سینماگر چینی علیه مقامات چین

    کد خبر :493228
هنرمند چینی

تهیه‌کننده فیلم اپیزودیک «برلین دوستت دارم» به دلیل حذف اپیزودی که متعلق به آی وی‌وی هنرمند چینی در این فیلم بوده است، وارد مجادله لفظی با وی شد.

 آی وی‌وی هنرمند چینی ادعا کرده بخش مربوط به او که ساخت آن را در فیلم اپیزودیک «برلین دوستت دارم» برعهده داشته است توسط تهیه‌کنندگان و به دلایل سیاسی از فیلم بیرون کشیده شده و این کار از ترس نارضایتی مقامات چینی بوده است. اما امانوئل بنبیهی تهیه‌کننده فیلم که در شانگهای حضور دارد می‌گوید حذف بخش«آی» ربطی به مقامات چینی ندارد و این بخش از ویژگی‌هایی که مشمول حضور در این فیلم شود برخوردار نبود.

«برلین دوستت دارم» که شامل قطعاتی کوتاه با حضور ستارگانی چون هلن میرن و کایرا نایتلی است، در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد اما نتوانست موفقیتی در بخش رقابتی یا حتی یکی از بخش‌های جانبی جشنواره به دست آورد و به جای آن از ۸ فوریه راهی سینماهای آمریکا شد تا مسیر تجاری خود را طی کند.

آی وی وی ساخت بخش مربوط به خود را سال ۲۰۱۵ انجام داده بود و این خیلی پیش از آن بود که برای ساخت قطعه‌های دیگر، پیتر چلسوم، تای شوایگر و ۹ کارگردان دیگر پشت دوربین قرار بگیرند.

آی قطعه مربوط به خود را در سکوت و از راه دور با ویدیو کال ساخته بود و این کار را زمانی انجام داد که در زندان خانگی در چین بود. این او این کار را برای کلاوس کلاوسن تهیه‌کننده آلمانی فیلم که یکی از کارگردان‌ها هم بود انجام داد. آی پس از مدتی از چین خارج و در برلین ساکن شد.

داستان قطعه وی درباره پسری است که شهر جدیدی را کشف می‌کند که در آن می‌تواند از یک تکنولوژی نامطمئن برای ایجاد ارتباط با پدرش که از او دور افتاده استفاده کند. نقش این پسر را پسر «آی» بازی کرده و ارتباط او با پدرش در این قطعه تصویر شده است.

کلاوسن حالا مدعی است فشار توزیع‌کنندگان موجب شد تا این بخش را حذف کند. وی دیروز خیلی واضح گفت: برخی از توزیع‌کنندگان به ما گفتند «نه». البته او از بردن نام این کمپانی‌ها خودداری کرد.

وی افزود: این تصمیم را گرفتیم تا بتوانیم فیلم را به نمایش درآوریم. این مرا کاملا ناراحت کرد اما در قبال دیگر کارگردان‌ها و بازیگران مسئول بودم. در غیر این صورت برای داشتن یک اکران جهانی مشکل داشتیم و من تا آخرین لحظه سعی کردم در برابر این تصمیم ایستادگی کنم.

اما بنبیهی تهیه‌کننده این فیلم که فرانچایزی از «شهرهای عشق» است می‌گوید تفاوت‌های خلاقانه موجب بیرون کشیدن این قطعه از فیلم شد.

وی گفته است: قطعه‌ای که از هر کارگردان خواسته شده بسازد داستانی عاشقانه از یک محله خاص برلین امروز را روایت می‌کند. این کار به منظور تحسین عشق «در» یا «به» برلین انجام شد و همه این کار را به خوبی انجام دادند ولی بخش آی‌ وی‌وی کاملا با بقیه موارد متفاوت بود.

بر مبنای مقررات حاکم بر ساخت این مجموعه فیلم که با عنوان «شهرهای عشق» ساخته می‌شود هر کارگردان حق دارد که قطعه خودش را تدیون نهایی کند، ولی کنار هم قرار دادن این قطعه‌ها و تصمیم‌گیری‌های نهایی با تهیه کننده است.

هنرمند چینی اما در مجموعه‌ای از توییت‌های منتقدانه اعلام کرده که معتقد است سانسور سیاسی موجب شده تا این کار انجام شود و این بخشی از سانسورهای مقامات چینی در سینماست. وی حذف فیلم جدید ژانگ ییمو از جشنواره فیلم برلین را نمونه دیگری از چنین سانسورهایی خوانده‌است.

گفته شده این مجموعه قرار است در آینده به شانگهای برود و با تمرکز بر این شهر داستان‌های متفاوتی از عشق را روایت کند و به همین دلیل تهیه‌کننده ترجیح داده‌است تا جانب احتیاط را رعایت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید