چرا علما بیشتر «لندن» و پایتخت‌های اروپایی را برای «تبیین ارزش‌های انقلاب» انتخاب می‌کنند؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵:۰۷
    کد خبر :491087

آیت‌الله موسوی جزایری امام جمعه اهواز چند روزی است که از سفر برگشته اما حاشیه های این سفر تمام نمی شود. این ماجرا گذشته از روایت جالب وی در مورد حجاب در خیابان های لندن؛ موضوعات بسیاری را زیر ذره بین کاربران فضای مجازی قرار داده است. مثلا اینکه چرا لندن و یک کشور آفریقایی نه؟ ادامه دار شدن حواشی حول محور این سفر بهانه خوبی برای بررسی روند اعزام علما و مبلغان مذهبی به کشورهای دیگر است.

محسن غرویان مدرس حوزه علمیه قم در این باره توضیح داد: « چندین نهاد و سازمان مسئولیت برنامه ریزی این نوع سفرهای تبلیغی و اعزام مبلغان را به عهده دارند. یکی از آن ها سازمان تبلیغات اسلامی است که بنده خودم چند بار از آن طریق به خارج از کشور اعزام شدم. سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز از سفرهایی را برنامه ریزی و علما را برای انجام امور مثل شرکت در همایش ها و سخنرانی به خارج از کشور اعزام می کند. من خودم از طرف این سازمان به ژاپن رفتم».

وی با اشاره به اینکه « در کشورهای دیگر نیز واحدی برای اعزام مبلغان مذهبی وجود دارد» گفت: « بیوت و دفاتر مراجع نیز گاهی در این زمینه فعالیت می کند و سفرها را از لحاظ مالی پشتیبانی می کنند». به گفته وی اغلب سفرهای مذکور در ماه رمضان ، محرم و صفر و مناسبت های مذهبی مثل ایام فاطمیه است. البته ممکن است که در ایام معمول سال نیز سفری انجام شود.

به گزارش آزادی ،غرویان در مورد کشورهای مقصد این سفرها نیز گفت: « همه کشورها می توانند مقصد باشند، مبلغان مذهبی به کشورهای اروپایی و آفریقایی اعزام می شوند. برخی کشورهای مسلمان نیز خود درخواست مبلغ می کنند و دفتر مقام معظم رهبری نیز یک بخش بین الملل دارد که در برنامه ریزی این سفرها ورود می کند». وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعزام علما و مبلغان مذهبی به کشورهای خارجی بر اساس رتبه بندی خاصی است یا خیر؟ روند انتخاب مبلغ را شرح داد و گفت: «گاهی دعوت کننده که مثلا می تواند دانشگاه یا موسسه فرهنگی در لندن باشد خود از یک فرد دعوت می کند و طی نامه ای مشخص می کند که در خواست اعزام چه کسی را دارد. اینجا نیز مرکز اعزام کننده کارهای لازم را انجام می دهد و سفر انجام می شود. گاهی نیز دعوت کننده فرد را مشخص نمی کند و صرفا سطح مورد نظر خود را می گوید. مثلا می گوید مبلغی که زبان انگلیسی یا آلمانی بداند و … . در این شرایط سازمان هایی که گفتم بر اساس شناختی که از افراد دارند مشخص می کنند که چه کسی اعزام شود.»

این مدرس حوزه علمیه قم در مورد اینکه این سفرها به طور معمول چند روز طول می کشد و چقدر هزینه دارد نیز گفت: «طول سفر مشخص نیست و بستگی به شرایط و اوضاع احوال دارد. موردی است و در هم سفری مشخص می شود که چند روز لازم است. بودجه نیز دست سازمان اعزام کننده است که چه مبلغی را در نظر بگیرد».

 

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حمید یزدی گفت:

    البته این عنوان شما صحیح نیست لطفا اصلاح فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید