تولید ایمپلنت های ستون فقرات که درمان را تسریع می کنند

    کد خبر :492960

محققان در یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید بیش از ٢۵٠ ایمپلنت استخوانی شدند این ایمپلنتها با پوشش نانویی زمان استخوان سازی را در بدن کاهش می دهند.

محمدعلی نادری مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان تولید کننده ایمپلنت‌های ستون فقرات در جمع خبرنگاران گفت: فعالیت این شرکت از سال ۱۳۹۴ در حوزه ایمپلنت های ستون فقرات آغاز شد و سال ۱۳۹۵ نمونه اولیه ایمپلنت های استخوانی را تولید کردیم.

وی ادامه داد: تاکنون موفق شدیم ۲۵۰ قلم از انواع ایمپلنت های ستون فقرات را تولید کنیم.

نادری با بیان اینکه ایمپلنت های تولیدی ما از گردن تا ناحیه لمبارد (کمری) است، بیان کرد: تولیدات ما شامل انواع پیچ ها، ثابت کننده ها و کیج ها (ایمپلنت استفاده شده در میان مهره ها) می شود.

مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان تولید کننده ایمپلنت‌های ستون فقرات با بیان اینکه جنس ایمپلنت های تولید شده از جنس تیتانیوم بوده که تست های سازگاری آنها پاس شده است، عنوان کرد: پوشش دهی ایمپلنت ها در دو نوع تیتانیومی و پلیمری است که هر کدام این پوشش ها برای بهبود خواص زیست سازگاری ایمپلنت‌های تولید شده است.

وی تولید کیج ها را از دیگر محصولات شرکت‌ها نام برد و گفت: از آنجایی که قطعات پلیمری زیست خنثی هستند، اطراف آن استخوان سازی و نفوذ استخوان در داخل ایمپلنت دشوار است و با پوشش دهی دو سطح بالایی و پایینی توانستیم استخوان سازی را به حداکثر زمان ممکن برسانیم.

این محقق تولید ایمپلنت های ستون مهره ها را نیاز به سرمایه گذاری بالایی دانست و خاطر نشان کرد: از این رو برند محصولات ما با یکی از شرکت هایی که دارای توان مالی است، به بیمارستان ها ارائه می شود.

وی در خصوص مزایای پوشش دهی ایمپلنت های ستون مهره ها گفت: ایمپلنت ها در این شرکت با استفاده از پلاسمای اسپری پوشش دهی می شوند که به دلیل خواص مکانیکی پایین، عدم جذب سطحی مناسب، پوشش های نانو را در آن ها اعمال می کنیم.

وی، دلیل ضخامت پوشش بالا در روش اسپری پلاسما را خواص مکانیکی پایین این روش ذکر کرد و یادآور شد: پوشش های ما اینتر متالیک است به این معنا که ایمپلنت در داخل الکترولیتی قرار می گیرد و با اعمال جریان و ولتاژی، حالت پلاسما داخل الکترولیت ایجاد می شود.

نادری اضافه کرد: این حالت پلاسما، باعث می شود زیر لایه ذوب و با نمک های محلول در الکترولیت واکنش نشان دهد و دوباره روی سطح اعمال شود.

وی با بیان اینکه این روش یک ترکیب اینترمتالیک ایجاد می کند، ادامه داد: به این معنا که پوشش دقیقا با زیر سطح اتصال برقرار می کند و پوششی مقاوم به سایش، استحکام برشی بالا و چسبندگی بالا نسبت به پلاسما اسپری ایجاد می شود.

ورود به عرصه پوشش های نانویی در ایمپلنتها

مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت با بیان اینکه پوشش های اعمال شده روی ایمپلنت‌ها های‌تک است، بیان کرد: تاکنون شرکت های ایمپلنت ساز داخلی برای پوشش دهی، قطعات و محصول خود را به کشورهای انگلستان، سوئیس و آلمان می فرستادند اما اکنون شرکت ما به مرحله ای رسیده که می توانیم پوشش دهی قطعات و ایمپلنت‌ها را انجام دهیم.

نادری ادامه داد: ایمپلنت‌های تیتانیومی دارای پوشش هایی با ترکیبات کلسیم فسفات و هیدروکسی اپاتیت و ایمپلنت‌های پلیمری، پوششی از کلسیم دارد و موجب می شود استخوان سازی و ثابت سازی ایمپلنت تسریع پیدا کند. به همین دلیل در صدد برآمدیم تا پوشش های نانویی را به قطعات اعمال می‌کنیم.

وی افزود: اگر ایمپلنت‌های معمولی در بدن هر فرد در مدت ۶ماه استخوان سازی و ثابت سازی می کند با استفاده از پوشش های این شرکت، زمان استخوان سازی به یک دوم تا یک سوم کاهش پیدا می کند.

به گفته مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان تولید کننده ایمپلنت‌های ستون فقرات، تولیدات این شرکت به واسطه دانشگاهها و مراکز علمی محقق شده است.

نادری گفت: در پروسه کار این شرکت آزمایشاتی انجام گرفته و تست های حیوانی ایمپلنت‌های استخوانی و پوشش های آن به تایید وزارت بهداشت رسیده است.

ایمپلنت های دندانی ایرانی تولید می شود

مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه محصولات ما تاکنون به کشورهای عراق و سوریه صادر شده است، اضافه کرد: برای صادرات این محصول به چین با همکاری ستاد نانو در حال برنامه ریزی هستیم.

نادری تولید ایمپلنت‌های دندانی را از محصولات آتی شرکت دانست و گفت: ایمپلنت‌های دندانی از آنجایی که در خاص ترین نقطه بدن یعنی در لثه قرار می گیرد و فشار و نیروی زیادی روی آن اعمال می شود، از این رو درصدد هستیم با دقت و کیفیت بهتری آن را تولید کنیم.

وی تصریح کرد: اگر استخوان سازی در اطراف ایمپلنت دندانی ایجاد نشود، ایمپلنت از محل خود خارج می شود، از این رو ما در صدد هستیم با اعمال پوشش های خاص بر روی ایمپلنت‌های دندانی، طول درمان را کاهش دهیم.

مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان تولید کننده ایمپلنت‌های ستون فقرات گفت: از این فناوری در پیچ های ایمپلنت استفاده شده است.

به گزارش مهر، معرفی این شرکت دانش بنیان در بازدید خبرنگاران در اصفهان صورت گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید