افزایش نگران‌کننده سطح آلودگی دارویی در رودخانه‌های جهان

    کد خبر :494253
آلودگی دارویی در رودخانه‌های جهان

کارشناسان محیط زیستی هشدار دادند: آلودگی دارویی در رودخانه‌ها به سطح خطرناکی برای حیوانات و اکوسیستم‌ها رسیده‌ است.

در این بررسی کارشناسان هشدار دادند: داروهایی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای صرع به وفور در رودخانه‌های جهان مشاهده شده و میزان آن‌ به اندازه‌ای است که می‌تواند به اکوسیستم‌ها آسیب وارد کند.

گروهی از متخصصان هلندی مدلی طراحی کرده‌اند که با کمک آن می‌توان میزان انباشت مواد دارویی را در سیستم آب‌های شیرین جهان تخمین زد. موادی که بیشترین آسیب را به زنجیره غذایی وارد می‌کنند.

در این بررسی محققان بر داروی آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین و داروی ضد صرع کاربامازپین تمرکز کردند. بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی میزان انباشت این داروها افزایش یافته که نشان می‌دهد خطراتِ متوجه اکوسیستم دریایی ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر شده‌ است.

داروی کاربامازپین با اختلال در سیستم تخم‌گذاری ماهی‌ها و سیستم گوارشی صدف‌داران همراه است و این خطر در مناطق کم‌باران که جریان‌های آبی کمی در آنها وجود دارد بیشتر است.

به گزارش ایسنا، همچنین در این بررسی مشاهده شد تاثیر مخرب داروی سیپروفلوکساسین بسیار گسترده‌تر است و آزمایشات انجام گرفته روی ۴۴۹ اکوسیستم، نشان دهنده تاثیر فزاینده مخرب آن روی ۲۲۳ اکوسیستم بوده است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، به گفته کارشناسان هلندی انباشت این آنتی بیوتیک برای باکتری‌های موجود در آب که در چرخه‌های غذایی نقش مهمی دارند، خطرناک هستند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید