افزایش شمار پناهجویانی که قانونی وارد اروپا می‌شوند

    کد خبر :490761
پناهنده پناهجو مهاجر

تعداد کسانی که بدون نیاز به ویزا وارد یکی از کشورهای اتحادیه اروپا می‌شوند و تقاضای پناهندگی می‌دهند رو به افزایش است.

از هر پنج متقاضی پناهندگی یکی شهروند کشوری بوده که برای ورود به اتحادیه احتیاج به ویزا نداشته است.

معمولاً اغلب کسانی که در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی می‌دهند، یا با دریافت ویزا در کشور مبدا به اروپا آمده‌اند یا به شکل غیرقانونی از مرز عبور کرده‌اند. اما گروه سومی نیز در میان پناهجویان وجود دارند که تعدادشان رو به افزایش است؛ شهروندان کشورهایی که می‌توانند آزادانه به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنند و نیازی به گرفتن ویزا ندارند.

تازه‌ترین گزارش آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا (EASO) که نشریه گروه رسانه‌ای “فونکه” منتشر کرد نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی از هر پنج تقاضای پناهندگی یکی مربوط به شهروندان گروه سوم و کسانی بوده که به طور قانونی وارد حوزه “شنگن” شده‌اند.

حوزه شنگن شامل ۲۶ کشور اروپایی می‌شود که در مرزهای درونی آنها گذرنامه و ویزای مسافران کنترل نمی‌شود. بر این اساس هر فردی با داشتن ویزای یکی از این کشورها می‌تواند به ۲۵ کشور دیگر نیز سفر کند.

بنا بر این گزارش بیشتر کسانی که پس از ورود قانونی و بدون ویزا به اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی داده‌اند شهروندان کشورهای آمریکای لاتین و جنوب بالکان بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، بنابر گزارش دویچه‌وله، همچنین در سال ۲۰۱۸ تنها از کشور ونزوئلا که شهروندانش برای ورود به اتحادیه اروپا نیاز به دریافت ویزا ندارند ۲۲ هزار و ۲۰۰ نفر متقاضی دریافت پناهندگی شده‌اند و این تعداد دو برابر سال پیش از آن بوده است.

جایگاه دوم به شهروندان آلبانی تعلق دارد که ۲۱ هزار و ۹۰۰ نفرشان سال گذشته در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی داده‌اند. ۲۰ هزار نفر از متقاضیان نیز شهروند گرجستان و ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر اهل کلمبیا بوده‌اند.

به گزارش دفتر حمایت از پناهندگی اروپا، تعداد متقاضیان پناهندگی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به طور قانونی وارد این کشورها شده‌اند در سال ۲۰۱۸ به نسبت سال قبل نزدیک به یک سوم افزایش یافته و به ۱۱۵ هزار نفر رسیده است.

این تعداد بیش از مجموع تقاضاهایی بوده که شهروندان سوریه و عراق برای دریافت پناهندگی ارائه کرده‌اند. در گزارش یاد شده تصریح شده که تغییر و تحولات در این حوزه باید با دقت کافی مورد توجه قرار گیرد.

‌بنا بر این گزارش در سال ۲۰۱۵ بخش بزرگی از پناهجویانی که به کشورهای اروپایی وارد شدند شهروندان کشورهای بحران زده، به خصوص سوریه، عراق و افغانستان بودند. با توجه به این وضعیت در سال‌های بعد با بیش از ۴۰ درصد از تقاضاهای پناهندگی موافقت شده، اما این میزان در سال گذشته به ۳۴ درصد کاهش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید