان وارد می‌ کنند.

بنا بر این گزارش، انتقال این فناوری بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی می‌ تواند تهدیدی برای آمریکا باشد. در این گزارش آمده است که ممکن است برای آنکه هرچه زودتر این فناوری در اختیار عربستان قرار گیرد، مسیر قانونی نیز دُور زده شود.

همچنین این گزارش میگوید یکی از کسانی که نامش برای انتقال این فناوری مطرح شده، «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ است.

در همین رابطه، مهر مصاحبه‌ای با «رابرت دیوید استیل» افسر پیشین اطلاعاتی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و بنیانگذار مؤسسه «فعالیت اطلاعاتی سپاه دریائی آمریکا» انجام داده تا مروری بر فرضیه‌های مطرح شده در این زمینه داشته باشد.

*بر اساس برخی اخبار آمریکا تکنولوژی حساس هسته ای به عربستان منتقل کرده است. با توجه به برخی مخالفتها در ساختار قدرت آمریکا و احتمال محاکمه ترامپ در خصوص این موضوع چه افرادی پشت صحنه این اقدام هستند؟

در آغاز اجازه دهید بگویم که قدرتی که در پشت ترامپ به دنبال افزایش قابلیت های هسته ای عربستان سعودی است «جرد کوشنر» است که به مسیحای دروغین فرقه خود لقب گرفته است.

او یک عامل سمی در کاخ سفید است و به عنوان عامل صهیونیسم اسرائیل در خارج شناخته می شود. همچنین ما گزارش هایی داشته ایم که مشاور امنیت ملی پیشین، ژنرال «مایکل فلین» در کمک به کنسرسیوم فعال بوده و در پی ساخت ۴۰ نیروگاه هسته ای و تسهیلات غنی سازی اورانیوم است.

دوم آنکه ترامپ نخست یک تاجر و بعد از آن یک سیاستمدار است. هر کاری که ترامپ در رابطه با عربستان سعودی انجام می دهد بر باز کردن راه شرکت های آمریکایی تمرکز دارد و به علت نبود یک استراتژی کلان است. این بیش از آنکه به انرژی هسته ای مربوط شود به تجارت مربوط است.

سومین نکته ای که می خواهم به آن اشاره کنم این است که عربستان سعودی پیش از این نیز به کمک چین، اسرائیل، پاکستان و آمریکا یک قدرت هسته ای بوده است. گفته می شود عربستان سعودی ۴۰ درصد از بودجه نظامی خود را به نیروی نظامی هسته ای اختصاص می دهد و ممکن است سلاح هسته ای را در یمن آزمایش کرده باشد.

نکته پایانی این که من کاملا گسترش نیروی هسته ای را محکوم می کنم. زباله های نیروگاه های هسته ای جدا از این که آنها پلی برای دستیابی به سلاح هسته ای هستند فاجعه بارند.

باید اضافه کنم به دلیل تلاشی که چین با کمک آمریکا در جهت اتحاد کره شمالی و جنوبی، غیر نظامی کردن و متوقف کردن فعالیت های هسته ای دو کره انجام داده است، دلایل کافی برای آن است که روسیه، چین و آمریکا با اینکه فعالیت های هسته ای در خاورمیانه نیز باید متوقف شود به توافق می رسند.

به طور خلاصه ، من فکر می کنم مسأله نیروگاه هسته ای از یک طرف به علت «شاه جرد کوشنر» از سوی اسرائیل و از طرف دیگر «تنها به خاطر تجارت» رو به پیشرفت است.

*آیا تصور می کنید کنگره آمریکا بتواند جلوی چنین قراردادی را بگیرد؟

دموکرات ها به چیزی جز تحقیر دولت ترامپ فکر نمی کنند. اسرائیل ۲۰۰ سلاح هسته ای دارد که بودجه آن توسط پرداخت کنندگان مالیات در آمریکا پرداخت شده است و توسط هر دو دولت جمهوری خواه و دموکرات مجوز داشته است. بین دست کم پنج تا ده الی پانزده سال برای ساخت نیروگاه هسته ای زمان لازم است. با توجه به فساد و ناکارآمدی که امروز در عربستان سعودی وجود دارد من کاملا مطمئنم که هیچ کدام از این ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به ثمر نمی رسد. آن موقع نیز رئیس جمهور جدید به قدرت می رسد و ضمن تحریم عربستان سعودی همه کمک های مالی به اسرائیل را قطع می کند.

به طور خلاصه کنگره اجازه چنین قرارداد هسته ای را به دولت ترامپ نمی دهد. تعدادی از ما بر این باورند که ترامپ به مخالفت با رژیم صهیونیستی خواهد پرداخت. او قول داده است از وقایع یازده سپتامبر به طور کامل پرده بردارد. اگر وعده ای را که داده عملی کند، رژیم صهیونیستی از آمریکا اخراج می شود و اسرائیل دیگر یک کشور مستقل نخواهد بود.

من فکر می کنم ترامپ «فقط دارد تجارت می کند» و با زمان بازی می کند. اگر در مورد شفاف سازی در مورد یازده سپتامبر اشتباه کنم هم اشکالی ندارد چون من برای سال ۲۰۲۴ سرنگونی کلی استبداد هر دو حزب که باعث توانمند شدن دولت پنهان می شود را پیش بینی می کنم و آنگاه شفاف سازی که ترامپ آغاز کرده است را تمام خواهیم کرد.

*بر اساس برخی گزارشها انتقال این تکنولوژی ها حساس به عربستان امکان ساخت سلاح هسته ای را می دهد. آیا اسرائیل موافق این موضوع است؟

نباید متعجب شد، همه در مجموعه صنعت نظامی آمریکا در حال تلاش برای ثروتمند شدن هستند. کنگره ما کاملا به فساد کشیده شده است. رشوه خواری و اخاذی رژیم صهیونیستی آن را فرا گرفته است. بسیاری با ویدیوهای که نشان دهنده رابطه جنسی با افراد زیر سن قانونی هستند و توسط «جفری اپستین» گرفته شده است مورد اخاذی قرار گرفته اند، او یک میلیاردر قلابی و متخصص اخاذی از موساد است. هیچ برخوردی وجود نخواهد داشت. اسرائیل خواستار هسته ای نشدن عربستان سعودی است و تایید کنگره را خواهد گرفت.

*یکی از دلایل خروج ترامپ از برجام موضوع عدم اشاعه هسته ای بود. چرا ترامپ اجازه انتقال چنین تکنولوژی حساسی را به عربستان که در تضاد با این منطق است را می دهد؟

هیچ تناقضی وجود ندارد. رئیس جمهور ما در تجارت و اینکه نیرویش را در جهات مختلفی به کار برد نابغه است. اجازه دهید با یک نقل قولی از «ولش جک»، «بمب نوترونی» افسانه ای «جنرال الکتریک» مسأله رو روشن کنم: «آنها می توانند هرچه می خواهند درباره او بگویند ولی من نمی دانم آیا هیچ رئیس جمهوری به اندازه او حاضر بوده است در آن اتاق بنشیند و درباره تجارت صحبت کند. صحبت با او شبیه صحبت با یک همتای مثل خودم بود نه یک سیاستمدار.‌ واقعا که چه ملاقاتی بود.»

مشکل ترامپ این است که کارکنان بدرد نخور و گروهی با توان فهم و پردازش فاسد شده دارد که به جای آنکه به رئیس جمهور و هرکس دیگری در اجرای تصمیم گرفته شده کمک کنند، ارزیابی همگانی، قتل های سیاسی و تغییر رژیم آنها را به خود مشغول داشته است. در نهایت او با انگلی چون رژیم صهیونیستی مقابله خواهد کرد و اگر او این این کار را نکند دیگران این کار را خواهند کرد. آینده از آن آسیا خواهد بود، این چیزی است که دوستم «پاراگ خانا» به خوبی جزئیاتش را در کتابی با همین عنوان ثبت کرده است. ترکیه، ایران و هشتاد درصد روسیه نیز بخشی از آسیا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید