شنبه سبز بورسی همراه با صف‌های خرید

    کد خبر :494251
شنبه سبز بورسی

در اولین روز معاملاتی بورس تهران در این هفته شاخص بورس توانست چهار بار کانال‌شکنی کند و از تراز ۱۶۴ هزار واحدی بگذرد. امروز گروه فلزات اساسی بخش قابل توجهی از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

بورس تهران امروز با رشد فراینده قیمت‌ها روبرو بود و بازار به رهبری سهم‌های فلزی و معدنی رشد کرد.

تأثیر سهم‌های فلزی در کلیت معاملات امروز در حدی ملموس بود که فقط ارزش معاملات دو سهم فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران به بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان رسید که این عدد حدود یک هشتم کل ارزش معاملات است.

اگر به این عدد ۱۱۰ میلیارد تومان ارزش معاملات چادرملو، گل گهر، پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی پارس را نیز اضافه کنیم، مجموع ارزش معاملات این سهم‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود؛ بدین معنا که روزی که بازار بیش از ۴۰۰۰ واحد رشد داشته فقط شش سهم بیش از یک پنجم کل ارزش معاملات را در اختیار گرفتند.

در روزهای گذشته قیمت ارز با نوسانات رو به بالا همراه بود. همین موضوع می‌تواند قیمت سهام شرکت‌های صادرات محور را با افزایش روبرو کند. همچنین انتظارات بازیگران بازار سهام از آینده اقتصاد کشور موضوعی است که در تصمیم و مقدار ریسک‌پذیری آنها می‌تواند تأثیرگذار باشد.

از طرفی روز گذشته گروه ویژه اقدام مالی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم به ادامه تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران گرفته است. در آن بیانیه قید شد که FATF انتظار دارد که ایران اصلاحات مربوط به CFT و پالرمو را تکمیل و اجرا کند. خوش‌بینی معامله گران بازار سهام به این بیانیه توانست به صورت کوتاه مدت مقداری از ریسک‌های سیستماتیک بازار را در خود حل کند و به رشد قیمت‌ها دامن بزند.

به گزارش ایسنا،امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با رشد فزاینده ۴۷۸۵ واحدی روبرو شد و به رقم ۱۶۴ هزار و ۲۷۴ رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۲۷۵ واحد افزایش رقم ۳۰ هزار و ۱۵۳ را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور با ۵۴۳۳ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۸۳ هزار و ۱۳۴ واحدی بالا رفت و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۴۱۹۴ و ۶۳۹ واحد رشد کردند.

همانطور که اشاره شد امروز فلزی‌ها و معدنی‌ها در کنار برخی از نمادهای پتروشیمی و پالایشی بیشترین تأثیر افزاینده را روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند. فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گلگهر، معدنی و صنعتی چادرملو، پتروشیمی پارس و پالایش نفت اصفهان از جمله این شرکت‌ها بودند.

فلزی‌ها به جز دو سهمی که در آخرین قیمت معاملات اندکی کاهش قیمت داشتند، در مابقی سهم‌ها شاهد رشد قیمت بودند در برخی سهم‌های این گروه صف‌های خرید مشاهده می‌شد. این موضوع باعث شد تقاضا در این گروه بر عرضه پیشی بگیرد و بسیاری از این سهم‌ها تا بیش از چهار درصد رشد قیمت را تجربه کنند.

همچنین در گروه استخراج کانه‌های فلزی قیمت سهم‌ها با رشد فزاینده‌ای مواجه شد که دوقلوهای معدنی گلگهر و چادرملو در رأس رشد قیمت‌ها در این گروه قرار داشتند؛ به طوری که هر یک از آنها ۳۰۵ و ۲۸۳ واحد روی شاخص‌های بازار سرمایه نقش افزاینده داشتند. در این گروه نیز صف‌های خرید با حجم بالایی دیده می‌شد.

دیگر گروهی که با رشد فزاینده قیمت‌ها مواجه شد گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای بود. اکثر نمادهای این گروه نیز با بیش از چهار درصد در قیمت پایانی رشد کردند. در گروه محصولات شیمیایی هم بسیاری از سهم‌ها با رشد قیمت مواجه شدند و نوسان گیران بازار سهام برای خرید این سهم نیز در صف خرید ایستادند. همچنین در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که عمدتاً با رشد قیمت مواجه شدند.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۹۴۹ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از سه میلیارد سهم و اوراق مالی بود. تعداد کل معاملات بورس به رقم ۳۰۱ هزار و ۷۱۹ رسید.

آیفکس نیز ۳۸ واحد رشد کرد و به رقم ۲۰۲۸ واحدی رسید و با این حساب توانست امسال برای چندمین بار عدد ۲۰۰۰ واحدی را رد کند. ارزش معاملات فرا بورس ایران رقم ۹۰۰۸ واحدی را شاهد بود و حجم معاملات این بازار به رقم ۱.۱ میلیارد سهم و اوراق مالی دست یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید