سرطانی که در همه سنین شایع است

    کد خبر :492381

یک فوق تخصص خون، سرطان بالغان و پیوند مغز استخوان گفت: سرطان مغز استخوان به صورت کلی بیماری خطرناکی است که با آزمایش خون ساده مشخص می‌شود.

دکتر مهرداد مشهدیان با بیان این مطلب افزود: سرطان مغز استخوان یا به عبارتی سرطان خونی که از مغز استخوان یا لوکمی‌ناشی می‌‌شود، در تمام سنین شایع است. منتهی در سنین کودکی لنفوییدی و سنین بلالاتر سرطان‌های لوکمی‌‌های می‌لوییدی شایع‌تر است هر چند در سنینی بالا هم سرطان لنفوییدی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: دو نوع لوکمی‌داریم، لوکمی‌‌های لنفوییدی و میلوییدی و این نام‌ها براساس میزان گلبول‌های قرمزی است که در مغز استخوان ساخته می‌‌شود و همین موضوع گاه باعث تفاوت بین علائم بیماران نیز می‌شود. برخی علائم در شروع بیماری خونریزی، کبودی در پوست و احساس خستگی و گاها ضعف و بی حالی، درد استخوان و حتی به صورت عفونت‌هایی است که ناشی از نقص سیستم ایمنی است.

مشهدیان با اشاره به زمان شروع بیماری سرطان مغز استخوان افزود: فاصله زیادی بین بروز علائم و تشخیص سرطان وجود ندارد و شاید این زمان کمتر از یک یا ۲ ماه باشد، تشخیص این بیماری هم با یک آزمایش ساده خون می‌تواند انجام شود، اما برای تشخیص قطعی نیازمند تست بر روی مغز استخوان برای مشخص شدن نوع و شدت لوکمی‌ است.

این یک فوق تخصص خون، سرطان بالغان و پیوند مغز استخوان گفت: سلول‌های نارسی که در مغز استخوان با منشاء میلوییدی یا لنفییدی ایجاد می‌شود، میزان شدت بیماری و نوع لوکمی‌ را مشخص می‌کند.

وی با اشاره به فراوانی جنسیتی این نوع سرطان اضافه کرد: فراوانی جنسیتی این بیماری تقریبا در زنان و مردان برابر است، در سنین پایین سرطان میلوییدی کمتر و سرطان‌های لنفوییدی بیشتر دیده می‌شود، خوشبختانه سرطان‌های لنفوییدی در سنین پایین در قابل درمان است و بیش از ۹۵ درصد بیماران سرطان‌های لنفوییدی قابل درمان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید