پذیرش FATF هیچ نکته مثبتی برای ایران ندارد

    کد خبر :490747

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه پذیرش FATF هیچ نکته مثبتی برای ایران ندارد، گفت: در عوض آمریکایی‌ها می‌توانند از آن برای اعمال دقیق‌تر تحریم‌ها علیه ایران استفاده کنند.

پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» که صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با اشاره به اینکه ابزار قیمتی نمی‌تواند مشکل بخش انرژی را حل کند، گفت: استفاده از قیمت شرایط خاص خود را می‌طلبد.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارزش تولیدات در سال ۹۶، رقم ۶۹۴ هزار میلیارد تومان بود که در این بخش نفت را نیز شامل می‌شود، اما اگر بخواهیم تولید از نیروهای مولد بدون نفت را بررسی کنیم، به رقم ۵۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در ۵-۴ سال اخیر رشد اقتصادی خوبی نداشتیم، گفت: این موضوع موجب شد تا مردم ما دچار تحریم نیز شوند. این موضوع مربوط به تحریم نیز بوده است.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در حال حاضر رکود و بیکاری در کشور ما بسیار بالاست و سرمایه‌گذاری جدید در کشور نداریم و از همه مهم‌تر ضریب جینی در کشور نیز بالا رفته که این موضوع در بخش شهرنشینی بیشتر است.

داودی با اشاره به نرخ تورم گفت: تا سال گذشته دولت توانسته بود نرخ تورم را کنترل کند، اما با توجه به سیاست‌های اقتصادی که از سال پیش در نظر گرفت و به خصوص موضوع ارز خارجی، کنترل نرخ تورم از دست دولت خارج شد.

وی همچنین با اشاره به علت ایجاد وضعیت بد اقتصادی در کشور گفت: مهم‌ترین علت، نگاه دولت‌مردان ایران به بیرون از کشور است که برای این موضوع باید حتما به نگاه به داخل تبدیل شود و موضوع دیگر جنگ اقتصادی و تحریم‌هاست که متأسفانه دولت شرایط جنگ اقتصادی را درک نکرده است و بودجه‌ای که هم‌اکنون در مجلس در حال تصویب است، متناسب با تحریم و جنگ اقتصادی نیست.

داودی با اشاره به شرایط آمریکایی‌ها گفت: آنها از سال ۲۰۰۴ ساختار خود را تغییر دادند و در وزارت دارایی‌شان عملا مرکز مبادلات مالی در جهان را تشکیل دادند که کارش رصد مبادلات مالی در جهان است و البته هدف آنها ایران است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنها به طور دقیق می‌دانند چه کاری دارند انجام می‌دهند، اما در ایران برای مقابله با تحریم‌ها هنوز اقدامات قابل توجهی انجام نداده‌ایم.

وی گفت: آمریکایی‌ها برای مقابله با ایران حتی عرف دیپلماتیک را رعایت نکردند و مسئولان ارشدشان با کارشناسان کشورهایی که مشتری کالا و نفت ایران بودند، به گفت‌وگو پرداختند تا از ایران کالا و نفت نخرند، اما در ایران هیچ اقدام مفیدی در این خصوص انجام نشد و حتی چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران بود، ما یک سال در این کشور سفیر نداشتیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیگر مشکلات موجود اضافه کرد: بحث قاچاق و مشکلات پولی از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره کرد، زیرا ساختار ارزی کشور ساختار مناسبی نیست و در کنار آن روند کند پروژه‌های عمرانی و فساد اقتصادی نیز بر این مشکلات دامن زده است.

این مقام مسئول با اشاره به معطل کردن کشور به بیرون که تجربه آن را در برجام داشتیم گفت: ما در دوران برجام دیدیدم که حتی یک سرمایه‌گذاری هم انجام نشد. اما الان موضوع FATF مطرح می‌شود که می‌گویند ما باید FATF را بپذیریم تا بتوانیم مبادلات بانکی انجام دهیم، اما همین جا اعلام می‌کنم که پذیرش FATF مشکلات ما را افزایش خواهد داد.

به گزارش فارس ،داودی گفت: پذیرش FATF کوچک‌ترین مشکل ما را نیز برطرف نخواهد کرد و هیچ نکته مثبتی را برای ما نخواهد داشت، اما در عوض آمریکایی‌ها بارها گفته‌اند که ایران با پذیرش FATF دست ما را برای تکمیل بسته تحریم‌ها باز می‌گذارد و عملا پذیرش FATF می‌تواند دقت تحریم‌ها را برای آمریکا افزایش دهد. و اصطلاحاً آنها می‌توانند در تحریم نقطه‌زنی کنند. به همین دلیل پذیرش FATF اصلا به صلاح ایران نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید