وزیران جدید کی به مجلس معرفی می‌شوند؟

    کد خبر :49338

 

در شرایطی که حسن روحانی رئیس‌جمهوری، کمتر از 50 روز برای ارائه فهرستی از وزیران پیشنهادی کابینه اش به مجلس فرصت دارد، گمانه‌زنی‌ها در مورد دولت آینده حسن روحانی این روزها به یکی از جدی‌ترین مباحث در عالم سیاست تبدیل شده است.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهوری، ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف موظف است کتبا اسامى هیات‌وزیران را به همراه شرح حال هریک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس کند. حسن روحانی در نخستین تجربه تحلیف ریاست‌جمهوری‌اش در 13 مرداد سال 92، وزیران پیشنهادی دولت یازدهم را به مجلس نهمی‌ها معرفی کرد؛ اقدامی که با استقبال نمایندگان مواجه شد. این باراما‌معرفی وزرای کابینه دوازدهم به دلیل احتمال معرفی مجدد برخی وزرا و تغییرات احتمالی دردولت دوازدهم گمانه‌زنی‌ها را جدی‌تر کرده است. پیش از این هم برخی خبرها حاکی از تغییر 50 درصدی کابینه آینده روحانی بود. به گزارش دنیای اقتصاد، این گمانه‌ها پس از آن تقویت شد که حسن‌روحانی در ضیافت افطار با وزرا، روسای سازمان‌ها، مدیران و استانداران برای اولین بار گلایه‌هایش را از برخی اعضای دولتش اعم از وزرا و مدیران رسانه‌ای کرد و از آنهایی که در این مدت به گفته‌اش «پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود و ورنکشیدند و لخ‌لخ کردند.» و «از آنهایی که» سختشان بود دفاع کنند، خیلی نرم حرف می‌زدند و آرام و سینه سپر نمی‌کردند» به‌طور روشن گلایه کرد. همان زمان بسیاری این سخنان را نشانه تغییرات بزرگ در کابینه دولت دوازدهم توصیف کردند. با تمام اینها این روزها بازار شایعات داغ است. از خداحافظی سه وزیر محبوب دولت (محمدجواد ظریف، حسن هاشمی، بیژن زنگنه) وزرای خارجه، بهداشت و درمان و نفت با کابینه تا حضور قطعی آنها در دولت دوازدهم. اما این خبرهای ضد و نقیض تمامی ندارد. این روزها برخی نمایندگان مجلس نیز در توییت‌هایشان به این گمانه‌زنی‌ها در مورد تغییرات کابینه دامن می‌زنند. در کنار این مسائل، روز گذشته حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که رئیس‌جمهوری اعضای هیات وزیران را در فرصت قانونی به مجلس معرفی می‌کند. به گزارش «ایسنا» امیری همچنین گفت: دولت دوازدهم ان‌شاءالله در موعد قانونی تشکیل خواهد شد؛ بنابراین مقدمات کار فراهم شده و هماهنگی لازم با مجلس شورای اسلامی انجام گرفته است. همزمان شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: برای حضور زنان در کابینه دوازدهم با مسوولان رایزنی‌هایی شده؛ تابوی وزیر زن شکسته شده است.

به گزارش «ایسنا» او در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه با کسانی که تصمیم‌گیر هستند در مورد حضور زنان در کابینه بعدی رایزنی کردیم، گفت: نظر رئیس‌جمهوری هم ان‌شاءالله برای حضور زنان در کابینه مثبت است. وی همچنین گفت: در ارتباط با سقف و کف سهمیه حضور زنان صحبت نمی‌کنیم. پیشنهادها را دادیم و آن را تکمیل می‌کنیم و هر روز هم به گزینه‌ها و پیشنهادهای جدید می‌رسیم و آن را اعلام می‌کنیم. درهمین حال روز گذشته یک منبع آگاه در گفت‌وگو با انتخاب، درخصوص انتشار اخبار و اسامی مختلف در مورد کابینه دولت یازدهم، با بیان اینکه رئیس‌جمهوری تا این لحظه با هیچ‌کس صحبتی در مورد حضور در کابینه نداشته است، گفت: طی هفته‌های اخیر انواع کارشناسان و نزدیکان رئیس‌جمهوری پیشنهادهایی را به‌عنوان اعضای کابینه دولت آینده، به دکتر روحانی داده‌اند، اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست. این منبع مطلع اضافه کرد: روحانی در حال بررسی پیشنهادها و قطعی کردن اعضای کابینه است و هیچ‌کس جز شخص رئیس‌جمهوری از این تصمیمات مطلع نیست. وی با اشاره به اظهارنظر برخی وزرا در مورد ابقایشان گفت: رئیس‌جمهوری با هیچ‌یک از وزرای فعلی، حتی قوی‌ترین و محبوب‌ترین وزرای خود صحبتی نداشته و این مصاحبه و مذاکره را برای تصدی وزارتخانه‌ها به روزهای آینده نزدیک موکول کرده است. وی ادامه داد: از اواسط هفته آینده، می‌توان به گزینه‌های جدی‌تری دست یافت که در شمار کاندیداهای رئیس‌جمهوری برای حضور در کابینه هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید