کنسرت خواننده اتریشی در تالار وحدت

    کد خبر :491836
کنسرت خواننده اتریشی

در آخرین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ارکستر «آیسو» به رهبری مازیار یونسی در تالار وحدت برگزار شد.

شامگاه ۲۹ بهمن در آخرین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ارکستر «آیسو» با اجرای آثاری از موتسارت، یوهان اشتراوس، گوستاو هولست، ریچارد واگنر و فری وونش در تالار وحدت برگزار شد.

نخستین قطعه كه اركستر نواخت، عروسی فیگارو اثر موتسارت آهنگساز شهیر قرن هجدهم اتریشی بود. این اپرا در چهار پرده تصنیف شده كه داستان آن برگرفته از نمایش ازدواج فیگارو یا یك روز شلوغ، نوشته پییر بومارشه است.

فلوت سحر آمیز چه می‌گوید؟

با آمدن رافائل فینگر لوس خواننده اپرا روی صحنه، اركستر بخش‌هایی از اپرای فلوت سحرآمیز اثر موتسارت را نواخت. این اثر در دو پرده و در قالب زینگ اشپیل، تركیبی از آواز و گفتگو است. در این داستان یك زوج جوان در تكاپو برای رسیدن به یكدیگر هستند و برای این هدف مجبورند از جانب زرتشت كه صاحب خرد و داناییست، آزمون‌هایی را پشت سر بگذارند.

قطعه بعدی، والس امپراتور اثر یوهان اشتراوس پسر، آهنگساز قرن نوزدهم اتریشی بود.

بخش دوم این كنسرت با اجرای سوئیت سینت پل اثر گوستاو هولست، آهنگساز بریتانیایی قرن نوزدهم آغاز شد. تانهویزر، دومین قطعه این بخش بود. این قطعه اثر ریچارد واگنر، آهنگساز شهیر آلمانیست. شهرت این آهنگساز به خاطر تصنیف اپرا‌هایش است و او را ادامه دهنده راه بتهوون می‌دانند.

فرشته‌ها برای تعطیلات به وین می‌روند

بعد از اجرای پیتزیكاتو پولكا اثر اشتراوس كه سومین قطعه رپرتوار اركستر آیسو در بخش دوم بود، رافائل فینگر لوس دواباره روی صحنه آمد تا قطه فرشتگان برای تعطیلات به وین می‌روند را همراه اركستر اجرا كند. در پایان اوورتور قطعه جیپسی بارون توسط اركستر نواخته شد و قسمت آوازی آن با اجرای فینگر لوس، به عنوان قطعه بیز كنسرت اجرا شد كه با تشویق‌های مخاطبان همراه شد.
نکته قابل توجه در اجرای ارکستر «آیسو» تم غربی قطعات بود درحالی که جشنواره تاکید زیادی روی آهنگسازان ایرانی دارد.

در این اجرا رافائل فینگر لوس خواننده اتریشی به عنوان سولیست باریستون در این ارکستر حضور داشت. این خواننده در سالن اصلی اپرای وین فعالیت می‌کند و توانایی ویژه ای در اجرای اپرا دارد.

از نکات اجرا برخورد خوب رهبر ارکستر با نوازندگان گروه بود و پس از اتمام قطعات همراه ارکستر ادای احترام‌ می‌کردند.

مازیار یونسی رهبر این ارکستر درباره خواننده اپرای اجرا گفت: رافائل فینگر لوس یكی از خوانندگان باریتون اتریش است كه بسیار پر كار است. از آنجا كه امكان حضور در تمرین ها را نداشت مقرر شد یك روز قبل از اجرا به ایران بیاید و فقط در اجرای اصلی حضور پیدا كند.

ارکستر «آیسو» (ایران-اتریش) از مجموعه های فعال حوزه موسیقی است که از سال ۱۳۸۵ در انجمن فرهنگی اتریش در تهران کار خود را آغاز کرده است و با هنرمندان اتریشی فعالیت می‌کند.

از جمله مهمانان آخرین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر می‌توان به مدیر بخش فرهنگی سفارت اتریش، رهبر ارکستر قزاقستان اشاره کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید