آیا گران قیمت‌ترین نقاشی جهان تقلبی است؟

    کد خبر :491237
گران‌قیمت‌ترین نقاشی جهان

صحت اصالت تابلو نقاشی «‌سالواتور موندی» که منسوب به «لئوناردو داوینچی» استاد چیره دست رنسانس است به دلیل شک و تردیدهای مطرح شده در روزهای اخیر زیر سوال رفته است.

به نقل از دیلی آنلاین، تابلو نقاشی «سالواتور موندی» در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه «‌داوینچی» گالری ملی لندن رونمایی شد، توانست در سال ۲۰۱۷ رکورد گران‌قیمت‌ترین نقاشی جهان را در حراجی «کریستیز» بشکند.

«کریستیز» اعلام کرد: اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی این اثر را خریداری کرده است اما نمایش بعدی او که قرار بود در موزه «لوور» انجام شود بدون هیچ توضیحی لغو شده است.

تابلو نقاشی «‌سالواتور موندی» که چهره مسیح (ع) را به عنوان «‌منجی جهان» به تصویر می‌کشد در حال حاضر به یکی از آثار کارگاه آموزشی «داوینچی» که توسط یکی از دستیاران این هنرمند کشیده شده نسبت داده می‌شود.

«‌ژاک فرانک» مورخ هنری روز یکشنبه به خبرگزاری «‌تلگراف» اعلام کرد که مقامات سیاسی و کارمندان موزه «لوور» مطلع هستند که این نقاشی متعلق به «‌لئوناردو داوینچی» نیست.

ظاهراً «فرانک» نامه‌ای برای «مانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نوشته است تا او را نسبت به افتتاح نمایشگاه «‌داوینچی» در موزه لوور با وجود تابلو نقاشی‌ای که گمانه‌هایی از تقلبی بودن آن وجود دارد مطلع کند چرا که در صورت نمایش این اثر رسوایی بزرگی رخ خواهد داد.

گفته می‌شد موزه «‌لوور» پاریس این اثر را نادیده گرفته و برنامه‌های خود را برای به نمایش گذاشتن آن در نمایشگاه «‌داوینچی» لغو کرده است.

اما سخنگوی این موزه در مصاحبه با میل آنلاین بیان کرد: «موزه «‌لوور» پاریس برای قرض گرفتن این اثر و نمایش آن در ماه اکتبر درخواست کرده است و در انتظار پاسخ این درخواست است. آقای «فرانک» یکی از متخصصانی بود که به مدت ۷ یا ۸ سال در ترمیم اثر «‌حنای مقدس» با ما همکاری کرد. او در حال حاضر در نمایشگاه «‌داوینچی» کار نمی‌کند و هیچگاه به عنوان متصدی این موزه مشغول به کار نبوده است. نظر او یک نظر شخصی است و ارتباطی با موزه «‌لوور» ندارد.»

در ماه آگوست سال گذشته نیز «متیو لندروس» محقق دانشگاه «‌آکسفورد» اعلام کرد تابلو «‌سالواتور موندی» در حقیقت توسط «برناردینو لوئینی» یکی از دستیاران «‌داوینچی» خلق شده است.

گزارشات حاکی از آن است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی این اثر را خریداری کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید