پرنده‌های خوشکلی که گاه خطرناک می‌شوند

    کد خبر :490355
حیوانات خانگی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان یزد گفت: در صورت رعایت نشدن نکات بهداشتی، نگهداری از پرندگان در منزل می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد.

کریم زنگیلی اظهار کرد: پرندگان از جمله حیوانات خانگی پرطرفدار به شمار می‌روند که نگهداری آن‌ها در منازل از قدیم مرسوم است اما باید توجه داشت که در صورت رعایت نشدن نکات بهداشتی، نگهداری از پرندگان در منزل می‌تواند سلامت افراد و همچنین این حیوانات را به خطر اندازد.

وی به بیماری‌های مشترک بین پرندگان و انسان اشاره کرد و گفت: سالمونلوز، تب طوطی، سل، آنفلوانزای پرندگان، عفونت‌های قارچی و انگلی از جمله بیماری‌های پرندگان است.

زنگیلی با بیان این که البته از آنجا که معمولاً نگهداری از پرندگان در قفس انجام می‌شود خطر سرایت بیماری قابل انتقال از پرندگان به انسان نسبت به سایر حیوانات کمتر است، افزود: با این حال برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و پرندگان هرچند که در موارد اندکی اتفاق می‌افتد ولی می‌تواند فوق‌العاده خطرناک و مهلک باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن پرنده‌ها می‌توانند گروهی از باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها را به انسان منتقل کنند به همین دلیل لازم است نکات بهداشتی در نگهداری آن‌ها کاملاً لحاظ شود.

زنگیلی در ادامه خطر آلرژی انسان را در تماس با پرندگان جدی دانست و تصریح کرد: برخی افراد به خصوص کودکان مبتلا به آسم یا آلرژی به ذرات جدا شده از پر و پوست پرندگان و نیز بزاق یا مدفوع آن‌ها حساس بوده و در مواجهه با آن علائمی مانند عطسه، سرخی پوست، تنگی نفس و ترشح و سوزش چشم و بینی را از خود بروز می‌دهند و به همین دلیل شستشوی پرنده و محل نگهداری او به صورت مستمر و منظم الزامی است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان به مردم توصیه کرد: نگهداری از پرندگان در محیط‌های کوچک و بسته توصیه نمی‌شود زیرا پوسته‌های ناشی از پوست، پر، فضولات و مواد غذایی آن‌ها در محیط پخش شده و تجمع می‌یابد و در نتیجه تماس سبب آلودگی و در نهایت بیماری و مشکلات گوارشی به خصوص در کودکان می‌شود.

به گزارش ایسنا،وی همچنین افزود: بهتر است این حیوانات در محیط‌های باز مانند بالکن، حیاط خلوت و یا حیاط نگهداری شوند و لازم است صاحبان پرندگان از انواع بیماری‌های این حیوانات، اسامی و علائم آن آگاه بوده و با به کار بستن توصیه‌های بهداشتی و مراجعه منظم به دامپزشک، خطر ابتلاء به این بیماری‌ها را در خانواده خود تا حد ممکن کاهش دهند.

زنگیلی خاطرنشان کرد: به حداقل رساندن تماس با پرنده و شستشوی دست با آب و صابون در صورت تماس پوستی، توجه به تغییر حال عمومی پرنده‌ها، اجتناب از بوسیدن آن‌ها، شستشوی قفس، ظرف غذا و خود پرنده آن هم در محل جداگانه‌ای از سینک ظرفشویی، دور کردن قفس پرنده از باد کولر و جریان هوای پنجره‌ها و استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا را از جمله دیگر نکات ایمنی خواند که رعایت آنها در نگهداری از پرندگان توصیه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید