کاهش ۱۶۰هزار تومانی حباب سکه

    کد خبر :492132
حباب سکه

طی روزهای اخیر بازار ارز بار دیگر دچار نوسان شده و قیمت‌ها در محدوده ۱۳ هزار تومان قرار گرفته‌اند.

با بروز این اتفاق اکنون نگرانی‌ها نسبت به افزایش نرخ طلا و سکه افزایش پیدا کرده است و بسیاری از شهروندان به تکاپو افتاده‌اند تا دارایی خود را به این فلز گرانبها تبدیل کنند. به‌ویژه آنکه سکه ابتدای هفته را با افزایش 305 هزار تومانی سکه آغاز کرد و نشانه‌های منفی هم در بازار جهانی مشاهده می‌شد. با این حال روز گذشته این بازار تا حدودی آرام گرفت تا بخشی از نگرانی‌ها رفع شود.

به گزارش بازتاب به نقل از آرمان، در این زمینه گفت‌وگویی با محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

سکه و طلا هفته جاری را با روند صعودی آغاز کردند و در ابتدای هفته شاهد افزایش 305 هزار تومانی قیمت سکه بودیم. دلیل این اتفاق چیست؟ آیا افزایش قیمت جهانی طلا در این امر تاثیرگذار بوده‌اند یا تقاضا در بازار افزایش پیدا کرده است؟

طی چند روز گذشته قیمت جهانی طلا تغییر محسوسی نداشته است. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هم با توجه به اینکه در کشورهای غربی اولین روزهای هفته به کاری به حساب می‌آیند تنها صعود یک دلاری در این بازار به‌وجود آمده است. ولی این روزها در بازار داخلی به‌دلیل افزایش تقاضا برای ارز قیمت ارز حالت رو به بالا بوده است و همین افزایش قیمت ارز تاثیر عمده بر گران‌شدن طلا داشته است. این در حالی است که تقاضا در بازار طلا متعادل بوده و نمی‌توان آن را عاملی در گرانی این روزهای بازار طلا و سکه دانست. نکته جالب توجه این است که هفته گذشته حباب سکه به‌دلیل افزایش تقاضا تا 580 هزار تومان افزایش پیدا کرده بود، ولی اکنون حباب سکه با کاهش 160 هزار تومانی در محدوده 420 هزار تومان قرار دارد و تقاضا روند نزولی را طی می‌کند.

تحلیل شما از آینده بازار ارز، طلا و سکه چیست؟ قیمت‌ها تا چه زمانی به روند صعودی خود ادامه می‌دهند؟

به‌طور دقیق نمی‌توان زمانی را برای توقف این روند تعیین کرد و مشخص نیست که قیمت ارز، طلا و سکه روی چه کانالی بایستند. این نوسانات در بازارهای ایران همواره وجود داشته و اکنون نیز این روند ادامه دارد. از سوی دیگر بانک مرکزی به‌عنوان ارگان ناظر بر دادوستدهای ارزی و کنترل قیمت آن مدیریت بازار را برعهده دارد و مسلما این بانک با ورود به بازار از بروز قیمت‌های غیرمنطقی جلوگیری می‌کند. اگر اقدامات اخیر بانک مرکزی ادامه داشته باشد می‌توان به استمرار ثبات بازار ارز امید داشت. در این صورت نرخ سکه و طلا نیز به تعادل می‌رسد و حباب موجود در آن می‌ترکد. سیاست‌های اخیر بانک مرکزی نیز این امید را دوچندان می‌کند. چنان‌که اخیرا مسئولان این بانک اعلام کرده‌اند که درصدد ایجاد ثبات و تک‌نرخی‌کردن ارز هستند و اکثر سیاست‌های آنها در راستای افزایش ارزش پول ملی به اجرا گذاشته می‌شود.

در ماه‌های اخیر با تغییر مدیریت بانک مرکزی سیاست‌های مختلفی در حوزه پولی و ارزی به اجرا گذاشته شده است. آیا این سیاست‌ها در بازگشت آرامش به بازارهای مختلف دخیل بوده‌اند یا عوامل دیگری موجب کاهش نرخ ارز و طلا شده‌اند؟

زمانی که آقای عبدالناصر همتی سکان مدیریت بانک مرکزی را در اختیار گرفت، قیمت ارز با تلاطمات و نوسانات بسیاری شدیدی مواجه بود. حال نمی‌توان تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی تحت مدیریت او را در بازگشت آرامش کتمان کرد. در چهار، پنج ماه اخیر بازار ارز به‌طور کامل تحت کنترل بوده و کمتر دلال و سفته‌بازی توان حضور در بازار را داشته است که بر این اساس می‌توان سیاست‌های اتخاذی این بانک را در ماه‌های اخیر مثبت قلمداد کرد. علاوه بر سیاست‌های بانک مرکزی، آنچه امروز جای جای اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده موضوع تحریم‌هاست. بالطبع بازارهای طلا و سکه هم از این فشارها تاثیر پذیرفته‌اند و نباید از تاثیر منفی آن غافل شد. بالطبع شرایط آینده اقتصاد ایران به‌ویژه در تعامل با جهان و ایجاد ساز و کار مالی با اروپا تاثیر مهمی بر بازار می‌گذارد. زیرا بخش مهمی از تامین ارز کشور بستگی به ارتباطات بین‌المللی دارد و اگر این ارتباطات تسهیل شود و توسعه یابد بازار ارز با آرامش بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد. زمانی هم که این بازار در ثبات بسر ببرد، طلا و سکه هم دلیلی برای التهاب و نوسان نمی‌یابند و تقاضای کاذب هم نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روند بازار بگذارد. البته زمانی که التهابی در بازار وجود نداشته باشد توجیه منطقی و اقتصادی هم وجود ندارد که عده‌ای به بازار هجوم بیاورند. با این حال انتظار می‌رود که سیاست‌های بانک مرکزی در نهایت منجر به تک‌نرخی‌شدن ارز بشود که در این صورت دیگر جاذبه خرید و فروش ارز و استفاده از رانت‌های مختلف هم از بین می‌رود.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی سال 98 را حتی سخت‌تر از سالجاری می‌دانند و معتقدند به‌دلایل مختلف، از جمله شدت‌گرفتن تحریم‌ها، کنترل بازار از دست مسئولان خارج می‌شود. شما تا چه اندازه با این نظر موافق هستید؟ به‌ویژه بازار طلا و سکه در سال آینده چه روندی را طی خواهند کرد؟

در مورد طلا و سکه به هیچ عنوان نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد و این امر از توان حتی خبره‌ترین کارشناسان و فعالان بازار خارج است. زیرا تغییر قیمت در این بازار به یک عامل نظیر تحریم یا تصمیم‌گیری یک نهاد یا مسئول محدود نمی‌شود، بلکه عوامل متعددی در نوسانات این بازار دخیل هستند. تعدد این شاخص‌ها چنان بالاست که حتی نمی‌توان تحلیل درستی از فردای بازار ارائه داد، حال یک ماه یا یکسال آینده که جای خود دارد. در نتیجه تحلیل این بازار باید به شکل روزانه انجام شود. نظرات این کارشناسان را من هم خوانده‌ام که متاسفانه آنها درگیر کلی‌گویی شده‌اند. این در حالی است که مردم کوچه و بازار هم می‌توانند با کلی‌گویی درباره آینده بازار سخن بگویند. در حالی که سمت و سوی بازار بستگی به اتفاقات روزانه دارد و اگر کسی هم درباره روند بازار در سال آینده می‌گوید احتمالا حدس و گمان خود را با مخاطبان در میان می‌گذارد که نمی‌توان اسم آن را پیش‌بینی کارشناسی یا تحلیل بازار گذاشت. چنین کلی‌گویی‌هایی ممکن است مردم را هم به اشتباه بیندازد و شهروندان با اعتماد به این کارشناسان وارد بازار شوند. در این زمینه علاوه بر اینکه متوجه ضررهای احتمالی می‌شوند، یک تقاضای کاذب هم در بازار به‌وجود می‌آید که خود نوسان‌زاست. در این زمینه از شهروندان انتظار می‌رود با توجه به نیازی که دارند اقدام به خرید طلا و سکه کنند. زیرا در حالی که آنها انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند، ممکن است ناگهان قیمت‌ها سقوط کند. به‌ویژه زمانی که یک حباب قیمتی در بازار وجود احتمال این کاهش نرخ بیش از هر زمانی وجود دارد. چه بسا افرادی که طی سنوات گذشته با انتظار افزایش قیمت‌ها بخش قابل توجهی از سرمایه خود را تبدیل به طلا، سکه و ارز کردند، اما در نهایت قیمت دلار بیش از 6000 تومان پایین آمد و تاثیر خود را بر بازارهای طلا و سکه هم گذاشت و بسیاری از کسانی که در سودای سودهای آنچنانی بودند، ناگهان سرمایه خود را از دست دادند که این امر تبعات اجتماعی مختلفی هم به‌وجود می‌آورد. همچنین طی ماه‌های اخیر خرید و فروش طلا و سکه در فضای مجازی افزایش پیدا کرده که بهتر است مردم از این نوع معامله پرهیز کنند. زیرا امکان کلاهبرداری از این طریق بسیار بالاست و در آینده نیز هیچ مرجعی مسئولیت بازگشت سرمایه را نمی‌پذیرد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید