فرمانداران 16 ایالت آمریکا علیه ترامپ شکایت کردند

    کد خبر :491694
دولت فدرال آمریکا

فرمانداران 16 ایالت آمریکا در پی اعلام وضعیت فوق العاده از سوی رئیس جمهوری آمریکا برای ساخت دیوار مرزی، از این اقدام ترامپ شکایت کردند.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، ائتلافی از 16 ایالت آمریکا به رهبری ایالت کالیفرنیا این شکایت را از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دادگاه منطقه شمالی کالیفرنیا ثبت کردند.
خاویر باسرا دادستان کل ایالت کالیفرنیا در این باره گفت: امروز در روز «رئیسان جمهوری» ما ترامپ را به دادگاه می کشانیم تا جلوی سوء استفاده او از قدرت را بگیریم.
وی افزود: از رئیس جمهوری ترامپ شکایت می کنیم تا از اقدام یکجانبه او برای دزدی بودجه مالیات دهندگان که به صورت قانونی از سوی کنگره برای مردم ایالت ما تعیین شده بود، جلوگیری کنیم.
سه زمیندار تگزاسی و یک گروه محیط زیستی نخستین کسانی بودند که علیه اقدام ترامپ شکایت کردند و آن را ناقض قانون اساسی و حقوق مالکیت دانستند.
رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه پس از خودداری کنگره از تامین بودجه مورد درخواست برای ساخت دیواری در مرز با مکزیک، وضعیت فوق العاده در مرزهای جنوبی کشورش اعلام کرد تا بتواند از بودجه تخصیص یافته برای امور دیگر در ساخت این دیوار استفاده کند.
ترامپ که در رقابت های انتخاباتی سال 2016 شعار ساخت این دیوار را داده بود، آن را برای صیانت از مرزهای جنوبی ضروری می داند اما دمکرات های کنگره که مخالف چنین چیزی هستند، جلوی تامین بودجه 5.7 میلیارد دلاری مورد درخواست وی را گرفتند.
شکایت های مطرح شده علیه ترامپ می تواند تلاش های او برای ساخت این دیوار را کُند کند، اما به احتمال زیاد تصمیم نهایی درباره این شکایت در دیوان عالی آمریکا اتخاذ شود که اکثریت اعضای آن گرایش محافظه کارانه دارند.
شکایت این 16 ایالت در روز موسوم به «روز رئیسان جمهوری» در حالی ثبت می شود که مردم در شهرهای مختلف آمریکا علیه همین تصمیم ترامپ دست به تظاهرات زدند.
تعداد بسیار زیادی از فعالان اجتماعی آمریکا در شهرهای واشنگتن، شیکاگو و ده ها شهر دیگر در روز موسوم به «روز رئیسان جمهوری» علیه تصمیم ترامپ برای اعلام وضعیت فوق العاده در مرزهای جنوبی تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان در شهر شیکاگو در اطراف بازار فدرال جمع شده و شعارهای «ترامپ را بیرون کنید» و «وضعیت فوق العاده قلابی» و همچنین شعارهایی در حمایت از مهاجران سر دادند.
دمکرات های آمریکا گفته اند که اعلام وضعیت فوق العاده از سوی ترامپ خلاف قانون اساسی آمریکا است و آن ها علیه وی اقدامات قضایی انجام خواهند داد.
بن بست بودجه آمریکا که ناشی از دعوای ترامپ با دمکرات ها بر سر بودجه دیوار مرزی بود باعث طولانی ترین تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا به مدت 35 روز شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید