پاسکاری‌ برخورد با زمین‌خواران شمال تهران

    کد خبر :490790
زمین‌خواری شمیرانات

در حالی که اداره کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان تهران به زمین‌خواری در مناطق حفاظت شده شمیرانات طی سال‌های گذشته اذعان دارند ولی هریک از این ادارات،دیگری را مسوول برخورد با متخلفان می‌داند.

درحالی‌که این روزها زمین‌خواری در ۲۳ هکتار از مناطق حفاظت شده شمیرانات و افزایش دو برابری زمین‌خواری در نیمه اول سال ۹۷ نسبت به سراسر سال ۹۶ مطرح شده است، کیومرث کلانتری -مدیر کل محیط زیست استان تهران- ضمن تکذیب این موضوع به ایسنا می‌گوید: من به عنوان مدیر کل محیط زیست استان اعلام می‌کنم که طی امسال و سال گذشته تصرف اراضی در مناطق حفاظت شده محیط زیست در شمیرانات رخ نداده است و تصرفاتی که برای آن‌ها امسال طرح دعوا شده مربوط به سال‌های گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست، قائم مقام در بهره‌برداری است، تصریح می‌کند: این موضوع که امسال دو برابر سال گذشته تصرف اراضی در مناطق حفاظت شده شمیرانات رخ داده، کذب است.

به گفته کلانتری، پرونده‌هایی که برای تصرف اراضی در مناطق حفاظت شده شمیرانات تشکیل شده مربوط به سال‌های قبل است و دستگاه‌های متولی از جمله سازمان جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی و اداره امور آب در دستگاه‌های قضائی طرح دعوا کرده‌اند.

در این میان اداره کل منابع طبیعی استان تهران با ارسال نامه‌ای به اداره محیط زیست شهرستان شمیرانات اعلام کرده است که در شش ماهه اول سال ۹۷، ۸۶ فقره پرونده تصرف اراضی در مناطق حفاظت شده شمیرانات و در سال ۹۶، ۵۱ فقره پرونده به اداره محیط زیست ارسال شده است و از محیط زیست درخواست شده که آخرین اقدامات قضائی خود را در رابطه با این پرونده‌ها اعلام کند.

موضوع اصلی اختلاف محیط زیست و منابع طبیعی برای طرح دعوا علیه زمین‌خواران منطقه حفاظت شده شمیرانات است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران مسئولیت طرح دعوا در عرصه‌های منابع طبیعی را به عهده اداره منابع طبیعی می‌داند و می‌گوید: حتی اگر منطقه‌ای که مورد تصرف قرار گرفته شده جزو مناطق چهارگانه محیط زیست باشد، نافی انجام وظایف از سوی منابع طبیعی نیست. با این وجود اداره محیط زیست استان تهران امسال ۱۰۴ مورد طرح دعوا در دستگاه‌های قضائی کرده است.

وی با بیان اینکه این ۱۰۴ مورد تصرف در سال‌های گذشته اتفاق افتاده ولی طرح دعواهای آن امسال بود، اظهار می‌کند: در نهایت چون سند زمین به اسم اداره منابع طبیعی است، منابع طبیعی باید در جلسات دادگاه حضور پیدا کند.

کلانتری با تاکید بر اینکه محیط زیست دستگاه نظارتی است و تنها وظیفه حفاظت را عهده‌دار است، می‌گوید: اداره محیط زیست امسال حتی بیشتر از سال‌های گذشته در دستگاه‌های قضائی در زمینه تصرفات طرح دعوا کرده است.

اما حسن شکری – رئیس اداره منابع طبیعی شمیرانات – نظر متفاوتی دارد و به نامه‌ای اشاره می‌کند که در آن مدارک و مستندات درباره تصرفات به اداره کل محیط زیست شهرستان شمیرانات ارائه شده است.

او به ایسنا می‌گوید: بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی، محیط زیست قائم مقام دولت در مناطق چهارگانه است. اگر تصرفی در اراضی ملی صورت گیرد وظیفه ما به‌عنوان منابع طبیعی است که تخلف را به مراجع قضائی اعلام کنیم ولی بحث ما در حال حاضر درباره مناطق چهارگانه است.

به گفته شکری، بر اساس اعلام محیط زیست ۷۰ درصد شهرستان شمیرانات منطقه حفاظت شده است همچنین بر اساس قانون حفاظت و بهسازی، محیط زیست در مناطق چهارگانه نماینده دولت است و باید درباره جرایم مربوطه در این مناطق به تکالیف قانونی خود عمل کند.

رئیس اداره منابع طبیعی شمیرانات در پایان با بیان اینکه اداره منابع طبیعی در پاییز امسال تصرفات اراضی در مناطق حفاظت شده را جانمایی و مشخص کرد، می‌گوید: تمام این موارد به محیط زیست گزارش داده شده است و این دستگاه باید نسبت به طرح دعوا اقدام کند.

به گزارش ایسنا، درحالی دستگاه‌های متولی در استان تهران طرح دعوا علیه متخلفان زمین‌خواری شمیرانات را پاسکاری می‌کنند که رهبر معظم انقلاب همواره برخورد با زمین خواران را از موضوعات بسیار مهم دانسته و بر همکاری بیش از پیش مسئولان و دستگاه‌ها برای مقابله با زمین خواری تاکید کرده‌اند. غلامحسین محسنی اژه‌ای – سخنگوی قوه قضائیه – نیز پیش از این زمین‌خواری را از موضوعات مهم کشور ذکر و تاکید کرده بود که قوه قضائیه مصمم است با هرگونه فساد بدون هیچ‌گونه ملاحظه و خط قرمزی مبارزه کند. از این رو انتظار می‌رود که دستگاه‌های متولی با استفاده از ابزارهای قانونی جلوی این گونه تعرض‌ها و تخریب طبیعت را بگیرند چرا که تعلل در برخورد با تخلفات تنها به نفع سودجویان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید