اقتصاد آموزش و پرورش مشکل‌دار است؟

    کد خبر :494041
سازمان برنامه و بودجه کشور

معاون سابق توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه نظام آموزش و پرورش ما باید در سمت و سوی تقویت بخش مولد حرکت کند گفت: اقتصاد ما باید در خدمت حوزه تولید باشد و آموزش و پرورش باید نیروهایی را تربیت کند که مهارت ایفای نقش در این حیطه را داشته باشند.

محمدرضا واعظ مهدوی با اشاره به اقتصاد آموزش و پرورش گفت: به طور کلی بحث تامین منابع مالی برای آموزش و پرورش جزو وظایف عمده دولت هاست. در ایران نیز انصافاً می‌توان گفت که دولت‌های مختلف در حد مقدورات خود به این امر پرداخته‌اند.

وی افزود: اما نکته مهم این است که در یک اقتصاد پویا باید بخش مولد سیطره داشته باشد و بخش‌های غیرمولد در سایه قرار بگیرند.

معاون سابق توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه نظام آموزش و پرورش ما باید در سمت و سوی تقویت بخش مولد حرکت کند عنوان کرد: اقتصاد ما باید در خدمت حوزه تولید باشد و آموزش و پرورش باید نیروهایی را تربیت کند که مهارت ایفای نقش در این حیطه را داشته باشند.

واعظ مهدوی ادامه داد: مشکل اقتصاد آموزش و پرورش ما، در درون آن نیست، بلکه نظام ما در اختیار بخش غیرمولد مانند بخش معاملات پولی و واردات قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این رویکرد بیشتر محوریت سود و ارزش‌گیری را به بازار و تجارت می‌دهد و تولید را تضعیف می‌کند گفت: گاهی الگوی اجتماعی ما ارزش‌گذاری برای بخش مولد است، اما گاهی محوریت با تاجر و وارداتچی است و نظام اقتصادی ما گروه دوم را تقویت می‌کند، در نتیجه تورم ایجاد و ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند. در این بین نیروهای آموزش و پرورش هم متاثر می‌شوند.

معاون سابق توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: بنابراین علت کاهش قدرت خرید، حقوق و دستمزد است که تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی و سمت و سوی نظام پاداش دهی به بخش غیرمولد قرار می‌گیرد. شاید اگر مالیات سنگین برای این بخش وضع شده و برای بخش مولد ارزش گذاری می‌شد بسیاری مشکلات حل می‌شد.

به گزارش ایسنا، وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر تاکید کرد: مهمترین راهکار این است که باید رویکرد کلی اداره کشور تغییر یافته و تولیدمحور باشد. قوای سه گانه و نظام تصمیم گیری کلان باید تولیدمحور باشد. محور برنامه‌های توسعه‌ای ما بعد از انقلاب اصلاح قیمت‌ها، تسهیل واردات و آزاد سازی تجاری بوده و این یعنی ایجاد رانت برای بخش غیرمولد و تورم و افزایش قیمت‌ها که برای عده‌ای ضرر و برای عده‌ای سود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید