ظریف: اسرائيل به دنبال جنگ در منطقه است

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ۱۷:۳۴
    کد خبر :490516
ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان بعد از سخنرانی ابتدایی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ به سوالات مجری این نشست در ارتباط با برجام، تعامل ایران با اروپا، فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین مسائل حقوق بشری پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، وی در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه معتقدند که ایران باید در ارتباط با فعالیت‌های موشکی خود به صورت جداگانه با اروپایی‌ها مذاکره کند و این فعالیت‌ها را متوقف کند، خطاب به مجری سوال‌کننده، گفت: آیا ایران باید مثل مرده دراز بکشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر این‌که شورای امنیت از ایران خواسته است که فعالیت موشکی نداشته باشد، خاطر نشان کرد: این شورا به ایران اعلام کرده که موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند طراحی نکند که ما نیز در همین راستا حرکت کرده‌ایم و موشک‌های ما دارای چنین کاربردی نیستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در پاسخ به این موضوع با انتقاد از کشورهای غربی به خاطر حمایت‌هایشان از صدام در جریان جنگ تحمیلی، اظهار کرد: این کشورها میلیاردها دلار از نظر تجهیزات نظامی به صدام کمک کردند. در این جنگ شاهد استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی آلمان، هواپیماهای انگلیسی و تجهیزات فرانسوی بودیم، ولی چه کسی در برابر به ما کمک کرد؟ کسی به ما کمک نکرد.

ظریف در ادامه با تاکید بر این‌که من برای راضی‌کردن آقای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آنها آسیب برسانند، گفت: هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند اذیت هستند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل کنند و ما را محاکمه کنند.

این دیپلمات کشورمان در مورد برخی گزارش‌ها از جمله گزارش نیویورک تایمز مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها در تلاش هستند که در برنامه موشکی ایران خرابکاری کنند، گفت: ما در حال تحقیق در مورد این موضوع هستیم. شما اگر یادتان باشد آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در ترور چند دانشمند هسته‌ای‌مان با یکدیگر همکاری کردند.

وی ادامه داد: یکی باید بایستد و بگوید اینجا جنگل نیست و قانون جنگل نیز نیست که عده‌ای بخواهند در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کنند و اینگونه اقدامات را انجام دهند.

ظریف با بیان این‌که ما حق داریم از خودمان دفاع کنیم، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تصریح کرد: آمریکایی‌ها سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار برخی کشورهای منطقه ما قرار داده‌اند و آقای ترامپ از این سلاح‌ها به عنوان سلاح‌های زیبا یاد می‌کند. سلاح‌هایی که اکنون می‌بینیم بر روی سر مردم یمن ریخته می‌شود.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که چندی پیش اروپایی‌ها تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کردند و آنها از انجام برخی اقدامات تروریستی از سوی ایران در اروپا اظهار نگرانی کرده‌اند و این اقدامات ایران چه زمانی قرار است به پایان برسد، اظهار کرد: لازم است که من دراینجا چند مساله را مشخص کنم. یکی از دیپلمات‌های ایران به اتهام این‌که قصد داشته در فرانسه بمب‌گذاری کند بازداشت شده است و این موضوع دقیقاً در روزی اتفاق افتاد که رئیس جمهور ما بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی و آماده‌سازی قرار بود به اروپا سفر کند. دقیقاً روزی اتفاق افتاد که قرار بود این سفر انجام شود نه چند روز قبل‌تر و نه چند روز بعدتر. این موضوعی است که باید به آن توجه کنیم. این اقدام می‌تواند یک نقشه و یا عملیات خودسرانه باشد و حتماً کشور ما انجام نداده است. ما نفوذی که به دست آورده‌ایم را با کارهای دیوانه‌وار به دست نیاوردیم.

وی بار دیگر با بیان این‌که اروپایی‌ها دیپلمات ما را دستگیر کرده‌اند این در حالی است که نهادهای امنیتی این کشورها می‌گویند هیچ شواهدی مبنی بر اتهام او وجود ندارد، ادامه داد: آنچه که روشن است این است که در اروپا افرادی هستند که تا سال ۲۰۱۲ در لیست گروه‌های حامی تروریست از سوی اتحادیه اروپا قرار داشتند و بعد از آن از این لیست خارج شدند.

ظریف همچنین با اشاره به ارتباط برخی مقام‌های آمریکایی با گروه منافقین از جمله سخنرانی جان بولتون در نشست سالانه این گروه اظهار کرد: ما می‌بینیم که جان بولتون به منافقین قول می‌دهد که آنها سال بعد در ایران جشن می‌گیرند و سخنرانی را علیه ایران مطرح می‌کنند.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر این‌که آیا به نظرش دولت ترامپ به دنبال این است که رژیم در ایران را تغییر دهد، اظهار کرد: آنها گفته‌اند که تنها هدف‌شان تغییر رژیم در ایران است. اقدامات‌شان را در این چارچوب انجام می‌دهند. هدف‌شان از خروج از برجام نیز تغییر رژیم ایران بود. ایالات متحده در حال گوش دادن به سخنان افراد اشتباهی است. آنها ۴۰ سال است که تصور می‌کنند جمهوری اسلامی ایران از بین می‌رود و بخار می‌شود، در حالی که هفت دولت تغییر کرده و ما اینجا هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با حضور ایران در سوریه و اظهارنظرهای برخی از کارشناسان مبنی بر درگیری‌های احتمالی در این منطقه تاکید کرد: ما با دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور پیدا کرده‌ایم.

ظریف با اشاره به حملات غیرقانونی اسرائیل به نقاط مختلف سوریه و مورد هدف قراردادن برخی از مناطق این کشور، اظهار کرد: هیچکس اسرائیل را سرزنش نمی‌کند که به صورت غیرقانونی عملیات انجام می‌دهد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از رفتارهای دوگانه غربی‌ها در ارتباط با موضوع حقوق بشر، افزود: ماجرای جمال خاشقجی مشخص کرد که ماهیت مساله حقوق بشر برای آنها چگونه است. رفتار آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها کاملاً برخلاف حقوق بین‌الملل است. آنها از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند. یک جا آقای بولتون گفت حقوق بشر برای ما ابزاری در جعبه ابزار است که هر وقت بخواهیم از آن استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که تعدادی از فعالان محیط زیست در ایران بازداشت هستند و اتحادیه اروپا اعلام کرده که نمی‌تواند کمکی به مساله محیط زیست در ایران بکند، چرا که حامیان محیط زیست در ایران در زندان هستند، آیا شما می‌توانید در اینجا بگویید که روند پرونده آنها روند عادلانه‌ای خواهد بود، گفت: تمام نگرانی‌ها در ارتباط با موضوع حقوق بشر بعد از ماجرای جمال خاشقجی کنار رفت. برخی از کشورهای اروپایی‌ها همچنان به فروش سلاح خود به عربستان سعودی ادامه می‌دهند. بعد ما را متهم می‌کنند اجازه بدهید که ریاکاری در زمینه حقوق بشر را کنار بگذاریم. روابط کشورهای غربی با عاملان این جنابت به مانند قبل از انجام این جنایت است و تغییری در این روابط ایجاد نشده است.

ظریف در ادامه پاسخ به سوال مجری این برنامه که خبرنگار شبکه بی بی سی ورد است و تاکنون چندین بار با ظریف مصاحبه کرده است، تصریح کرد: ما در دولت هستیم و قوه قضائیه را کنترل نمی‌کنیم.

مجری برنامه خطاب به وی گفت که آقای روحانی در هنگام انتخاب شدن به مردم وعده داد که آزادی‌های بیشتری را به مردم بدهد که ظریف در واکنش تصریح کرد: ما برای امنیت به مردم خودمان متکی هستیم و از بیرون حمایتی نمی‌گیریم. ما معتقدیم مسأله عدالت و آزادی فقط یک مسأله اخلاقی نیست، بلکه امنیتی نیز هست. مسائلی در کشور ما است که من و دولت موافق آن نیستیم ولی قوه قضائیه در کشور ما مستقل است و رئیس جمهور قدرتی برای نظارت بر آن ندارد. در مورد آنچه که شما گفتید دادگاه و قانون تصمیم‌گیری می‌کند، من می‌توانم خواستار رفتارهای انسان‌دوستانه با آنها شوم که این کار را انجام داده‌ام‌.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که بریتانیا به برخی از شهروندان این کشور از جمله ایرانیان دو تابعیتی در مورد سفر به ایران هشدارهایی را داده است، اظهار کرد: ما هزاران نفر ایرانی دو ملیتی داریم که به ایران رفت‌وآمد می‌کنند و مشکلی برای آنها پیش نیامده است. درست یا غلط تعدادی از آنها در زندان هستند ولی من یک سوال دارم آیا اگر یک ایرانی در زندان‌های شما باشد ما باید بگوییم که تمام ایرانی‌هایی که در انگلیس هستند این کشور را ترک کنند؟

وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که ما بعضاً در کشورمان با مشکل‌ها و کمبودهایی روبه‌رو هستیم که باید به آن توجه کنیم و در جهت حل آن تلاش کنیم ولی این ربطی به اروپا ندارد، خطاب به مجری این برنامه گفت: شما به ما نگویید که تجار اروپایی برای سرمایه گذاری به ایران نمی‌آیند، چون نگران حقوق بشر هستند در حالی که می‌بینیم آنها در عربستان سعودی حضور پیدا می‌کنند و سرمایه گذاری می‌کنند. من خودم در دانشگاه در ارتباط با موضوع حقوق بشر درس داده‌ام در این مورد دغدغه دارم و معتقدم که این موضوع باید رعایت شود و یک نیاز امنیتی است، اما کشورهای غربی از جمله ایالات متحده در موقعیتی قرار ندارند که به ما درس اخلاق بدهند در حالی که در جنگ هشت ساله از صدام حمایت کردند. شما می‌بینید که عربستان سعودی از بیانیه شورای حقوق بشر علیه ایران حمایت می‌کند. در حالی که این کشور خود ناقض حقوق بشر است و آیا آنچه که شما از آن سخن می‌گوئید حقوق بشر است؟

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه پاسخگویی به سوالات مجری این برنامه در این کنفرانس که در میان حضار افرادی چون یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، خاویرسولانا دیپلمات پیشین اسپانیایی، مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، وندی شرمن دیپلمات پیشین آمریکایی و عضو تیم مذاکره کننده این کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای و … حضور داشتند، در مورد برخی از تحلیل‌ها مبنی بر این‌که شاید هدف آمریکا از تهدید علیه ایران و اعمال تحریم‌های گسترده این است که بار دیگر با ایران مذاکره کند، تصریح کرد: اگر آنها به دنبال مذاکره بودند ما که داشتیم مذاکره می‌کردیم. تا آوریل سال گذشته برایان هوک که اکنون به دنبال ایران در جاه‌های مختلف است با معاون من (سید عباس عراقچی) در مورد برجام مذاکره می‌کرد، ولی آنها بودند که تصمیم گرفتند که مذاکره را ترک کنند و از برجام خارج شوند در حالی که ما بر سر میز مذاکره بودیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان این‌که ما سیگنال‌های متفاوتی را از آمریکایی‌ها می‌شنویم، تصریح کرد: پمپئو برای مذاکره با ایران ۱۲ شرط گذاشته است آنها می‌خواهند که ما تسلیم شویم کاری که ما نمی‌کنیم.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به مذاکرات طولانی که بین ایران و گروه ۱+۵ جهت حصول برجام صورت گرفت، اظهار کرد: در این مذاکرات خانم موگرینی و اشتون حضور داشتند. آنها خود می‌گفتند که هیچ چیزی بهتر از این توافق وجود ندارد، ولی این آمریکایی‌ها بودند که از این توافق خارج شدند. به نظرم برجام بهترین چیزی بود که گروه ۱+۵ به دست آورد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد که فشارهای آمریکا بر روی اقتصاد ایران تأثیرگذار بوده و ایران چه‌طور می‌خواهد در برابر این فشارها ایستادگی کند و از طرف دیگر برخی از دیپلمات‌ها در ایران گفته‌اند که بدون آمریکا حفظ برجام سخت است، تصریح کرد: برای ما خیلی مهم است که مردم‌مان را راضی نگه داریم و مردم ما شاد باشند. ما در راستای تحقق این موضوع در حال تلاش هستیم.

ظریف گفت: آن‌چه در ایران رخ می‌دهد احتیاج به صبوری استراتژیک دارد.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: طبق آخرین آمار ۵۱ درصد مردم ما همچنان معتقد هستند که ما باید در برجام بمانیم. البته موقعیت ممکن است تغییر کند ما معتقدیم که منافع اروپا در گروی این است که در این توافق بماند.

ظریف خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها حاضر نیستند که در ارتباط با ماندن در برجام هزینه بپردازند و آماده‌سازی‌های لازم انجام دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به فشارهای آمریکا به اروپایی‌ها در مورد بحث برجام و لزوم اهمیت ایستادگی اروپایی‌ها در برابر این فشارهای آمریکا، خاطر نشان کرد: من در اینجا می‌خواهم یک مثال بزنم که اگر مثلاً آمریکا به جنگ چین برود و از اروپایی‌ها بخواهد تجارت خود با چین را متوقف کند اروپایی‌ها چه کار می‌کنند. اگر شما سر تعظیم فرود آورید اذیت می‌شوید. می‌خواهید براساس منافع‌تان عمل کنید.

*برجام بهترین چیزی بود که می‌توان به دست آورد/اروپا در عمل اقدامات بیشتری انجام دهد

محمدجواد ظریف در ادامه و در جلسه پرسش و پاسخ درباره برجام گفت: به شما می‌گویم، می‌توانید از کری، موگرینی یا اشتون هم بپرسید. توافقی بهتر از برجام به دست نمی‌آید، برجام تمام چیزی نبود که می‌خواستیم، تمام چیزی هم نبود که ایالات متحده می‌خواست. اما بهترین چیزی بود که می‌توان به دست آورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اروپایی‌ها بیانیه‌های سیاسی خوبی [در حمایت از برجام] صادر کرده‌اند، در عین حال یادآور شد: اما در عمل باید اقدامات بیشتری انجام دهند. اگر روزی آمریکایی‌ها به اروپا بگویند باید رابطه تجاری خود با چین را قطع کنید، آن‌ها چه می‌کنند؟ همان کار را الان انجام دهید. چراکه اگر در برابر یک زورگو نایستید، زورگوتر می‌شود.

*اگر مورد حمله قرار بگیریم قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟

ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی و در واکنش به تهدید فرانسه در مورد اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران تصریح کرد: آن زمان (جنگ هشت ساله تحمیلی) که با جنگنده‌های فرانسوی، تسلیحات شیمیایی آلمانی، تانک‌های انگلیسی و آواکس‌های آمریکایی و تسلیحات روسی به ما حمله می‌شد، زمانی که ما را موشک‌باران می‌کردند، هیچ‌کس کوچکترین ابزار دفاعی به ما نمی‌داد، نه پدافند و نه موشکی برای پاسخ.

وی پرسید: همین امروز آیا کسی به ما سلاح می‌فروشد؟ آیا کسی به ما جنگنده‌ای برای دفاع از خود می‌فروشد؟ اگر مورد حمله قرار بگیریم قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟

*باید به این بازی پایان داد

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد ادعای حمایت ایران از تروریسم نیز گفت: در سال ۱۹۸۴ آمریکا صدام را از فهرست تروریسم خارج کرد و ایران را وارد این فهرست کرد. آمریکا منافقین را در فهرست تروریسم قرار داد و بعد این گروه را از فهرست خارج کرد. این یک بازی است. باید به این بازی پایان داد. چند روز پیش جولیانی در جمع اعضای منافقین سخنرانی کرد. بولتون در جمع آن‌ها سخنرانی کرده است. بولتون عصبانی است، چون به آن‌ها قول داده بود که ۲۰۱۹ را در تهران با هم جشن می‌گیرند، اما هنوز در پاریس هستند.

* آیا این حقوق بشری است که می‌خواهید؟

ظریف در بخش دیگری از جلسه پرسش و پاسخ عنوان کرد: تا زمانی که سرمایه‌گذاران شما با وجود قتل خاشقچی همچنان به عربستان سعودی می‌روند، نمی‌توانید ادعا کنید که دلیل عدم حضور سرمایه‌گذاران شما در ایران حقوق بشر است… عربستان سعودی از مهمترین حامیان قطعنامه حقوق بشری علیه ایران بود، آیا این حقوق بشری است که شما می‌خواهید؟

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا خطر جنگ در منطقه افزایش یافته، گفت: قطعا کسانی دنبال این هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسی؟ عنوان کرد: اسرائیل.

ظریف همچنین روز گذشته در پاسخ به نگرانی طرف‌های اروپایی از برنامه موشکی ایران گفت: آیا ما باید در منطقه‌ای به شدت مسلح بی‌دفاع باشیم؟ اگر اروپا از اینکه ما موشک می‌سازیم شکایت دارد باید به ما جنگنده بفروشد. ما تجربه جنگی هشت ساله با عراق را داریم. ما در آن زمان هیچ چیزی برای دفاع از خود نداشتیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید