جهانگیری: عده‌ای حسود در کشور دنبال زمین‌زدن ثروتمندان هستند

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ۱۶:۱۰
    کد خبر :491194

معاون اول رئیس جمهور گفت: عده‌ای کم‌توجه و حسود هستند و نمی‌خواهند آینده کشور را ببینند و زمانی که فردی را می‌بینند دارای ثروت بالایی است، دنبال راهکارهایی برای زمین زدن او هستند، این در حالی است که ما باید حامی و پشتیبان بخش خصوصی باشیم.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در مراسم تجلیل از حاج علاء میرمحمد صادقی کارآفرین و فعال اقتصادی، که در اتاق بازرگانی برگزار شد، با اشاره به شخصیت مرحوم میرمحمد صادقی گفت: آقای میرمحمد صادقی یک فعال اقتصادی، خوشنام و انسانی با اخلاق و مسئولیت‌شناس در مسائل مختلف جامعه است که خداوند این توفیق را به او داده تا توانسته به گونه‌ای عمل، خدمت و زندگی کند که امروز صاحب حضور جمع بسیار ارزشمند و خوبی از شخصیت‌های مختلف و فعالانی از حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور باشیم. آنها امروز آمدند تا به این کارآفرین خیرخواه خداقوت بگویند.

وی افزود: امروز تصورم بر این بود که مراسم تقدیر از آقای میرمحمد صادقی در محلی خارج از اتاق بازرگانی باشد، اما این خوش‌سلیقگی دست‌اندرکاران اتاق بازرگانی است که این چنین در محیط کار وی چنین مراسمی تقدیری را برگزار کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: شرایط اقتصادی کشور ویژه است و شاهد مسائل جدی بر ساختارهای اقتصادی هستیم که از برخی بیماری‌ها رنج می‌برد و در عین حال هم با چالش‌های اقتصادی روبه‌رو هستیم و البته باید گفت عملکرد اقتصادی‌مان به گونه‌ای بوده که اقتصادمان نیازمند اقداماتی جدی در زمینه ساختاری و عملکردها است.

وی بیان کرد: بخش خصوصی ایران بخشی باسواد و پرتوان فکری است و می‌تواند در جایگاهی باشد که برای برون‌رفت از وضعیت فعلی اقتصاد کشور راهکارهایی را ادامه دهد، نهادهای مدنی که در بخش اقتصادی شکل گرفته، دارای مدنیت بیشتری هستند و این نهادهای مدنی، نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و می‌توانند بسیاری از مشکلات را با ارائه راهکارهای مناسب حل کنند.

وی ادامه داد: هیچ راهی برای حل مسائل اقتصادی کشور نداریم جز آنکه بپذیریم بخش خصوصی وارد میدان شود و در این ماجرا میدان‌داری کند.

جهانگیری اظهار داشت: شاید اگر بخش خصوصی وارد میدان شود،با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو شود، اما این بخش پرتوان باید خودش را برای پذیرش مسئولیت توسعه ایران خود را جدی در صحنه بداند و توجهی به دولت نکند و روی سابقه، توان و علاقه‌اش به کشور و مردم حساب باز کند و در میدان قرار بگیرد.

وی با اشاره به موضوع اخلاق و مسئولیت اجتماعی گفت: بخش خصوصی واقعی نمی‌تواند نسبت به بحث اخلاق بی‌توجه باشد و یا مسئولیت اجتماعی خود را رعایت نکند، قوام جامعه به پیوندهای اجتماعی آن است، یعنی مردم جامعه در سخت‌ترین شرایط باید احساس تنهایی کنند، و ما اگر بتوانیم در این جامعه به گونه‌ای مسئولیت اجتماعی را عمل کنیم که مردم احساس نکنند در مقابل گرفتاری‌هایشان تنها هستند، در این صورت شاهد خواهیم بود که تا چه اندازه پیوند اجتماعی و سرمایه اجتماعی بالا می‌رود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: سرمایه اجتماعی جامعه مردم هستند که این بزرگترین سرمایه به شمار می‌رود، زمانی که مردم نسبت به یکدیگر اعتماد کنند و سپس مردم به جامعه اعتماد داشته باشند، میزان دلبستگی افراد به جامعه افزایش خواهد یافت و پیوندهای جامعه قوت می‌یابد.

وی با اشاره به بیانیه اخیر مقام معظم رهبری به عنوان گام دوم، گفت: ایشان هم در بیانیه اخیر به گونه‌ای مطرح کردند که با کسب و توزیع ثروت مخالفتی وجود ندارد،بلکه باید افراد را در این زمینه تشویق کرد.

به گزارش فارس ،جهانگیری تصریح کرد: امروزه برخی از افرادی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، ابهاماتی در سقف ثروت دارند و احساس‌شان بر این است که اگر ثروت‌شان از آن سقف بالاتر باشد، دیگر نمی‌توانند در این کشور زندگی کنند، در حالی که نسبت به کشورشان عرق بالایی دارند و این سؤال مطرح می‌شود که سقف ثروت در کشور چقدر است و این ابهامات همچنان ادامه دارد، اما سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی بر این موضوع بوده که دیگر بخش خصوصی چنین ابهامات و احساساتی نسبت به سقف ثروت نداشته باشند.

وی افزود: در کشورمان عده‌ای کم‌توجه و حسود هستند و نمی‌خواهند آینده کشور را ببینند و زمانی که فردی را می‌بینند دارای ثروت بالایی هستند، دنبال راهکارهایی برای زمین زدن او هستند، این در حالی است که ما باید حامی و پشتیبان بخش خصوصی باشیم، البته منظور از این بخش، بخش خصوصی سالم، قانونمند و براساس چارچوب قوانین عمل می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: با بخش خصوصی هیچ سرّ و سری ندارم، اما از همه آنها دفاع می‌کنم، همچنین اتاق بازرگانی باید پشتوانه‌ای قوی برای بخش خصوصی باشد و از آنها حمایت کند و به معرفی الگوها و نمونه‌های موفق بخش خصوصی بپردازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید