مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی مطرح کرد؛

بارش‌ها از مهمترین دلایل افزایش تراز دریاچه ارومیه

    کد خبر :492233
دریاچه ارومیه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: بارشها از مهمترین دلایل اثر بخشی افزایش تراز دریاچه ارومیه است.

فرهاد سرخوش  با بیان اینکه اثربخشی بارش‌ها در افزایش حجم و مساحت دریاچه ارومیه غیرقابل انکار است، افزود: حوضه آبریز دریاچه ارومیه حوضه‌ای بسته و از محدوده خود تغذیه می‌شود بنابراین رهاسازی آب و هدایت رواناب‌ها، عامل اصلی افزایش تراز دریاچه است چرا که تاکنون هیچ پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه افتتاح نشده و تامین آب از این دو طریق انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بارشها سبب تغذیه آب خوانها و آب های سطحی می شود ادامه داد: در سال آبی گذشته حجم آب دریاچه کمتر از یک میلیارد مترمکعب بوده که با افزایش بارشها و هدایت رواناب و رهاسازی ها امروز حجم دریاچه ارومیه به 2 میلیارد و 110 میلیون مترمکعب رسیده است.

سرخوش با اشاره به رهاسازی سدهای استان در دو مرحله در سال‌جاری به سمت دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد:طی دو مرحله رهاسازی از سدهای استان 345 میلیون مترمکعب آب به سمت پیکره رهاسازی شده که رهاسازی سد مهاباد و ساروق تکاب در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تراز فعلی دریاچه ارومیه 1270.79 است، گفت: تراز دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 36 سانتی متر افزایش داشته است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی ادامه داد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه 2334 کیلومتر مربع است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 417 کیلومتر مربع افزایش داشته است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید