پیش‌بینی کاهش ۸۵ درصدی مصرف کاغذ در سازمان محیط زیست

    کد خبر :493928
طرح سازمان بدون کاغذ

به دنبال آغاز «طرح سازمان بدون کاغذ» در سازمان حفاظت محیط زیست، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان محیط زیست ضمن اشاره به پیش‌بینی کاهش ۸۵ درصدی مصرف کاغذ تا پایان تابستان سال آینده، از مکاتبه رئیس سازمان با وزارت علوم، هیأت امنای دانشگاه آزاد و کتابخانه ملی به منظور کاهش نسخ کاغذی پایان‌نامه‌ها خبر داد.

در پی انتشار خبر اجرای «طرح سازمان بدون کاغذ» در سازمان حفاظت محیط زیست، امیر زند پازندی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در این راستا با دستور عیسی کلانتری – معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – «طرح سازمان بدون کاغذ» در سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی شده است، تصریح کرد: قرار است طرح سازمان بدون کاغذ در مدت شش ماه و در قالب سه مرحله به طور کامل اجرا شود. اجرای این طرح از اول اسفند آغاز شده و پیش‌بینی ما این است که در پایان این دوره شش ماهه، حجم مصرف کاغذ تا ۸۵ درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست به منظور اجرایی کردن طرح سازمان بدون کاغذ گفت: تدوین دستورالعمل، جلب مشارکت کارکنان، فرهنگ‌سازی و آموزش برای کاهش مصرف کاغذ، استفاده از فناوری‌های نوین همچنین راه‌اندازی و توسعه سیستم‌هایی که با امکان تکمیل فرم الکترونیک و فرآیند گردش کار در کاهش مصرف کاغذ تأثیر بسزایی دارند، بخشی از برنامه‌های سازمان برای اجرای طرح سازمان بدون کاغذ است.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه سیاست حذف کاغذ و استفاده از خدمات الکترونیک برای حفاظت از جنگل‌ها، کاهش مصرف منابع جنگلی (جهت تولید خمیرکاغذ)، کاهش آلودگی‌ها همچنین حل بحران فعلی کاغذ و مشکلات ارزی می‌تواند اثرات قابل ملاحظه‌ای به همراه داشته باشد، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، در بهمن ماه سال جاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی مکاتبه‌ای با وزیر علوم و رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خواستار حذف تعداد نسخ کاغذی پایان‌نامه‌ها و دریافت نسخ الکترونیک به عنوان جایگزین شد.

زند پازندی همچنین با اشاره به نقش حساس سازمان حفاظت محیط زیست در توسعه فناوری اطلاعات و خدمات دولت الکترونیک اظهارکرد: با توجه به اصل ۵۰ قانون اساسی مبنی بر ضرورت حفظ محیط زیست از طریق مشارکت آحاد جامعه، سیاست‌های ابلاغی محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب و توجه ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه به مدیریت سبز، سیاست حذف کاغذ و استفاده از خدمات دولت الکترونیک در فضای مجازی نقش بسزایی درحفاظت از محیط زیست خواهد داشت. همچنین از آنجا که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی امر مدیریت سبز نظارت و ممیزی سایر دستگاه‌های اجرایی را در این زمینه بر عهده دارد، لازم است در اجرای طرح سازمان بدون کاغذ به عنوان یک الگوی ممتازی عمل کند.

وی در پایان تأکید کرد: بدیهی است آموزش و فرهنگ‌سازی کمک بسیاری به بهبود بهره‌وری و حفظ محیط زیست می‌کند و لازم است رسانه‌ها در زمینه اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ بازوی پرتوان و اجرایی محیط زیست باشند. امیدواریم که این تغییر نگرش به دستگاه‌های اجرایی سپس در سایر اقشار مختلف کشور تسری یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید