پارلمان آلمان: به رسمیت شناختن “خوان گویدو” نوعی تابو شکنی از طرف برلین است

    کد خبر :492015
پارلمان آلمان

یک گزارش کارشناسی که به سفارش پارلمان آلمان انجام گرفته است اقدام دولت آلمان در به رسمیت شناختن رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا را غیر معمول و نوعی تابو شکنی دانست.

به گزارش بازتاب به نقل از نشریه “دی سایت” آلمان ، یک ارزیابی کارشناسی که به درخواست پارلمان آلمان مسئول بررسی اقدام دولت در به رسمیت شناختن “خوان گویدو” رئیس جمهور موقت ونزوئلا بودند به این نتیجه رسیدند که این اقدام دولت آلمان غیر معمول بوده و با سیاست های جاری تا به امروز این کشور سازگار نیست.

درخواست این ارزیابی از سوی فراکسیون حزب چپ‌های آلمان در پارلمان این کشور طرح شده بود و نتیجه آن اکنون در اختیار خبرگزاری آلمان قرار گرفته است.

“هایک هنسل”، معاون رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان این انتقاد را به دولت وارد کرده است که از نظر قوانین بین المللی روی یخ نازکی حرکت می کند. به گفته وی این یک تابو شکنی بسیار خطرناک از طرف دولت آلمان است.

وی افزود: دولت آلمان با سیاست به رسمیت شناختن رئیس جمهور موقت ونزوئلا خود را همدست آمریکا کرده و شدیدا هر گونه فرصت برای یک راه حل سیاسی در ونزوئلا را به بازی گرفته است.

رئیس جمهور آمریکا جزو اولین مقاماتی بود که در جریانات ونزوئلا دخالت کرده و رئیس جمهور خود خوانده این کشور را به رسمیت شناخت.

روز 23 ژانویه سال جاری “خوان گوایدو” خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرد. بسیاری از کشورها و از جمله آمریکا و آلمان دولت گوایدو را به لحاظ سیاسی به‌ رسمیت شناختند. اکنون نتیجه ارزیابی حقوقی پارلمان آلمان درباره به‌ رسمیت شناختن گوایدو از سوی دولت آلمان این اقدام را غیر قانونی ارزیابی کرده است.

روزنامه تاگس شاو به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش می‌دهد که ارزیابی حقوقی پارلمان آلمان به‌ رسمیت شناختن گوایدو از سوی دولت آلمان را مغایر اصل “عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر” می‌داند و از این منظر آن را با حقوق بین‌الملل ناسازگار ارزیابی کرده است.

افزون بر آن، طبق همین ارزیابی، به‌ رسمیت شناختن یک رهبر اپوزیسیون پیش از آنکه رسما قدرت سیاسی کشوری را در اختیار داشته باشد، از منظر حقوقی جای تردید دارد.

نکته دیگری که در ارزیابی هشت صفحه‌ای کارشناسان حقوقی پارلمان آلمان آمده این است که دولت آلمان بر اساس سیاست کلی خود تا کنون کشورها را به رسمیت می‌شناخته است و نه دولت‌ها را. همین موضوع نیز به لحاظ حقوقی نوعی تابوشکنی از سوی دولت آلمان بوده است.

چندی پیش پس از به پایان رسیدن اولتیماتوم تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا، آلمان و شماری از کشورهای اروپایی “خوان گوایدو” را به عنوان رئیس دولت موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند.

مرکل اعلام کرد که که بی‌اعتنایی مادورو به اولتیماتوم تعیین شده از سوی کشورهای اروپایی علت به‌رسمیت شناختن گوایدو از سوی این کشور است.

از سوی دیگر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم از بی‌اعتنایی نیکلاس مادورو به درخواست اتحادیه اروپا در رابطه با تجدید انتخابات ریاست جمهوری ابراز تاسف کرد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز همچون صدراعظم “خوان گوایدو” را رهبر مشروع ونزوئلا خواند و از او خواست تا زمینه‌های برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و دموکراتیک در ونزوئلا را فراهم کند.

هایکو ماس، گفت با توجه به قانون اساسی ونزوئلا، رهبری خوان گوایدو بر دولت موقت این کشور از نظر آلمان مشروعیت دارد.

آلمان، بریتانیا و فرانسه به نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا تا پایان روز 14 بهمن (3 فوریه) فرصت داده بودند که مقدمات تجدید انتخابات ریاست جمهوری آن کشور را فراهم کند. کشورهای یاد شده تهدید کرده بودند که در غیر این صورت، این کشورها خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون این کشور را به رسمیت خواهند شناخت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید