هرج‌ومرج در بازار خودرو و افزایش شوکه کننده قیمت‌ها/ چرا ترمز افزایش نرخ خودرو کشیده نمی‌شود؟/ عزیزی: آشفتگی بازار به علت سوء مدیریت خودروسازان است

    کد خبر :490518

قیمت خودروها در هفته‌های اخیر به طرز عجیبی افزایش پیدا کرده است؛ وضعیت به گونه‌ای شده که هر فرد عادی اگر قیمت خودروهای داخلی را صرفاً طی یک هفته اخیر دنبال کرده باشد از افزایش قیمت خودروها حتماً شوکه و شگفت زده شده است و کسی هم پاسخگو نیست!

بر اساس نرخ‌های جدید در بازار، قیمت اکثریت خودروها با افزایش مواجه شده و برخی از خودروها تا ۲۸ میلیون نیز گران شدند؛ البته نکته تاسف برانگیز این است روند صعودی افزایش قیمت خودرو از هفته به روز و از روز به ساعت تغییر کرده است. بر این اساس نمی‌توان دقیقاً پیش بینی کرد قیمت فلان محصول در ساعات و روزهای آینده دقیقاً چقدر خواهد بود.

این افزایش قیمت در حالی رخ داده که نارضایتی افکار عمومی از خودروسازان نیز اوج گرفته و بسیار بعید هم است تغییری در کیفیت خودروها رخ داده شود؛ از سوی دیگر بسیاری از افراد که قبلاً خودروهای پیش فروش ثبت نام کردند نیز خودروهای خود را دریافت نکرده‌اند و همچنان منتظر هستند.

در این وضعیت با نزدیک شدن به شب عید، طبق روال هر سال این انتظار وجود دارد که قیمت ها دوباره افزایش یابد؛ بخصوص این که کنترل و نظارتی بر بازار وجود ندارد و عرضه خودرو نیز در حد مطلوب و مناسبی نیست. افزایش چند باره قیمت خودرو طی ماه‌های اخیر در حال رخ داده که وزیر صنعت، معدن و تجارت از سامان دهی و حتی از کاهش قیمت خودرو سخن گفته بود.

بر اساس فرمول قیمت گذاری تصویب شده قرار بود قیمت فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار باشد، تا با افزایش عرضه توسط خودروسازان، قیمت خودرو در طی زمان کاهش یابد؛ اتفاقی که عملاً محقق نشده است؛ قرار بود با صدور مجوز افرایش قیمت و عرضه خودروسازان با قیمت کمتر از ۵درصد قیمت بازار نه تنها قیمت‌ها در بازار کنترل شود، بلکه سودی که به جیب دلالان و مافیای خودرو می‌رود به جیب خودروساز و مردم روانه شود، اما همه این موارد و قولی وزیر صنعت داد، عملی نشد و حتی قیمت خودرو دوباره افزایش شدیدی یافت و فاصله قیمت کارخانه و بازار دوباره زیاد شد.

خودروسازان که در چند ماه گذشته با توقف عرضه خودرو به بازار، به رشد قیمت دامن زدند و قرار بود با افزایش قیمت قیمت کارخانه، خودرو عرضه کنند باز هم خلف وعده کرده و شاید عرضه خودرو را به صورت قطره چکانی انجام می‌دهند و از سوی دیگر با رشد تقاضای خودرو شاهد افزایش قیمت‌ها در این بازار هستیم.

بر اساس آخرین قیمت خودرو که دیروز در رسانه ها منتشر شد پراید ۱۱۱ به قیمت ۴۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به قیمت ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵به قیمت ۷۸میلیون تومان، تیبا به قیمت ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو پارس به قیمت ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چانگان به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان، دنا ۱۰۸ میلیون تومان و رانا به قیمت ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

قیمت خودرو در بازار امروز نیز روند صعودی خود را ادامه داد؛ به نحوی که خانواده پراید شاهد رشد ۱ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی و خانواده پژو ۲۰۶ با افزایش ۵ میلیون تومانی قیمت ها روبه‌رو است. در بازار امروز خرید و فروش خودرو قیمت پراید ۱۱۱ به کانال ۴۷ میلیون تومان رسیده است؛ همچنین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با افزایش ۵ میلیون تومانی با قیمت ۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۸۰ میلیون تومان، معامله قرار می‌گیرد.

دلایل آشفته بازار کنونی قیمت خودرو از زبان عضو کمیسیون صنایع مجلس: خودروسازها از جیب مردم هزینه می کنند

محمد عزیزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تبیین چرایی وضعیت کنونی بازار خودرو می‌گوید: بخشی از آشفتگی بازار به علت سوء مدیریت خودروسازان است.

وی در گفتگو با الف، با بیان اینکه هزینه سربار یکی از عوامل تعیین کننده هزینه تمام شده خودرو است، خاطر نشان کرد: این هزینه را در حال حاضر مردم می‌دهند. متاسفانه به علت تورم نیرو، منابع انسانی، هیئت مدیره ها، شرکت های زیان ده، هزینه سربار خودروسازان بالاست.

عزیزی گفت: در حال حاضر شرکت‌های در زیرمجموعه دو خودروساز وجود دارد که هیچ کاری نمی‌کنند ولی اعضای هیئت مدیره دارند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به دخالت وزارت صنعت در صنعت خودروسازی تصریح کرد: دخالت دولت در صنعت خودرو و حمایت از آنها موجب شده تا کار خراب شود.

وی ضمن انتقاد از رفتار دوگانه وزارت صنعت در برخورد با دو خودروساز گفت: چرا این وزارت خانه به خود اجازه می‌دهد که در یک سال چندین بار مدیرعامل یک خودروسازی را تغییر دهد، درحالی که دیگر مدیرعامل خودروساز بزرگ کشور چندین سال است که بدون تغییر مانده است.

عزیزی با بیان اینکه مدیران خودروسازی برای ماندن در قدرت از جیب مردم هزینه می‌کنند، گفت: ساختار و نحوه مدیریت خودروسازی کشور دچار ایراد است که بایستی تغییر کند.

نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تحریم ها به خوبی نشان داد که خودروسازی کشور به شدت به خارج از کشور و قطعات وارداتی وابسته است. این به معنای آن است که ما مونتاژکار هستیم و هنوز قادر به تولید خودرو ملی براساس توان داخل نیستیم.

وی لغو ممنوعیت واردات خودرو را یکی دیگر از راه حل ها دانست و گفت: خودروساز به هر قیمتی که دلشان می‌خواهد قیمت خودرو را افزایش می‌دهند، مگر این که واردات خودرو به کشور با تعرفه منطقی باز شود.

به گزارش الف، عزیزی با طرح این سوال که چرا فقط خودروسازان داخلی زیان ده عمل می‌کنند در حالی که خودروسازان بخش خصوصی این شرایط را ندارند، گفت: چرا باید منابع عظیم بانکی صرف این دو خودروساز بزرگ شود که کیفیت تولیداتشان به نسبت دیگر خودروهای جهانی بسیار پایین تر است.

در نهایت باید گفت با وضعیتی آشفته‌ای یا بهتر هرج و مرج که در بازار خودرو بوجود آمده در آینده‌ای نزدیک باید مبالغ نجومی برای خرید خودروهای داخلی هزینه شود. بدون شک اگر کمتر از یک سال قبل عنوان می‌شد که قیمت فلان خودرو قرار است طی مدت چند ماه به میزانی افزایش یابد که به قیمت خودروهای خارجی در آن روز برسد، کسی باور نمی کرد، اما با وضعیتی که هم اینک بوجود آمده باید گفت اگر نظارت و کنترل مناسبی در بازار اعمال نشود، بزودی با قیمت های عجیب و غریب تری نیز مواجه خواهیم شد و لازم است وزارت صنعت و معدن و سازمان‌های دیگر مسئولانه‌تر اقدام کنند و پاسخ باشند اما با این وضعیت معلون نیست قیمت‌ها به کجا برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید