بی‌اعتمادی به عسل‌های بازار

    کد خبر :49374

 

از عجایب بازار مواد غذایی ایران یکی هم اینکه کالایی در این بازار به فروش می‌رسد که تقریبا هر کس آن را می‌فروشد، قسم می‌خورد اصل است و تقریبا هر کس هم آن را خریداری می‌کند، به اصل بودنش شک دارد.

مردم می‌خواهند بدانند عسلی که در فروشگاه‌های لوکس با بسته‌بندی و دک و پز عالی و قیمت گزاف عرضه می‌شود اصل است یا عسلی که فروشندگان دوره‌گرد با لباس‌های محلی درون گونی روی دوششان حمل می‌کنند و با جار زدن به فروش می‌رسانند؟! از وقتی شبکه‌های موبایلی در کشور همه‌گیر شده راهکارهایی برای شناختن عسل اصل از تقلبی در این شبکه‌ها دست به دست می‌چرخد که آنها هم به جای شفاف کردن بازار عسل، فضا را مبهم‌تر کرده‌اند. دست‌اندرکاران و زحمت‌کشان این حرفه معتقدند از یک سو برندسازی در عسل هنوز خیلی نوپاست و از سوی دیگر فروشگاه‌های تخصصی عسل بین مردم جا نیفتاده و در یک کلام با توجه به گستردگی کار متقلبان و متخلفان، راه درازی تا شفاف شدن این بازار در پیش است.

مشکلات برندسازی، فروشگاه‌های تخصصی و آزمایشگاه تشخیص عسل

به گزارش بازتاب به نقل از کسب و کار ، رئیس اتحادیه زنبورداران راه‌حل اساسی شفاف شدن بازار عسل را توجه به برندسازی و گسترش آزمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های تخصصی عسل می‌داند و در این‌باره می‌گوید: برای برندسازی عسل کارهایی انجام شده، ولی هنوز در ابتدای راه هستیم و مردم عسلی را به نام برند آن نمی‌شناسند. فروشگاه‌های تخصصی عسل حلقه دوم این زنجیر هستند که می‌توانند در صورت ایجاد برندهای شناخته‌شده و مورد اعتماد آنها را عرضه کنند، ولی این فروشگاه‌ها هم هنوز آن طور که باید و شاید جا نیفتاده‌اند. عفت رئیسی می‌افزاید: آزمایشگاه تخصصی تشخیص عسل اصل از فرع راه‌حل علمی این موضوع است که از راه‌اندازی این آزمایشگاه هم مدت چندانی نمی‌گذرد و ‌سازوکاری که تمام عسل بازار را بتوانیم نمونه‌برداری و در یک آزمایشگاه بررسی کنیم، وجود ندارد چرا که این کار یک کار خیلی عظیم است و نیاز به ساختارهای خاص خود دارد.

تقلب در عسل بسیار گسترده است

یکی از تولیدکنندگان باسابقه عسل درباره وضعیت تولید و بازار این محصول می‌گوید: امسال به دلیل بارندگی مناسب در اغلب استان‌ها، پوشش گیاهی خوبی در دشت‌ها و دامنه کوه‌ها داریم و تولید عسل تقریبا در حد سال گذشته یعنی بیشتر از میانگین تولید سال‌های اخیر است. حسن امیرخانی ادامه داد: به همین دلیل تولید عسل هم نسبت به میانگین سال‌های اخیر بیشتر است و در نتیجه متقلبان هم برای فروش عسل بی‌کیفیت و شبه‌عسل‌شان، تقلب بیشتری انجام می‌دهند تا محصول تقلبی خود را با قیمت پایین‌تر تولید کنند و بتوانند با ارزان‌فروشی مشتری جذب کنند. این زنبوردار، ارزان فروختن عسل تقلبی را یک راهکار دائمی برای متقلبان عنوان کرد و افزود: حجم و گستره تقلب در بازار عسل بسیار زیاد است، بعضی از مردم به فروشگاه‌های لوکس اعتماد می‌کنند و بعضی به فروشندگان دوره‌گرد ولی واقعیت این است که اگر عسل مرغوب بخواهیم قیمت آن در حدود کیلویی 50 تا 60 هزار تومان است و کمتر کسی حاضر به پرداخت چنین مبلغی برای عسل است.

98 درصد عسل تولیدی کشور به بازار داخل می‌آید

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز دیروز (سه‌شنبه) در همایش زنبورداری ارگانیک گفت: سالانه بیش از 80 هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود و ایران چهارمین کلونی‌دار بزرگ در دنیا به حساب می‌آید اما از لحاظ تولید محصول نهایی در رتبه هشتم قرار داریم که این امر به معنی کم بودن بهره‌وری در این بخش است. رکنی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بالا بودن قیمت عسل در کشور گفت: با وجود اینکه اقبال زیادی به تولید عسل ایران در دنیا وجود دارد اما به دلیل قیمت بالاتر آن در بازار ایران، 98 درصد عسل تولیدی کشورمان در بازار داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید