وزیر ارشاد: تصورم از اجراهای خیابانی چیز دیگری بود

    کد خبر :490447
جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تماشای نمایش «نامیرا» گفت: ویژگی‌های نمایش «نامیرا» در بحث محتوا، دکور و موسیقی از امتیازهای این اثر نمایشی و از جمله جذابیت‌هایش برای مخاطب بود.

به گزارش رسیده، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه گذشته شنبه ۲۷ بهمن به تماشای نمایش «نامیرا» به کارگردانی امیرحسین شفیعی که در بخش تئاتر خیابانی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شد، نشست.

او پس از تماشای «نامیرا» گفت: این که نمایش خیابانی «نامیرا» با اجرا در یک شب سرد، طی یک ساعت مردم را سرپا نگه داشت تا بدون این که پلک بزنند، متفرق شوند و از هم فاصله بگیرند با یک اثر هنری درگیر شوند، برایم بسیار جذاب بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با وجود این که تصورم از اجراهای خیابانی چیز دیگری بود اما این که یک اثر خیابانی بتواند جدای از بحث موضوع، در دکور، موسیقی و تم نمایشنامه چنین روند متفاوت و قابل توجهی داشته باشد، اتفاق خوبی بود که در نمایش «نامیرا» رخ داد. این نمایش به لحاظ محتوایی هم، اثر قابل توجهی به شمار می‌رود و در ارتباط با موضوع مهمی است که در سال‌های اخیر در فضای منطقه‌ شاهدش بودیم و توانسته است جریانی را که به ملکه خون و گوساله سامری وصل است به خوبی نشان دهد. این جریان همان جریانی است که از طرفی با خشونت و از طرف دیگر با جهالت پیش می‌رود و فضای منطقه را آلوده کرده است.

او اظهار کرد: این جریان گرچه توانسته است تحرکاتی داشته باشد و با بی‌رحمی زنان، کودکان و مردم منطقه را درگیر کند اما مثل هر جریان دیگر که با خشونت و جهالت حرکت می‌کند، عمر دائمی ندارد.

صالحی گفت: فضایی که نمایش «نامیرا» به لحاظ محتوا ترسیم کرد، بسیار قابل توجه بود. حتی تقارن زمانی‌ این اثر با حادثه تروریستی که در سیستان و بلوچستان رخ داد نشانگر این است که چنین حرکت‌هایی می‌تواند جرقه‌هایی را در فضا ایجاد کند تا در نهایت جریان روشنایی و آزادی بر این جهالت‌ها و خشونت‌ها غالب شود.

او درباره حضورش در میان مردم و تماشای نمایش خیابانی «نامیرا» نیز تصریح کرد: ما اجراهای خوبی در سالن‌ها و فضاهای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داریم اما شب گذشته برای من جالب بود که در کنار مردم و در فضای سرد، یک نمایش خوب ببینم.

«نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی نام نمایشی است خیابانی و حاصل کار گروه کارگاه تئاتر ایران که با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در قالب سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این اثر آمده است؛ «نامیرا» روایت دختر شهید مدافع حرمی است که به دنبال پیدا کردن پدر خود در عالم رویا به سوریه سفر می‌کند و در این سفر پر رمز و راز خیالی با داعش و جنایت‌های این گروه روبه‌رو می‌شود.

«نامیرا» تا پایان جشنواره سی و هفتم، جمعه سوم اسفند هر روز ساعت ۱۸:۱۵ در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید