حمله رسانه نزدیک به سعودی به قطر: مواضع دوحه در مونیخ، یک «شبه هماهنگی از پیش تعیین شده» با تهران بود

    کد خبر :493068
دوحه در مونیخ

العرب نزدیک به عربستان سعودی مدعی شد: مونیخ؛ ایران و قطر در جریان یک شبه هماهنگی از پیش تعیین شده، در مورد خطرات امنیتی بزرگی که منطقه خاورمیانه را تهدید می‌کند، هشدار می‌دهند.

به گزارش بازتاب، در ادامه این مطلب آمده است: صحبت‌های محمد جواد ظریف و شیخ محمد بن عبدالرحمن ال ثانی در کنفرانس مونیخ نشان می‌دهد که این دو تلاش می‌کنند اتهامات بین المللی که در مورد بر هم زدن استقرار منطقه و حمایت از تروریسم متوجه آنهاست را رد کنند.

در همین رابطه، وزیر خارجه قطر با تکیه بر مذاکره، بعنوان راه حل هر مشکلی با ایران تاکید کرد و ضمن اشاره به نشست بین المللی ورشو گفت: «ایالات متحده تلاشی برای صحبت در مورد مسائل خاورمیانه نمی‌کند و اگر مشکلی با ایران وجود دارد، باید بر سر میز مذاکره حل شود».

در ادامه، ظریف در حالی که تلاش می‌کرد نگاه‌ها را از مونیخ دور کرده و متوجه نشست ورشو کند، اسرائیل را عامل نا امنی و بر هم خوردن استقرار منطقه دانست، که ممکن است باعث بروز جنگی علیه ایران شود. وی همچنین بر دولت‌های اروپایی بخاطر عدم انتقاد از رفتار اسرائیل و ایالات متحده، خرده گرفت.

العرب ادعا کرد: به گفته منابع دیپلماتیک اروپایی، ظریف تلاش می‌کند این حقیقت را نادیده بگیرد که موضع اروپا در مورد نگرانی از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران، با واشنگتن، مشترک است و اختلاف بین اروپا و دولت امریکا متعلق به شیوه مقابله با ایران است.

به نوشته العرب، دیپلمات‌ها بر این عقیده اند که تهران تلاش می‌کند تمام نزاع‌ها علیه ایران را در دایره درگیری دو جانبه بین تهران و واشنگتن محصور کند، بویژه آنکه ظریف در صحبت‌های خود، از بیزاری آمیخته با جهل نمایندگان دولت آمریکا، سخن گفته و ایالات متحده را متهم به دشمنی با ایران کرد.

تحلیلگران، همنوایی در صحبت‌های مسئولان ایران و قطر در مورد تمایل به گفتگو برای حل بحرانها، جالب توجه خواندند.

این در حالی است که وزیر خارجه قطر تصریح کرد که در حال حاضر هیچ گفتگوی بین دوحه، عربستان و امارات در جریان نیست. وی افزود: دوحه هیچ مانعی برای تلاش در راستای حل بحران با دولت‌های خلیجی ندارد.

لازم به ذکر است منطقه خلیج فارس شاهد بدترین بحران در طول تاریخ خود است؛ بحرانی که از تاریه ۵ ژوئن ۲۰۱۷ با تحریم قطر از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر، آغاز شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید