اولویت‌های اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال آینده

    کد خبر :492765
حمایت از معلولان

معاون امور توان بخشی سازمان بهزیستی کشور اولویت‌های اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان را برای سال آینده تشریح کرد.

حسین نحوی‌نژاد  با اشاره به وظایف وزارت بهداشت و دستگاه‌های دیگر در اجرای قانون حمایت از حقوق از معلولان گفت: این قانون در اسفند ماه سال گذشته تصویب شده و در اردیبهشت ماه امسال از سوی رئیس جمهور به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است. یکی از نکات مهم این قانون این است که چون به صورت لایحه از طرف دولت به مجلس آمده، خود دولت موظف به تامین اعتبارات آن است.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه یکی از مترقی‌ترین مواد قانون مربوط به ماده ۶۶ در مورد هزینه‌های بیمه‌ای خدمات معلولان است، اظهار کرد: این هزینه‌ها برای خانواده‌ها عذاب آور است و یکی از مشکلات اساسی که الان خانواده‌ها دارند این است که معلولیت فرزندشان عمیق و ماندگار نشود. آنها نیازمند خدمات توانبخشی خوب هستند. طبق قانون وزارت بهداشت مکلف است که آیین نامه اصلی را تدوین کرده و به هیئت وزیران بدهد و بعد از برآورد بودجه رقم پیشنهادی را به سازمان برنامه بودجه بفرستد.

معاون امور توان بخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: قانون، مواد دیگری هم مثل ایجاد صندوق فرصت‌های شغلی، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و پرداخت ۳۰ تا ۵۰ درصد حقوق معلولان به کار گرفته شده را نیز دارد. همچنین بحث واگذاری زمین رایگان و معافیت از عوارض نیز از دیگر مباحث قانون مذکور است.

نحوی نژاد تصریح کرد: برآورد کردیم که برای اجرای تمام این موارد در قانون به ۱۲ هزار میلیارد تومان نیاز داریم ولی فعلا با توجه به تنگناهایی که دولت دارد ۱۱۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد خود دولت برای اجرای این قانون در سال آینده است. شاید کمیسیون تلفیق هم مبلغی به بودجه پیشنهادی اضافه کند.

معاون امور توان بخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اولویت‌های اجرای این قانون تاکید کرد: با توجه به این نوساناتی که در بازار وجود داشته قطعاً بابد مستمری معلولان را بهبود ببخشیم. حتی اگر تعداد کم و درصد کمی افزایش داشته باشیم بویژه برای آنها که خیلی معلولیت شدید دارند، لازم و ضروری است.

نحوی‌نژاد افزود: بخشی از این بودجه را هم برای حق پرستاری در منزل اختصاص می‌دهیم. درحال حاضر ۲۵۰۰۰ معلول قطع نخاعی خدمات پرستاری می‌گیرند. وقتی به افزایش بودجه سایر دستگاه‌ها نگاه می‌کنیم حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی نسبت به کل دستگاه‌های کشور افزایش بیشتری را در سال ۹۸ تجربه خواهد کرد که خود نشان دهنده این است که دولت و مجلس با مشکلاتی که دارند، بحث معلولان را فراموش نکرده‌اند.

وی با اشاره به وظایف آموزش و پرورش در قانون حمایت از معلولان نیز اظهار کرد: آموزش و پرورش براساس مصوبه سال ۹۴ دولت وظایفی از جمله گسترش آموزش تلفیقی برای این کودکان دارد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: اما نکته مهم در مورد صدا و سیما بحث اختصاص ۵ ساعت برنامه به معلولان است که معمولا این امر محقق نمی‌شود. باید شرایط برای اجرای این قانون و کمیسیون نظارت برای آن تشکیل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید